اتحادیه اروپا با صدور اخطار برای شرکت گوگل در رابطه با فعالیت های تحقیقاتی و کلمات استفاده شده در تبلیغات این شرکت در اروپا هشدار داد. در این راستا و در آوریل سال 2015 میلادی کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که گوگل محصولات و خدمات خود را به هنگام ارائه نتایج جست وجوهای کاربران در اولویت قرار می دهد.
از آن زمان تاکنون شرکت گوگل مورد بازرسی و تحقیق کمیسیون اروپا قرار گرفته و این کمیسیون پس از پایان بررسی و تحقیق و تفحص خود از گوگل با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد: «تحقیقات صورت گرفته از شرکت گوگل و مدارک به دست آمده، ادعاهای پیشین کمیسیون اروپا مبنی بر اولویت بخشی به محصولات و خدمات این غول اینترنتی در نتایج جست وجوهای کاربران را تایید می کند.»
در این رابطه کمیسیون اروپا اعلام کرد که با توجه به اثبات ادعای این کمیسیون درباره اولویت بخشی گوگل به محصولات خود نگران آن است که نتایج جست وجوهای کاربران چندان با موضوع مورد نظر آنان انطباق نداشته باشد. گفتنی است نگرانی اصلی جایی است که گوگل محصولات و خدمات اختصاصی خود را در نتایج جست وجوهای کاربران در اولویت قرار داده و این موضوع ممکن است کاربران را از دسترسی به گزینه های بیشتر محروم کند. در همین ارتباط اتحادیه اروپا ممکن است شرکت گوگل را به ایجاد مانع در رقابت آزاد متهم کرده و این موتور جست وجوی اینترنتی را به پرداخت جریمه های سنگین محکوم کند.
در همین چارچوب مارگارت وستاگر از اعضای کمیسیون اروپا اعلام کرد: «گوگل با نوآوری های منحصر به فرد خود زندگی بسیاری از ما را بهبود بخشیده است اما این موضوع سبب نمی شود که این شرکت به رقبای خود فرصت حضور در بازار و تولید محصولات و خدمات خلاقانه را ندهد.»