خرید در فروشگاههای بزرگ، تجربه مشترکی است که به جرات میتوان گفت بیشتر افراد آن را داشتهاند، همه ما در پیشخوان این فروشگاهها، کامپیوتری را دیدهایم که با وارد کردن بارکد اجناس، پرینت حساب پرداختی ما را در اختیارمان قرار داده و ما نیز به صورت نقدی یا با کارت اعتباری خود، هزینه مربوطه را پرداخت میکنیم. این سیستم فروش پیشرفته که در جهان به نام پی او اس (POS) شناخته شده، یک نرمافزار پیشرفته فروش است که از طریق وارد کردن کدهای مندرج در اجناس، حساب آنها را داشته و یک خرید راحت را برای مشتری و یک فروش آسان را برای فروشنده رقم میزند.
مهاجرت به سوی EMV: پدیدهای نوین در خرید جهانی
سیستم پی او اس، یک سیستم پرداخت الکترونیکی است که اغلب از طریق کارتهای اعتباری و نقدی صورت میگیرد و امروزه جایگاه خود را بهعنوان صندوق فروش در بسیاری از مراکز فروش جهانی پیدا کرده است و در کمتر فروشگاه معتبری میتوان با فقدان این سیستمها روبهرو شد. طبق پیشبینی تحلیلگران اقتصادی، بازار این صنعت تا سال 2019 با رشدی چشمگیر حرکت میکند، در این میان، فاکتورهایی مانند آنچه به مهاجرت به ای ام وی (EMV) در آمریکا معروف شده است که همان استانداردهای پرداخت از طریق کارتهای اعتباری است، همچنین افزایش پیروی از استانداردهای امنیت اطلاعات در پرداخت اعتباری (PCI DSS) باعث شده است تا نرخ رشد ثابت این بازار تا سال 2019 به حدود 5درصد برسد.
پیامد افزایش آگاهی مردم جهان نسبت به EMV، ایجاد احساس اعتماد و امنیت است که باعث میشود با خیال راحتتر در معاملات خود از کارتهای اعتباری استفاده کنند و با توجه به رمز امنیتی این کارتها، نگران حمل پول نقد با خود نباشند. در نتیجه این اقبال مصرفکنندگان از کارتهای اعتباری، بازار این صندوقهای فروش هوشمند نیز به سرعت در حال پیشرفت بوده و جایگاه مهمی در اقتصاد جهانی یافته است.
سیستمهای فروش بیسیم در مقابل نمونههای ثابت
نرمافزارهای فروش هوشمند به سه دسته کلی سیستمهای ثابت، بیسیم و همراه تقسیم میشوند. در آغاز استفاده از این سیستمهای فروش، نوع ثابت آن بیشترین کاربرد را داشته، بهطوریکه طبق آمار گرفته شده، در سال 2013 بیشتر تقاضای بازار برای نوع سیستمها بود و درآمد قابل توجهی را نیز رقم زده بودند، بهطوریکه از نظر درآمد، بازار صندوقهای فروش (POS) در سال 2013 ارزشی برابر با 36میلیارد دلار داشت که پیشبینی میشود تا سال 2020 با نرخ رشد سالانه 11.6درصد رو به جلو حرکت کند.
استفاده از این صندوقهای فروش ثابت که نمونههای نخستین تطبیق فرآیند فروش با فناوری جدید بودند، تقریبا 81درصد از سهم کل بازار را به خود اختصاص داده بود. با این حال، با پیشرفت تکنولوژی، این سیستمهای ثابت کمکم جای خود را به نمونههای بیسیم و همراه این صندوقهای فروش میدهند، مزایایی مانند آزادی در تحرک و جابهجایی، سهولت استفاده، هزینههای کمتری که در مقابل استقرار سیستمهای ثابت دارند و . . . باعث شده است که بسیاری از مراکز خرید و خردهفروشها به این نمونههای جدیدتر روی بیاورند.
بازارهای جهانی
طبق آمار گرفته شده در سال 2013، بخش خردهفروشی با داشتن 34درصد از سهم این بازار، بیشترین سهم را در بازار استفاده از این صندوقهای فروش جدید داشته و در همان سال آمریکای شمالی نیز با توجه به تقاضای روزافزونی که در بخشهای خردهفروشی، هتلداری و بهداشت و درمان برای سیستمهای فروش داشت، با کسب یک درآمد 32درصدی در این بخش، بزرگترین بازار سیستمهای (POS) تشخیص داده شد. همچنین کشورهایی با اقتصادهای نوظهور که بیشتر در مناطق آسیایی هستند نیز از جمله بازارهایی به شمار میروند که پتانسیل بالایی برای رشد این صنعت در سالهای آتی دارند.
بازیگران کلیدی
از جمله شرکتهای موفق در زمینه تولید نرمافزارهای فروش (POS)، میتوان به کمپانیهایی نظیر تکنولوژی پاکس (PAX Technology)، انجینیکو اسای، توشیبا، میکروسیستم، سیسکوسیستم، شرکت الکترونیک سامسونگ و... اشاره کرد. بهعنوان مثال گروه تولیدی انجینیکو، یک شرکت تولیدکننده نرمافزار پرداخت الکترونیکی است که با سابقه 30 ساله خود تبدیل به یکی از رهبران جهانی این صنعت شده است.
طبق آماری که در سال 2013 گرفته شده است، این شرکت با داشتن 4660 کارمند، یکی از بزرگترین و موفقترین کمپانیهای حال حاضر این صنعت محسوب میشود. همچنین طبق آمار موجود در سایت این کمپانی، سهم این شرکت در بازار این صنعت در سال 2015 بیش از 17درصد بوده و درآمد آن 498 میلیون یورو تخمین زده شده است.