بالا رفتن سطح درآمد خانوادهها، رفاه نسبی اجتماعی، توجه به خانواده و اهمیت آن در جامعه جهانی و مسائلی از این دست، باعث توجه خاص خانوادهها به کودکان شده است و امروزه یکی از ارکان مهم اجتماعی در کشورهای جهان، کودکان هستند. در این میان، توجه به پوشاک مناسب برای این قشر سنی، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و با توجه به یافتههای پزشکی و اهمیت دادن به سلامت خانواده، خصوصا سلامت کودکان، تاکید خاصی بر نوع لباس کودک وجود دارد. همه این عوامل باعث شکلگیری یک بازار روبهرشد در صنعت پوشاک کودک شده است که تقریبا در همه کشورهای جهان، خصوصا مناطق توسعهیافته آمریکایی و اروپایی به چشم میخورد، ضمن اینکه در مناطق در حال توسعه نیز رشد قابلتوجهی در این صنعت در حال شکلگیری است.
نرخ رشد بازار پوشاک کودک
طبق نظر تحلیلگران اقتصادی، بازار جهانی لباس کودک تا سال 2017 به ارزش 173.6میلیارد دلار میرسد که تخمین زده میشود با نرخ رشد سالانه 4.2درصد روند رو به رشدی را در پیش داشته باشد. مناطق توسعهیافته اروپا و آمریکای شمالی رهبران سنتی بازار پوشاک کودک محسوب میشوند که سهم اصلی در این تجارت را از آن خود کردهاند، ضمن اینکه در کنار آنها، کشورهای در حال توسعه آسیایی نیز بازار رو به رشدی را در این صنعت رقم میزنند و خصوصا در کشورهایی مانند هند، چین، کره، تایلند و تایوان شاهد رشد این بازار با نرخ رشد سالانه 5.3درصد هستیم که سریعترین میزان رشد را تا سال 2017 نشان میدهد.
تعریف سنی لباس کودک
هرگاه صحبت از لباس کودک به میان میآید، منظور رنج سنی یک ماهه تا 10 سال است که شامل تمام لباسهای مورد نیاز این گروه سنی مانند لباس رو، لباس زیر، لباس خواب، جوراب، کفش و پاپوش میشود.طبق یک تقسیمبندی دقیقتر میتوان گفت لباس نوزاد، به لحاظ سنی از بدو تولد تا 12 ماهگی را شامل میشود، همچنین بچههایی که تازه میتوانند راه بروند نیز پوشاک مخصوص به خود را دارند تحت عنوان (toddler wear به معنای لباس برای کودک نوپا) و لباس بچه نیز (kids' wear) سنین 3 تا 10سال را در بر میگیرد. البته علاوه بر تقسیمبندی فوق، لباسهای کودک در دو بخش اصلی لباس دخترانه و لباس پسرانه نیز قابل تفکیک هستند.
سطح متوسط درآمد خانوادهها برای پوشاک کودک
میزان خرید سالانه لباس کودک در سطح جهان به مقدار زیادی بسته به میزان درآمد خانوادهها دارد و از هر خانه به خانه دیگر متفاوت است؛ اما با این حال میتوان یک رنج متوسط را در نظر گرفت، یک خانواده سطح معمولی، در هر سال حدود 107دلار را صرف هزینه لباس کودک میکند که از این مقدار 123دلار برای لباس دخترانه و 90دلار برای لباس پسرانه تخمین زده شده است.
البته این تخمین با توجه به سطح درآمد خانوادهها متفاوت است، یک خانواده با داشتن درآمد زیر 10هزار دلار، بهطور متوسط 24دلار برای لباس پسرانه و 49دلار برای لباس دخترانه میتواند هزینه کند و در مقابل خانوادهای که درآمد آن بالای 70هزار دلار باشد، بهطور متوسط توانایی هزینه 167دلار برای پوشاک پسرانه و 216دلار برای پوشاک دخترانه را دارد.
چشماندازی نه چندان دور
تحلیلگران اقتصادی تخمین زدهاند که بازار جهانی لباس کودک در فاصله سالهای 2013 تا 2018 با نرخ رشد سالانه 6.05درصد رو به جلو حرکت کند و در این میان، مناطقی از آمریکا، اروپا و بعضا آسیا از گردانندگان اصلی این بازار در سالهای آینده هستند. همچنین از جمله فروشندگان کلیدی و مهم این بازار میتوان به شرکتهایی نظیر آمازون، بنتون، کارتر، گپ، والتدیزنی و. . . اشاره کرد که در سالهای آتی در مقام بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان جهانی این صنعت حضور خواهند داشت.
معرفی برند GapKids
شرکت گپ از جمله مشهورترین تولیدکنندگان پوشاک در جهان است که خصوصا امروزه پوشاک کودک این کمپانی شهرت زیادی یافته است. این شرکت که در سال 1969 در نیویورک تأسیس شده بود، با داشتن چیزی حدود 137هزار کارمند در سراسر جهان، از جمله خردهفروشیهای بزرگ جهانی محسوب میشود که درآمد کلی سالانه آن بالغ بر 16میلیارد دلار است. قسمت مخصوص به پوشاک کودک این کمپانی از بخشهای فعال آن است که از طریق تیمهای بازاریابی پیشرفته سعی در شناساندن هر چه بیشتر این بخش به مشتریان خود دارد.
بهعنوان مثال در سال 2014، کمپانی گپ اقدام به برگزاری یک مسابقه در بین مشتریان خود کرد که با فرستادن عکسها و ویدئوهای فرزندان خود در این رقابت شرکت کنند. از طرفی به اشتراک گذاشتن این عکسها و ویدئوها در صفحات اینترنتی مربوط به این کمپانی نیز باعث شناساندن هر چه بیشتر بخش پوشاک کودک گپ، در بین مردم جهان میشود.