چندی پیش مجله Economist طی مطلبی ارزش دیجیکالا را بهعنوان یک استارت آپ ایرانی، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار اعلام کرد. پس از آن نوبت واشنگتن پست بود که از موفقیتهای دیجیکالا در زمینه کارآفرینی بنویسد و اکنون نشریه معتبر Forbes این شرکت را برای گزارش خود انتخاب کرده است. خرید لباس و لوازم آشپزخانه از بازارهای داخل ایران امری مرسوم است که معمولا بر حسب تجربه انجام میشود اما در مورد اجناس دیگری چون دوربین اوضاع کمی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل دو برادر دوقلو به نامهای حمید و سعید محمدی تصمیم گرفتند که نحوه خرید لوازم الکترونیک مصرفی و کالاهای دیگر را در کشور متحول کنند.
حدودا هشت سال پیش این دو برادر ۳۵ ساله، پیشروترین استارت آپ ایرانی به نام دیجیکالا را راهاندازی کردند که در زبان فارسی به معنای کالاهای دیجیتال است. شفافیت در معاملات، پس گرفتن کالاها و نقدهایی که در مورد محصولات عرضه شده در این وبسایت منتشر میشد برای اغلب خریداران ایرانی بیگانه بود و همین عوامل برادران محمدی را بر آن داشت تا این کسبوکار جدید را که حالا ارزشی برابر با ۱۵۰ میلیون دلار دارد، راهاندازی کنند.
داستان از اینجا شروع میشود که این دو برادر شیفته عکاسی بودند و توانستند با همراهی هم حدودا ۱۰۰۰ دلار پسانداز کنند و با آن یک دوربین SLR دیجیتالی بخرند. پس از آنکه پول لازم برای خرید دوربین یاد شده جمع شد، آنها فضای مجازی را برای یافتن نقدهای حرفهای و حتی آماتور در مورد دوربینها زیر و رو کردند اما هر چه بیشتر جستوجو میکردند کمتر به نتیجه میرسیدند و عاقبت تصمیم گرفتند که یک دوربین70 Nikon Dرا خریداری کنند.
دیجیکالا هماکنون علاوه بر تهران، بیش از ۳۰ شهر را مورد پوشش خدمات خود قرار میدهد و در نظر دارد تا سه ماه آینده، سرویس خود را به ۱۰۰ شهر دیگر نیز ارائه دهد و با این تعداد، تقریبا تمام ایران میتوانند از خدمات دیجیکالا استفاده کنند. برادران محمدی در حال حاضر از پلتفرم خودشان برای جهت و هدف دادن به استارتاپهای نوپا استفاده میکنند. این دو معتقدند بیش از راهنمایی و هدایت کردن استارت آپهای تازه شکل گرفته در تهران این کسبوکارهای جوان نیازمند شنیدن داستانهای موفقی همانند حکایت دیجیکالا هستند.