آیكیا برند معروف و محبوبى است حتى در كشورهاى در حال توسعه و كشورهایى كه در آنها نمایندگى رسمى و قانونى ندارند. آیكیا دوستان معتقدند كه در فروشگاه هاى این برند سوئدى كه از ابتدا با هدف جذب قشر دانشجو و كم درآمد راه اندازى شده، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. در واقع تمام نیازهاى ریز و درشت آدم را آن هم با قیمتى مناسب برآورده می كند. اما این را چه كسانى می گویند؟ مشتریان آیكیا در چه رده سنى قرار می گیرند؟
مجله وكس در مقاله اى تازه به همین موضوع پرداخته و می نویسد: در هر نقطه دنیا به هر فروشگاه آیكیا كه بروید بدون شك چند بیست و اندى ساله را می بینید كه میان قفسه هاى پر از آكسسوار، تخت، قفسه كتاب، میز و چراغ خوشحال پرسه می زنند.
آیكیا برند محبوب جوان هاست. هر سال بیش از ٧٧١میلیون نفر از ٣٧٥ نماینده خرده فروش این شركت لوازم خانگى (كه ٤٠ شعبه اش فقط در ایالات متحده است) بازدید می كنند. روى هم، تمام این فروشگاه ها سالانه درآمدى بالغ بر ٥/٣٤میلیارد دلار آمریكا دارند و نزدیك به ١٥میلیون مترمكعب چوپ را صرف قطعات از پیش آماده شان براى سفارش هاى مشتریان می كنند.
طراحى ساده و مدرن از یك سو و قیمت معقول اجناس آیكیا را به كعبه آمال دانشجوهاى جوان تبدیل كرده است، اما بررسى هاى جدید نشان می دهد كه این كشش با بالغ شدن و بالا رفتن سن مصرف كننده كم می شود. در این سن و سال همان مشترى ها دیگر ترجیح می دهند براى اسباب و اثاثیه خانه شان بروند سراغ برندها و كالاهاى شیك تر و كارآمدتر.
شركت مالى و اعتبارى ارنست به تازگى اطلاعات مربوط به عادات خرید بیش از 10هزار مصرف كننده آمریكایى را مورد بررسى قرار داد تا پاسخ این پرسش را پیدا كند: مصرف كننده ها درچه سنى دیگر از آیكیا خرید نمى كنند؟
پاسخ چه بود: تقریبا در ٣٤ سالگى.
براساس این اطلاعات، سال هاى اوج آیكیا براى مشتریانش- آنچه ارنست «دهه آیكیا» می نامد- از اواسط دهه ٢٠ است تا اوایل دهه ٣٠، اوج سن خرید كردن از آیكیا ٢٤ سالگى است. (اطلاعات این 10هزار و اندى مشترى آیكیا نشان می داد كه ٣١درصدشان در ٢٤ سالگى از آیكیا خرید می كردند) حوالى ٣٤سالگى، كه تقریبا در همه جاى دنیا قاعدتا باید وقت خانه خریدن باشد، مشتریان دیگر از آیكیا خرید نمى كنند.
پرسشى كه در اینجا مطرح می شود این است، مصرف كنندگان آمریكایى بعد از آیكیا براى خرید لوازم خانه شان به چه برندى روى می آورند.
با محو شدن آیكیا از تصویر زندگى در میانه هاى دهه٣٠، مصرف كنندگان همان طور كه گفته شد، براى خانه شان لوازم شیك تر و بزرگانه تر می خرند. ارنست با جمع آورى اطلاعات مربوط به ١٤ خرده فروش بزرگ لوازم خانگى در آمریكا به این نتیجه رسیدكه ٢٠ ساله هاى دیروز و ٣٠ ساله هاى امروز از فروشگاه هاى لوازم خانگى چون Bed Bath & Beyond, Crate & Barrel, Williams-Sonoma و Container Store خرید می كنند. البته این به آن معنا نیست كه این فروشگاه ها از آیكیا بزرگ تر و تكمیل تر هستند.
موضوع این است كه بیشتر جوان ها بعد از خریدن نخستین خانه شان لوازم ضرورى خانه مثل تخت، مبل و اثاثیه دیگر را می خرند و بعد در دهه 30 به لوازم ریزتر و ظریف ترى مثل ملحفه، پرده و سرویس غذاخورى توجه بیشترى نشان می دهند.
توضیح نمودار
نمودارى كه در این تصویر می بینید براساس اطلاعات به دست آمده از تحقیق شركت ارنست تهیه شده و به شما نشان می دهد كه آمریكایى ها با بالا رفتن سن شان مشترى كدام فروشگاه هاى لوازم خانگى می شوند و در چه سنى از این فروشگاه ها خرید می كنند.