کمتر خانه ای پیدا می شود که حداقل یکی از اعضای آن به بازی های ویدئویی علاقه مند نباشد. این روزها اغلب افراد با کمک تبلت، رایانه، تلفن همراه و. . . به انواع بازی ها می پردازند؛ از پوکمون گو تا سوپر ماریوی نوستالژیک. اما شاید بسیاری از ما به این موضوع توجه نکرده باشیم که بازی های مختلف در کمپانی های بازی ساز ساخته می شوند؛ کمپانی هایی که به واسطه تولید و انتشار بازی ها، سالانه مبالغ معتنابهی سود می کنند.
با توجه به اقبال بالای بازی های ویدئویی بین مخاطبان، بیراه نیست اگر صنعت بازی های ویدئویی را یکی از پول سازترین صنایع روز دنیا تلقی کنیم.
درآمد ها
براساس جدیدترین آمارهای منتشر شده (سه ماهه سوم سال 2016 میلادی) در خصوص صنعت بازی های ویدئویی، به نظر می رسد برخی کشورها در این زمینه پیشتاز هستند و درآمدهایی نجومی را به واسطه فعالیت در این صنعت کسب کرده اند. جالب تر اینکه برخی پیش بینی ها نشان از استمرار این پیشتازی تا سال 2019 میلادی دارند.
کشورهای چین، ایالات متحده، ژاپن، آلمان و کره جنوبی پنج کشوری هستند که بالاترین سطح درآمدزایی را به واسطه انواع بازی های ویدئویی به خود اختصاص داده اند.
اما این همه ماجرا نیست، آمارهای عددی وقتی تکان دهنده می شوند که بدانیم تاثیر اقتصادی این صنعت گاهی فراتر از حد تصور است. برای مثال؛ یک مطالعه گسترده که در سطح ایالات متحده و در سال 2014 انجام شد نشان داد نرخ اثربخشی بازی های ویدئویی در حوزه های اشتغال، کارآفرینی و درآمدزایی چهار برابر نرخ رشد اقتصادی ایالات متحده در بازه زمانی مشخص (از سال2009 تا سال 2012 میلادی) است.
تنها در سال 2012 صنعت بازی های ویدئویی و سرگرمی بیش از 6.2 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایالات متحده تزریق کرد. از سوی دیگر این بازی ها سالانه به طور مستقیم و غیرمستقیم بالغ بر 145 هزار نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهند. برآوردها نشان می دهد متوسط حقوق کارمندان فعال در حوزه بازی های ویدئویی 94 دلار است؛ رقمی که در کل ایالات متحده به 4 میلیارد دلار می رسد. درواقع کارآفرینی مستقیم در حوزه بازی های ویدئویی در برخی موارد تا 13 برابر سایر حوزه ها تخمین زده می شود.
موفقیت چگونه حاصل می شود؟
بررسی درآمدزایی و موفقیت کشورهای تولید کننده و فعال در عرصه بازی های ویدئویی نشان دهنده رشد سریع نردبان موفقیت در این حوزه است. درواقع اغلب شرکت های فعال در صنعت بازی های ویدئویی طی یک بازه زمانی دو الی سه ساله تا 10 درصد رشد مالی را تجربه کرده اند.
نکته مهم در این میان نقش دولت ها در رونق بخشی و افزایش درآمدزایی شرکت های فعال در عرصه بازی های ویدئویی است. درواقع حمایت های دولتی از فعالیت های شرکت های تولید کننده بازی های ویدئویی و فضاسازی برای تجارت در این عرصه و به طور اخص صادرات، کارکردی قابل توجه در افزایش بازدهی مالی این صنعت ایفا می کند.
برهمین اساس جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت های مشهور و فعال در عرصه تولید نرم افزار و سایر محصولات الکترونیکی، به خلق بازی های ویدئویی نیز کم تمایل نیستند. افزایش و توسعه استودیوهای خلق بازی که با کمپانی های مشهوری مثل مایکروسافت و دیزنی همکاری می کنند، نشان از رونق بالای این صنعت در جوامع غربی دارد.
تنها در طول سال گذشته 38 استودیویی بازی در ایالات متحده افتتاح شد؛ استودیوهایی که امیدوارند در سایه استقبال مخاطبان و حمایت های دولتی روند رشدی سریع را تجربه کنند. اما این حمایت ها دقیقا به چه معناست؟ بسیاری از استودیوهای بازی، به ویژه استودیوهای تازه کار، با کمک گرفتن از وام های دولتی، روند رشد خود را تسریع می کنند.
برای مثال؛ استودیو 38، که اخیرا با تغییر مقر اصلی کمپانی خود از بوستون به رودآیلند در شرف یک تغییر و تحول بزرگ قرار دارد، از وامی 75 میلیون دلاری و دولتی کمک گرفته است. وامی که می تواند به عنوان یک مشوق موثر برای ادامه فعالیت های این کمپانی بازی ساز در نظر گرفته شود.
سیاست گذاری های صحیح
ریچ تیلور، معاون ارشد حوزه ارتباطات و بازی های دیجیتال ایالات متحده، در یکی از سخنرانی های اخیر خود ضمن اشاره به اهمیت این صنعت در ایالات متحده به نکاتی جالب توجه اشاره کرد. وی رشد سریع صنعت بازی های ویدئویی از سال 2009 تاکنون را اتفاقی ندانسته و این موضوع را حاصل سیاست هایی می داند که سال هاست از سوی مقامات این کشور پیگیری می شوند
. درواقع حضور موفق در جمع رقبایی مثل کره، چین، آلمان و... اتفاقی نیست. در شرایطی که کشورهایی مثل ژاپن از ترفند جالب بومی سازی فرهنگی استفاده می کنند، آمریکا در تلاش است بر صادرات فرهنگی
تکیه کند.
درواقع بازی سازان ژاپنی در تلاشند هویت فردی خود را در بازی های صادراتی حفظ کنند، در حالی که بازی سازان آمریکایی بر توسعه فرهنگ غربی تاکید دارند. افزایش زیرساخت های تجاری و تبلیغات موثر نیز زمینه را برای موفقیت فعالان این حوزه فراهم کرده است.