چیک چیک... این صدایی بود که مادری برای آرام کردن کودکش که از گرما و هیاهوی داخل واگن مترو کلافه شده بود، موقع گرفتن دستگیره مترو درمیآورد. صدا از برخورد ذرتهایی بلند میشد که داخل دستگیره حجمدار و آویزان داخل واگن ریخته شده بود. صدا چندینبار تکرار شد، تا بالاخره هم کودک آرام گرفت و هم توجه تعدادی از مسافران را به خود جلب کرد.
بعد از حرکت این مادر، اکثر مسافرهایی که دستگیره را در دست داشتند، شروع به تکان دادن آن کردند و صدا چندین برابر شد. یک شرکت تولیدکننده دانههای ذرت، مقداری از محصول تولیدی خود را داخل دستگیرهها ریخته بود و بعد روی دستگیرههای تخت دیگر، توضیحاتی از شیوه مصرف آن داده بود. اینکه برای مثال ذرتها را با یک تکه شکلات داخل ماهیتابه بریزد و در را ببندد و... شرکت در این اقدام تبلیغاتی هم محصول را نمایش داده و هم دستور پخت و آمادهسازی را به مخاطبانش آموزش
داده است.
ابزار تازهوارد و پرطرفدار
دستگیرههای مترو از ابزارهای تقریبا تازهوارد به عرصه تبلیغات کشور است. وسایلی که این روزها به رسانههایی پرطرفدار از طرف شرکتها تبدیل شدهاند. این وسایل پرطرفدار، در دو نوع تخت و حجمدار در واگنهای قطار نصب شدهاند. در هر واگن قطار بهطور متوسط 30 عدد دستگیره وجود دارد. هزینه چاپ، نصب و نگهداری هر عدد دستگیره بهازای هر نوبت حدود 40هزار تومان است که به همراه اجارهبهای آن توسط مشتری پرداخت میشود. اگر این وسیله را رسانهای دیگر برای تبلیغات در نظر بگیرید، تصور کنید، روزانه چه تعداد مسافر از این وسیله تبلیغاتی میتوانند بازدید کنند.
این وسیله آنقدر در کشور ما مهم شده است که هر همایشی درمورد تبلیغات و حواشی آن برگزار میشود، کارشناسان چند دستگیره تبلیغاتی از متروهای خارجی را نشان میدهند و پیرامون اهمیت آن برای شرکتکنندگان صحبت میکنند. با وجود تاکید کارشناسان در این زمینه، خلاقیت در مورد این رسانه معمولا به ریختن مقداری روغن بیرنگ که هر مسافری با دیدن آن اشتهای خود را از دست میدهد محدود شده است.
البته علاوه بر روغن، برنج، نخود، لوبیا و دیگر حبوبات نیز در نوع حجمدار آن ریخته میشود که علاوه بر نقش آرام کردن کودکان در برخی موارد توجه تعدادی از مسافران را به خود محصول بیشتر از نام محصول جلب میکند، این یعنی اقدام تبلیغاتی سود چندانی برای شرکتی که هزینه تبلیغات را پرداخته، نخواهد داشت. بر این اساس توجه به خلاقیت در طراحی و چاپ و نصب این وسیله میتواند برای شرکتهای تبلیغاتی، رسانهای قدرتمند خلق کند و شرکتهای تولیدکننده را به سود فراوان برساند.
معرفی محصولات و خدمات تازه
به گفته برخی کارشناسان این حوزه، این وسیله میتواند برای معرفی محصولات و خدمات تازه شرکتها مفید باشد، با حجم مسافری که مترو روزانه جابهجا میکند، گرفتن دستگیره مترو توسط عده کثیری از افراد میتواند در جهت رسیدن به هدف تبلیغاتی شرکتها کمک بزرگی باشد.
بر این اساس استفاده از طرحهای خلاقانه میتواند بهتر از نوشتههای بلندی که روی برخی از دستگیرهها مشاهده میکنیم، مفید واقع شود.
نمونههای خارجی بسیاری درباره این موضوع وجود دارد، برای نمونه میتوان ابتکاری که شرکت پپسی در این باره کرد را بیان کرد؛ این شرکت بطری خود را داخل قسمت حجمدار دستگیره قرار داده و بالای آن لبی به نشانه دهان طراحی کرده است، در میان این بطری و لب، یک نی واسطه شده که با دیدن آن نظر هر مخاطبی جلب میشود. نمونه دیگر همان دستگیره معروفی است که مانند بند ساعت طراحی شده و به مثالی برای اکثر کارشناسان تبدیل شده است.
در این راستا بسیاری از سازمانهایی که از حقوق بشر حمایت میکنند نیز از این رسانه استفاده کردهاند و نمونههای بسیار دیگر که میتوان در این زمینه نام برد. با توجه به قیمت اجارهبها و هزینه نصب و چاپ به نظر میرسد این رسانه، کمهزینه ولی پرمخاطب است و اگر شرکتها دراین زمینه سرمایهگذاری بیشتری کنند، سود بیشتری را نیز نصیب خود
خواهند کرد.