بیزینسمانیتور با اشاره به رتبه ۱۳ ایران از نظر ریسکهای حملونقل بین ۱۸ کشور خاورمیانه، تحریمها، بوروکراسی گسترده و ضعف زیرساختها را از جمله موانع توسعه صنعت حملونقل ایران دانست. به گزارش تسنیم، موسسه تحقیقاتی بیزینسمانیتور در گزارشی از صنعت حملونقل ایران نوشت: ایران از نظر صنعت حملونقل در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا عملکرد ضعیفی دارد. تمام جنبههای اقتصاد و تجارت این کشور از تحریمها رنج میبرند. به علاوه، سطح بالای بوروکراسی اداری یک مانع دیگر در مسیر تجارت از طریق ایران است و زیرساختهای عمومی برای تامین نیازها با مشکل مواجهند.
بنابراین ایران از نظر شاخص ریسکهای حملونقل نمره پایین 46.4 از 100 را به خود اختصاص داده است که از این منظر در رتبه سیزدهم 18 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار میگیرد. اما پتانسیل ارتقای این نمره وجود دارد، زیرا شبکه حملونقل ایران برای تامین نیازهای زنجیره عرضه آن کافی است و این کشور در منطقهای مناسب برای توسعه یک نقش محوری در ترانزیت کالا بین خاورمیانه و آسیا قرار گرفته است.
برداشته شدن تحریمها که در سال 2013 آغاز شده، به تدریج فرصتهایی را برای سرمایهگذاران در این بازار بزرگ فراهم خواهد کرد. رشد اقتصاد ایران و در دسترس بودن خدمات حملونقل به دلیل تحریمهای غرب بهشدت محدود شده است. این کشور به دلیل عدم دسترسی به بازارهای غربی، با کاهش میزان صادرات و واردات در سال 2013 مواجه بود. این مسئله همچنین موجب متمایل شدن ایران به سوی آسیا و بهخصوص چین شده است. اما ما خاطرنشان میکنیم که برداشته شدن تحریمها چشمانداز رشد اقتصادی ایران را ارتقا خواهد داد و جذابیت این کشور بهعنوان مکانی برای سرمایهگذاری بالا خواهد رفت.
بنابراین ایران نمره متعادل 52.6 از 100 از نظر اندازه بازار و عامل خدمات عمومی در زمینه شاخص ریسکهای حملونقل دریافت میکند که این کشور را در رتبه دوازدهم در بین 18 کشور منطقه قرار میدهد. این گزارش در ادامه نوشت: شبکه حملونقل در ایران در حال حاضر برای تامین نیازهای زنجیره عرضه کشور کافی است و میزان پوشش جاده و راهآهن در کشور مناسب است. علاوهبر تاثیرات تحریمها، بار سنگین بوروکراسی تجاری موجب شده تا ایران نتواند یک بازار جذاب برای تجارت در خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب شود.
تشریفات زائد اداری بر صادرات و واردات نیز تاثیرگذار بوده، در حالی که حملونقل زمینی ناکافی و متکی بودن این کشور بر انتقال کشتی به کشتی کالا از امارات نیز پروسه انجام فعالیتهای تجاری را زمانبر و پرهزینه ساخته است. بنابراین ایران از نظر فرآیندههای تجاری و اداری در زمینه ریسکهای حملونقل، نمره پایین 36.5 را دریافت میکند که این کشور را در رتبه چهارم از آخر قرار میدهد.