گرایش برندهای ایرانی برای حضور در شبکههای اجتماعی بهخصوص رسانه اینستاگرام روزبهروز درحال افزایش است. شاید بتوان گفت اکثر برندها در حال حاضر صفحهای در اینستاگرام یا شبکههای اجتماعی مختلف راهاندازی کردهاند اما به اعتقاد اکثر کارشناسان صرف حضور برندها در این رسانهها اهمیت ندارد و برندهایی که محتوای مناسبی تولید نمیکنند، بدون مخاطب خواهند ماند. یکی از برندهای فعال در شبکههای اجتماعی برند چرم درسا است که چندی است ویدئوهای تبلیغاتی 15 ثانیهای را تولید و در فضای مجازی مانند اینستاگرام و کانال تلگرام خود منتشر کرده است. ویدئوهای تبلیغاتی چرم درسا به منظور معرفی مدلها و کلکسیونهای مختلف این برند تهیه شده است.
برای مثال در یکی از ویدئوها طراح با استفاده از المانهای گل و مرغ ایرانی به معرفی کلکسیون گل و مرغ چرم درسا پرداخته است. «فرصت امروز» به منظور بررسی این ویدئوهای تبلیغاتی سراغ اردشیر طیبی کارشناس دیجیتال مارکتینگ و شبکههای اجتماعی رفته است. علاوه بر این کارشناس، در این گزارش گفتوگویی نیز با علیرضا لطیفیان، طراح موشن گرافیک و ایدهپرداز ویدئوهای شبکههای اجتماعی برند چرم درسا داشتهایم که در ادامه میخوانید.
ویدئوهای جالب چرم درسا
اردشیر طیبی درباره ویدئوهای شبکههای اجتماعی چرم درسا میگوید: ویدئوهای چرم درسا جالب توجه است. متصل کردن این ویدئوها به مدلهای چرم درسا باعث جذابیت بیشتر آنها شده است. استفاده از المانهای گل و مرغ در یکی از ویدئوها به خوبی فضای کلکسیونهای مدلهای این برند را به نمایش گذاشته است.
البته جنبه هنری این ویدئوها برجستهتر از جنبه مارکتینگی آنها است یعنی شاید مخاطب بیشتر از اینکه تحت تاثیر هدف مارکتینگی درسا قرار بگیرد، جذب ابعاد هنری ویدئوها شود ولی به هرحال درسا قرار نیست از طریق این ویدئوها محصولی را به فروش برساند و هدف بیشتر تهیه ویدئوهایی در جهت برندینگ این برند بوده است. همچنین تفکیک رسانه برند درسا و تولید محتوایی متناسب با این رسانهها نیز جالب است و همین عامل مطمئنا باعث بیشتر دیده شدن این اقدام چرم درسا توسط مخاطبانش خواهد شد.
سرمایهگذاری بیشتر برندها در حوزه رسانههای جدید
طیبی میگوید: برندها باید سرمایهگذاری بیشتری در حوزه رسانههای جدید کنند چون رسانههای جدید در حال پیشی گرفتن از رسانههای سنتی هستند. مخاطبان نیز این روزها توجه خاصی به رسانههای جدید دارند و همین موضوع باعث دیده شدن ویدئوهای چرم درسا توسط مخاطبانی که صفحه اینستاگرامی این برند را دنبال میکنند، خواهد شد. طیبی میگوید: ویدئوهای چرم درسا با اینکه جذاب هستند ولی خاصیت وایرال شدن را ندارند. معمولا مخاطبان علاقه چندانی به دست به دست کردن ویدئوهایی که در آنها داستانی تعریف نمیشود ندارند. در ویدئوهای چرم درسا نیز همین نکته مشاهده میشود.
در این ویدئوها داستانی روایت نمیشود. در نتیجه این ویدئوها مخاطبان خاص خود را دارند و برای این افراد ویدئوها جذاب خواهند بود. طیبی درباره هزینههای ساخت چنین ویدئوهایی میگوید: هزینه ساخت این ویدئو بسیار پایینتر از اکران آگهی تبلیغاتی در رسانههای سنتی است. حال بااینکه هزینه این ویدئوها پایین است ولی توسط مخاطبان برندها به خوبی دیده خواهند شد. در نتیجه چرم درسا بیشترین بهره را از هزینهای که صرف کرده خواهد برد.
چرم درسا اگر حدود 20 درصد هزینه تبلیغات سنتی خود را برای حضور در رسانههای جدید صرف کند حتما نتیجه بهتری را بهدست خواهد آورد و اثربخشی تبلیغات خود را افزایش میدهد. هم چرم درسا و هم برندهای دیگر نباید برحسب اینکه هزینه ساخت ویدئوها پایین است، بودجه کمی را به آنها اختصاص دهند. چون برندها در شبکههای اجتماعی هزینه رسانه پرداخت نمیکنند، میتوانند همان بودجه را برای محتوای ویدئوها و سایر فعالیتها اینچنینی اختصاص دهند.
همچنین حضور برندها در شبکههای اجتماعی و ساخت ویدئوها باعث رشد و تقویت هنرمندان موشن گرافیک تبلیغاتی نیز خواهد شد. تقویت این رشته تبلیغاتی به نفع صنعت تبلیغات کشور خواهد بود چون برای ورود به عرصه رسانههای جدید نیاز زیادی به فعالان تخصصی این حوزه وجود دارد.
روند حرکتی درست برند درسا در صفحه اینستاگرام
طیبی درباره فعالیت چرم درسا در رسانه اینستاگرام و صفحه شخصی این برند میگوید: صفحه اینستاگرام چرم درسا از روند درستی پیروی میکند و مشخص است که برای حضور این برند در اینستاگرام برنامه مدونی تهیه شده است. تنوع مطالب و تصاویر در این صفحه زیاد است و چرم درسا به خوبی کلکسیونها و خانه درسای خود را به مخاطبان معرفی میکند. همین تنوع باعث جذب مخاطبان بیشتر خواهد شد.
شاید تنها ایراد تصاویر موجود در صفحه اینستاگرامی درسا رعایت نکردن یک یونیفرم مشخص است.تصاویر از یک یونیفرم واحد پیروی نمیکنند و اگر از این صفحه جدا شوند مخاطب به راحتی نمیتواند ارتباط آنها را با درسا بیابد. در این رابطه بهتر است چرم درسا از یک فرم عکاسی یا از یک قالب مشخص شده استفاده کند تا مخاطبان با دیدن تصاویر به یاد برند درسا بیفتند. چرم درسا علاوه بر صفحه اینستاگرام برای کانال تلگرامی خود نیز برنامهریزی منظمی دارد و این موضوع اتفاق خوبی است.
این برند از کانال تلگرامی خود بهعنوان یک ویترین فروشگاهی به خوبی استفاده کرده و با قرار دادن تصاویر محصولات و کدهای فروش آنها اطلاعات خوبی را به مخاطبانش میدهد. تفکیک محصولات و قیمتگذاری آنها در کانال تلگرام جالب است. چرم درسا با اجرای این شیوه محصولات را به فروش نزدیکتر کرده و باعث شده مخاطبان به راحتی اجناس مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
نکته مهم این است که درسا شیوه اجرا شده در کانال تلگرامی خود را به اینستاگرام منتقل نکرده و صفحه خود را در این رسانه به فروش محصولات اختصاص نداده است. این تفکیک رسانهای جالب توجه است و برند به خوبی مخاطبان را راهنمایی کرده است، علاوه بر این موارد نامگذاری کلکسیونهای چرم درسا نیز باعث متفاوت دیده شدن محصولات این برند شده و روند جالبی است که درسا آن را اجرایی کرده است.
همچنین عکاسی مدلینگ اتفاق جدیدی در کشورمان است که چرم درسا از آن بهرهبرداری درستی کرده است و اگر دقت کنید، مدلهای این برند مدتهاست تغییر نکردهاند و این شیوه درستی است که برند درسا از آن بهرهبرداری کرده است؛ شیوهای که برندها دیگر کمتر از آن استفاده میکنند.
برندها در دنیای دیجیتال با محدودیتهای کمتری روبهرو هستند
علیرضا لطیفیان، طراح موشن گرافیک و ایدهپرداز ویدئوهای شبکههای اجتماعی برند چرم درسا میگوید: به واسطه حضور گسترده مخاطبان در شبکههای اجتماعی بسیاری از برندها متمایل به فعالیت در این حوزه شدهاند و سعی در تولید محتوا برای این شبکهها میکنند. برندهای خارجی مدتهاست این شیوه را در حال اجرا دارند و برندهای ایرانی نیز چندی است به سمت آن گرایش پیدا کردهاند. برندها به این موضوع پی بردهاند که گاهی تبلیغات در حوزه دیجیتال کاربرد به مراتب بهتری از تبلیغات سنتی دارد.
نکته مهم تبلیغات در حوزه دیجیتال ارزان قیمت بودن آن است. برندها اگر بخواهند یک آگهی را از طریق تلویزیون اکران کنند هم باید مبلغ بالایی را صرف هزینه رسانه کنند و هم باید یکسری استانداردها را برای ساخت آگهی لحاظ کنند. این درحالی است که در عرصه دیجیتال برندها با این محدودیتها مواجه نیستند و هزینه تمام شده برای آنها بسیار پایینتر از ساخت یک آگهی تلویزیونی است. علاوه بر این در ساخت ویدئوهای دیجیتال برندها دیگر با خط قرمزها و ممیزیهای آگهیهای تلویزیونی مواجه نیستند.
لطیفیان میگوید: اینستاگرام با افزایش زمان ویدئوها به 15 ثانیه، شانس بیشتری به برندها برای حضور در این شبکه اجتماعی داده است؛ شانسی که بسیاری از برندهای خارجی در حوزه پوشاک و کیف و کفش به منظور معرفی مدلهای جدید خود مدتها است از آن استفاده میکنند. استقبال برندها از این اتفاق به حدی بوده که برای مسئولان اینستاگرام نیز جالب توجه و عجیب است. برخی کارشناسان این اتفاق را ری برندینگی برای اینستاگرام محسوب میکنند.
در این زمان به همراه مسئولان تبلیغات برند درسا به فکر تهیه یکسری ویدئو برای اینستاگرام و تلگرام افتادیم. البته به غیر از برند درسا مابقی برندها نیز این روزها سراغ ساخت چنین ویدئوهایی رفتهاند.به نظرم ساخت این ویدئوها یک بازی برد- برد هم برای برند و هم برای فعالان موشن گرافیک است چون برای هر دو طرف به صرفه و جذاب است. برندها با انتشار این ویدئوها با مخاطبان بیشتری نیز میتوانند برخورد و بازخورد آنها را دریافت کنند.
تهیه ویدئوهای تبلیغاتی برای معرفی کلکسیونهای درسا
لطیفیان درباره نحوه ساخت ویدئوهای چرم درسا میگوید: چندی پیش برند درسا کمپینی را با نام سرزمین سپید اکران کرد؛ کمپینی که براساس استراتژیهای مشخص شدهای از طرف شرکت تبلیغاتی دیگری به اجرا درآمده بود. البته با تغییر فصل، کمپین نیز وارد فاز جدیدی شده و نامش نیز تغییر کرده است. برای این کمپین یکسری تصویربرداری از مدلهای مختلف شده بود؛ تصاویری که در اختیار من برای ساخت ویدئوهای مختلف قرار گرفت. ایده این ویدئوها براساس تصاویر و نوع محصولاتی که برند به بازار عرضه کرده شکل گرفت.
لطیفیان میگوید: برای درسا 15 ویدئو آماده شده که ششتای آنها از طریق کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام این برند منتشر شده است. این ویدئوها فیلمبرداری نشدهاند و برای ساخت آنها فقط یک عکس در اختیار داشتیم؛ عکسی که از طریق شیوه موشن گرافیک به حرکت درآمده است. ایده یکی از این ویدئوها که با نام گل و مرغ منتشر شده برگرفته از یکی از محصولات چرم درسا تحت عنوان گل و مرغ است.
به نوعی این ویدئو به منظور معرفی طرح گل و مرغ درسا ساخته و تهیه شده است. ویدئوهایی با طرحهای دیگر نیز ساخته شدهاند. درمیان این ویدئوها برخی از آنها با طرح مناسبتی تهیه شدهاند. این ویدئوها با محدودیت زمانی 15 ثانیهای اینستاگرام ساخته شدهاند.
ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com