رئیس کنفدراسیون صادرات ضمن ارزیابی از کمپینی که برای نخریدن خودرو داخلی شکل گرفته است، گفت: با توجه به فرصتی که در سالهای گذشته در اختیار خودروسازان قرار داشت و انحصار موجود در این بخش، عملا رضایت مصرفکنندگان جلب نشده و این کمپین تنها راه برای مصرفکنندگان است تا نارضایتی خود را از شرایط خودروهای داخلی اعلام کنند. محمد لاهوتی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: مسائل و مشکلات مربوط به خودرو از حدی که آستانه تحمل مصرفکننده بوده گذشته و انتقاداتی که طی سالیان گذشته به این صنعت وجود داشته است باعث بهتر شدن کیفیت نشده و حتی روزبهروز کیفیت پایینتر آمده است.
وی افزود: در ظاهر خودروهای داخلی تغییراتی ایجاد شده و امکانات بیشتری پیدا کردهاند اما عملا کیفیت خودروها بالاتر نرفته و حتی در مواردی کیفیت افت کرده است. از سوی دیگر نیز وقتی به تعرفه واردات خودرو نگاه میکنیم و انحصاری که در واردات خودرو به کشور وجود دارد مصرفکننده را به نقطهای رسانده است که به تحریم خودروی داخلی رو بیاورد.
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مصرفکننده برای رساندن اعتراض خود به مسئولان به کمپین نخریدن خودرو رو آوردند، ادامه داد: با اینکه ممکن است این روش پسندیدهای نباشد اما با توجه به فرصتی که در سالهای گذشته در اختیار خودروسازان بوده و نتیجهای به همراه نداشته است، عملا مصرفکننده را وادار به این اقدام کرده است تا نارضایتی خود را اعلام کند.
لاهوتی اضافه کرد: البته این مباحث به این معنی نیست که همه تقصیرها گردن خودروسازهاست یا اینکه در صنایع دیگر غیر از خودرو چنین کمبودهایی وجود ندارد اما در بخش خودرو با توجه به تعرفه وارداتی و همچنین با توجه به زمان و فرصتی که در اختیار خودروسازان بوده و عملا بازار انحصاری که داشتهاند و نتوانستند رضایت مشتری را جلب کنند، راهاندازی این کمپین تنها راهی بوده که مصرفکننده میتوانسته صدایش را برساند. در مجموع اگر در هر زمینه و هر کالایی به خواست مشتری توجه نشود قطعا با نخریدن و تحریم مواجه میشود.
رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: خودرو شرایط قاچاق را ندارد اما در تولیدات داخلی شاهد کیفیت پایین هستیم و اگر هم کیفیت بالاست شرایط رقابتی وجود ندارد و برای همین کالاها بهصورت غیرمجاز در بازار در اختیار مصرفکننده قرار میگیرند که باعث میشود تولید داخل تحت فشار قرار گیرد و کالاهای قاچاق تهدیدی برای تولید داخل باشند.
به گفته وی، وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به مشکلات اساسی تولید توجه کند، به خواسته مشتری اهمیت دهد و همچنین حمایت از تولید و مصرفکننده را در دستور کار خود قرار دهد، چراکه یکجانبهنگری قطعا جواب مثبت نخواهد داد.