وزیر پیشین راه و ترابری گفت: پرداخت یارانه به بخشهای مختلف از نان گرفته تا ساخت آزادراه و جاده برای اقتصاد کشور شکننده است. به گزارش ایلنا، احمد خرم درباره افزایش نرخ عوارضی آزادراهها، اظهار کرد: قطعا سرمایهگذاری روی شبکه اتوبانی برای سرمایهگذاران صرفه و توجیه اقتصادی دارد که این توجیه اقتصادی با همان اخذ عوارض محقق میشود.
وی با بیان اینکه اگر مردم نخواهند بهای خدماتی ارائه میشود را بپردازند به توسعه هم دست نمییابند، اظهار کرد: در کشوری مانند ترکیه که قیمت سوخت چیزی حدود هشت هزار تومان است، مردم پذیرفتهاند که برای توسعه زیرساختها و دریافت خدمات باید این نرخ را قبول کنند. خرم ادامه داد: قطعا راهکارهای دیگری هم به غیر از افزایش نرخ عوارضی برای توجیهپذیر کردن سرمایهگذاری روی ساخت آزادراهها وجود دارد، اما در این صورت دولت باید یارانه آن را بپردازد.
وزیر پیشین راه و ترابری ادامه داد: دولت میتواند نرخ عوارضیها را ثابت نگه دارد، اما باید به اندازه مابهالتفاوت آن، یارانه بپردازد این در حالی است که دولت در سال گذشته تنها برای نان 9 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرد.
وی ادامه داد: یکی از راهکارهای عدم افزایش نرخ عوارضی آزادراهها و جذب سرمایهگذار میتواند دادن زمینهای دولتی به سرمایهگذار باشد یا اینکه کاربریهای زمینهای مجار آزادراهها را به سرمایهگذاران بدهد که این هم نوعی یارانه محسوب میشود.