در میان ما همیشه هستند افرادی که با دیگران متفاوتند و به دنبال ایدههای نو میگردند. ایدههای نو وقتی عملی میشوند دستیافتنیتر به نظر میرسند بنابراین نخستینها همیشه در خاطر میمانند. کسی نمیداند دومین کسی که قدم به کره ماه گذاشت چه کسی بود ولی همه نام نیل آرمسترانگ را بهعنوان نخستین فردی که بر ماه قدم گذاشت میشناسید.
همیشه نخستینها مهم هستند فرقی نمیکند که شما نخستین نفر در چه زمینهای باشید به هر حال همیشه نخستینها مهماند.
مهناز غفاری، مدیر گالری bun decoration نخستین کسی است که به تولید صنایعدستی اروپایی در ایران به سبک و سیاق خاص خودش اقدام کرد. در ادامه گفتوگوی «فرصت امروز» با وی را میخوانید.
ابتداتوضیحی در باره کارتان بفرمایید؟
کار ما تولید صنایعدستی اروپایی است بهویژه کارهای کلاسیک متعلق به قرن هجده و اوایل قرن نوزدهم میلادی که اغلب از رنگ سفید در این کارها استفاده شده و طرفداران خاصی دارد.
این کار به هیچوجه کار جدید و مدرنی نیست، رنگ ندارد و در طراحی بیشتر از رنگ سفید استفاده شده است ولی این رنگها بسیار آرامش بخش است و با فضای کوچک خانههای ایرانی بسیار همخوانی دارد. ما مشتریانی داشتیم که ابتدا خیلی از این لوازم استقبال نمیکردند ولی پس از خرید بسیار راضی و خوشحال بودند.
کار را از کجا شروع کردید و این ایده را از کجا گرفتید؟
مدتی مدرس زبان بودم و در مقاطع مختلف و حتی در سطوح بالا تدریس میکردم تا اینکه با یکسری لینکهایی از دانشگاههای خارجی در زمینه طراحی دکوراسیون آشنا و کمکم به این کار علاقهمند شدم. این جستوجوها ادامه داشت تا اینکه در سال 83 با کمک یکی از دوستانم کار طراحی دکوراسیون را آغاز کردیم ولی موفق نبودیم. به دلیل اینکه مجبور بودیم بنا به سلیقه مشتریان عمل کنیم و ایدهها و نظراتی که میدادیم اکثر مواقع مورد قبول واقع نمیشد.
در واقع بیشتر مجبور بودیم به سبک و سیاقی غیراز آنچه خودمان دوست داشتیم عمل کنیم. این شد که این کار در سال 83 دوام زیادی نداشت و من مجددا مشغول تدریس شدم تا اینکه حدود سه سال پیش دوباره توسط یکی از دوستانم ترغیب به این کار شدم.
چه شد که به صنایعدستی اروپایی روی آوردید؟ خیلی از افراد کار دکوراسیون انجام میدهند، ولی یا در بخش صنایعدستی ایرانی کار میکنند یا اینکه در قالبهای نوین کار طراحی دکور را ارائه میدهند.
دلیل اول این است که پدرم تحصیلکرده امریکا بود و به همین دلیل اندک آشنایی با فرهنگ غربی و اروپایی پیدا کرده بودم. از طرف دیگر، طرز زندگیمان و چیدمان منزلمان بیشتر به این سمت و سو بود و از همه مهمتر اینکه این کار بسیار جدید و نو بود و در بازار بسیار کم بود. در واقع بازار بکری در این زمینه وجود داشت.
از چه سالی کار را مجددا شروع کردید؟
از مهر ماه 92 بود که بهصورت رسمی گالری خود را افتتاح کردیم و چند ماه بعد هم در دیماه سال گذشته سایتمان را راهاندازی کردیم. ابتدا کار را با دایره محدود شروع کردیم. یعنی در ابتدا ما کار را با 100قلم جنس آغاز کردیم اما از همان ابتدا سعی مان بر این بود از کارهایی استفاده کنیم که با فضای خانههای ایرانی منطبق باشد. البته از نظر قیمت هم برای خریداران مناسب باشد.
در حال حاضر وضعیت بازار به چه صورت است؟ چقدر فروش دارید و از چه زمانی متوجه شدید که میتوان این کار را ادامه داد؟
از همان روز افتتاحیه و ورود نخستین مشتریان فهمیدم که راه را درست انتخاب کردم و همه مشتریان ما از جای خالی چنین فضایی در بازار صحبت میکردند. به تدریج مشتریان کار را برای دیگران تعریف میکردند یا اجناس ما در خانهها دیده میشد و به این ترتیب مشتریان جدیدی پیدا کردیم ولی به هر حال در بحث بازار بیشتر فروش ما بهصورت اینترنتی است و خوشبختانه در حال حاضر فروش خوبی داریم.
آیا کارهای سفارشی هم انجام میدهید؟ قیمت این کارها به چه صورت است؟
بله! کارهای سفارشی هم داریم. برخی مشتریان ما عکس خاصی را در اینترنت میبینند و کار را به ما سفارش میدهند و ما هم کار را برایشان تولید میکنیم، البته قیمت این نوع کارها به دلیل سفارشی بودن قدری بالاتر است.
در مورد قیمتگذاری کارهایی که به صورت عمده تولید میکنید چه طور؟ به هر حال این کارها در بازار نیست و قیمت مشخصی هم ندارد؛ چطور قیمت بهینه را پیدا میکنید؟
ما با تحقیقات و مشاورههایی که در مورد بازاریابی انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که باید تولیدمان را افزایش دهیم و به سمت تولید عمده حرکت کنیم تا بتوانیم قیمت را کاهش دهیم. در کارهایی که بهصورت عمده تولید میکنیم پس از احتساب هزینههای اولیه و تولید کار بین 50 تا 60 درصد برای خود سود در نظر میگیریم و کار را به بازار عرضه میکنیم. اگر فروش خوب نبود سعی میکنیم از سودمان کم کنیم و قیمت را پایین بیاورم ولی اگر استقبال و فروش خوب بود ترجیح میدهیم قیمت را افزایش ندهیم.
چه قدر فضا برای کارتان اختصاص دادید؟
حدود 140 متر فضا برای کار اختصاص دادیم که شامل 100 متر سالن نمایش یا گالری و حدود 40 متر دیگر برای یک اتاق کار و دو انبار است که یکی مختص کارهای سایز کوچک و دیگر مخصوص کارهای سایز بزرگ است.
با چه میزان سرمایه کار را شروع کردید و سرمایه اولیه کار را از کجا آوردید؟
از یک سال و نیم قبل از افتتاحیه در منزل شخصی شروع به تولید کردم. اوایل به دلیل هزینه بر بودن و فضایی که نیاز داشت از دستگاهها استفاده نمیکردم. قسمتهای مختلف کار را به کارگاههای مختلف سفارش میدادم و در نهایت کار را مونتاژ و همه کارها را در اتاقی انبار میکردم تا اینکه به افتتاحیه و شروع فعالیت رسمی رسیدم. از ابتدا کار را با یک سرمایه 20 میلیونی آغاز کردم که حاصل از کار تدریس زبان انگلیسی یا همان شغل دیگرم بود و طی یک سال و نیم این رقم را به 60 میلیون رساندم البته این مبلغ غیر از فضای 140 متری بود که خدمت تان عرض کردم.
فضای بازار برای کار شما چطور است؟ آیا این فضا برای دیگران هم وجود دارد که روی این کار سرمایهگذاری کنند؟
بله! قطعا همینطور است. در حال حاضر واردات کالاهای خارجی که جزو لوازم تزیینی باشد با محدودیتهایی مواجه است، بنابراین این مسئله میتواند چراغ سبزی باشد برای تولیدکنندگانی که میخواهند وارد این کار شوند.
الان با چه مقدار سرمایه میتوان این کار را شروع کرد؟
در حال حاضر باید لااقل برای شروع کار یک سرمایه 40 تا 50 میلیونی در اختیار
داشته باشید.
آیا برای ورود به این کار تخصص خاصی لازم است؟
خب! در هر کاری یک آشنایی ابتدایی باید وجود داشته باشد و این کار هم از این قاعده مستثنا نیست، ولی مهمترین مسئله علاقهمندی است که باید وجود داشته باشد و البته قدری مطالعه که بسیار هم مهم است.
با وجود اینکه قبلا صاحب شغل بودید و زبان تدریس میکردید چرا سعی کردید شغل تان را تغییر دهید و چه شد به این کار روی آوردید؟
دو دلیل عمده وجود داشت که محرک من برای ورود به این کار بود؛ اول اینکه علاقه داشتم یک کسبوکار خانوادگی داشته باشم و دوم اینکه علاقهمندی بسیاری به این کار داشتم.
امروز در دنیا یکی از موفقترین کسبوکارها همین کسب و کارهای خانوادگی است و علاوه بر صرفه اقتصادی، روحیه اعتماد بسیار بالایی هم در کسبوکارهای خانوادگی وجود دارد که دلیل موفقیت آن میشود.
توصیه شما به تازه واردها چیست؟
در درجه اول با علاقهمندی وارد بازار شوند، مطالعه و اطلاعات کافی از کار داشته باشند و بازار را به خوبی بشناسند.
آیا حاضرید به کسانی که میخواهند وارد این کار شوند مشاوره و راهنمایی دهید؟
بله! با کمال میل. البته کسی که میخواهد در این زمینه فعالیت کند باید ایدههای نو داشته باشد.
فضای کلان اقتصاد کشور را برای شروع یک کسبوکار چطور ارزیابی میکنید؟
من فکر میکنم الان بهترین موقع برای شروع به کار است البته برای کسی که سرمایه لازم را داشته باشد.
چه برنامهای برای توسعه کارتان دارید؟
تا پایان سال قصد داریم چند شعبه برای کارمان راهاندازی کنیم.
فکر میکنید آدم موفقی هستید؟
راجع به این موضوع باید دیگران نظر بدهند البته موفقیت هم یک امر نسبی است، ولی در این کار آرامش بسیار خوبی دارم.
تا چه اندازه حاضرید برای کارتان هزینه بپردازید؟ به عبارت دیگر چه اتفاقی باید بیفتد تا کار را رها کنید؟
خیلی وقتها که تولیدکنندهها اذیت میکنند باور کنید با خودم میگویم حق ما این است که کالاهای چینی وارد کنیم.
و چه چیزی به شما روحیه میدهد تا دوباره به کار بازگردید؟
با خودم میگویم خب! به سراغ فرد دیگری میروم ولی ممکن است از فرد اولی بدتر باشد.