براساس تحقیقات گروه Boston consulting group، پیشنهادات نزدیكان و مردم برای خرید یك كالا بیش از پنج برابر موثرتر از تبلیغات در شبكههای اجتماعی است. این تحقیقات از بین ٢٢٧ هزار مصرف كننده و روی ٦٥٠ برند در هشت كشور آمریكا، فرانسه، آلمان، كانادا، ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و اتحادیه اروپا صورت پذیرفته است. 50 درصد از مصرفكنندگان قبل از خرید با دوستان و اعضای خانواده خود مشورت میكنند. شبكههای اجتماعی تنها روی ١٠ درصد از جامعه تاثیرگذار هستند در حالی كه نظرات نزدیكان و دوستان پنج برابر تاثیر بیشتری دارد. ٣٩ درصد ازخریداران قبل از خرید به سایتهای خریدوفروش مراجعه میكنند و ١٣ درصد از آنها نیز از روزنامهها و تلویزیون كمك میگیرند.
آقای «الیویر آبتان» معاون این گروه افزود: «رسانههای سنتی از جمله تبلیغات تلویزیون به تدریج تاثیر خود را از دست دادند چرا كه مردم اعتماد كمتری نسبت به آنها پیدا كردهاند. همچنین در شبكههای اجتماعی اطلاعات بسیار زیادی از جمله لینكهای تبلیغاتی در حال گردش هستند كه كاربر را گمراه میكنند. «طبیعتا خریداران در چنین شرایطی با خانواده و نزدیكان خود مشورت خواهند كرد.
حمایت مردم از یك كالا چه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم (از طریق اینترنت) صورت بپذیرد تاثیر چشمگیری بر فروش آن خواهد داشت. شركتهایی كه دیدگاه مردم نسبت به آنها مثبت است بهطور میانگین ٢٧ درصد سود بیشتری در مقایسه با دیگر شركتها دارند. هر اندازه تعصب مردم نسبت به یك برند بیشتر شود به همان اندازه نیز فروش آن بالاتر خواهد رفت. سازندگان گوشیهای هوشمند، خودرو و بانكها به خوبی این موضوع را درك كردهاند و رشد بیشتری نسبت به سایر حوزهها داشتهاند.
برخلاف انتخاب بین یك آیفون و سامسونگ كه بهصورت تعصبی صورت میپذیرد، خرید در سایر حوزهها منطقیتر به نظر میرسد، بهعنوان مثال مردم با ارزیابی كیفیت و قیمت اجناس بین دو سوپرماركت، بهترین را برمیگزینند. هدف تمام تبلیغات جذب مشتری است. به نظر آقای «الیور آبتان»، شركتها باید آگاه باشند كه مردم تجربیات خود را به یكدیگر انتقال میدهند.