تاریخ روابط عمومی مملو از شاهکارهای تبلیغاتی است که توسط شرکتهای مختلف ارائه شدهاند. هدف از ایجاد اینگونه شاهکارها دهان به دهان گرداندن یک مطلب مشخص است، یک شاهکار تبلیغاتی خوب میتواند تا مدت زیادی موضوع اصلی صحبتهای روزانه مردم باشد. بهترین شاهکار آن است که مرتبط با کالا، جذاب و خلاقانه باشد.
درعین حال یک شاهکار تبلیغاتی باید قدرت جذب مخاطب داشته باشد، هرچند ممکن است این شاهکارها در بعضی موارد افتضاح و غیرقابل قبول یا خارج از مرزهای قانونی باشد مثل اتفاقی که برای یک شرکت تولید نوشیدنی رخ داد، آنان طراحانی را برای رنگ آمیزی لوگوی ساختمانهای شهر لندن استخدام کردند، درحالیکه این یک اقدام غیرقانونی بود. یافتن یک شاهکار تبلیغاتی خوب مهمترین بخش در زیبا به نظر رسیدن و تاثیرگذاری محصول است. یک شرکت راه فوقالعادهای برای انجام این امر پیدا کرده است.
ایــده
یکی از شاهکارهای قدیمی رویارویی مستقیم یک فرد مشهور با تماشاچی است، درست مانند دستورالعمل شرکت «پیم» که نخستین بار این مدل تبلیغات را استفاده کرد. در این مدل تبلیغ فرد فروشنده (که در اینجا همان فرد مشهور است) بهطور مستقیم با خریدار روبهرو شده و با سخنان خود او را به خرید محصول علاقهمند میسازد. این مدل تبلیغ تاثیرگذار و در عین حال کم هزینه است. تقابل این دو بسیار تاثیرگذار و خوب خواهد بود، به شرطی که ستاره موردنظر متقاعد شود حضور در چنین تبلیغی باعث خدشهدار شدن تصویر وی در نگاه مردم نمیشود.
برای مخاطب موردنظر این واقعه هم شوکهکننده و هم جذاب است و همچنین ارزش کالا را در ذهن او باارزش جلوه میدهد. اصلا اهمیتی ندارد که بعد از شما چند شرکت دیگر بهطور گسترده از شاهکار تبلیغاتیتان استفاده کنند، زیرا ایدهای که شما قبلا مطرح کردید در استفاده دوباره مانند بار اول جواب نخواهد داد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
-از قانونی بودن شاهکارتان اطمینان حاصل کنید.
-به یاد داشته باشید که شاهکار شما مطابق نیاز روز مردم باشد.
- با روزنامهنگاران تعامل مناسب داشته باشید. آنان میتوانند سهم بسزایی در ترقی شاهکار تبلیغاتی شما داشته باشند.