اواخر سال گذشته برخی شمارههای غیراضطراری مثل 17 و 119 و چند کد خدماتی دیگر تغییر یافت و مشترکان برای تماس با این سامانهها مجبور به شمارهگیری کدهای دیگری شدند. دلیل تغییر این شمارهها از سوی مسئولان مخابرات ایران کمک به حفظ کدهای اضطراری مثل 110 در حافظه مردم بیان شد. در همان روزها بود که داود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر کدهای خدماتی تماس با شمارههایی مثل 118 رایگان باقی خواهند ماند یا خیر؟ به «فرصت امروز» گفت: هیچ برنامهای برای پولی کردن کدهای خدماتی نیست و تغییر این شمارهها صرفا برای یادآوری راحتتر شمارههای اضطراری در اذهان مردم است. وی درباره علت تعویض شمارهتلفنهای خدماتی اظهار کرد: کدهای خدماتی که در اختیار مخابرات بوده است و با رقم یک شروع میشوند در اختیار رگولاتوری قرار خواهند گرفت و خدمات این شمارهها مجددا با رقم دو خدماترسانی خود را آغاز خواهند کرد.
سخنگوی مخابرات ایران افزود: براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات، کدهایی که رقم آغازین آنها با یک شروع میشوند برای خدمات حیاتی و اورژانسی فعالیت خواهند کرد و شمارههایی مانند 110 و 115 کماکان به خدماترسانی خود ادامه خواهند داد. زارعیان ادامه داد: بر این اساس کدهایی که با یک شروع میشوند و در اختیار سازمانها قرار دارند به مرور زمان تخلیه میشوند و تعداد آنها کم خواهد شد تا این شمارهها بیشتر در ذهن مردم باقی بمانند.
این در حالی است که دو روز پیش کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، طی مصوبهای اعلام داشت که تماس با 24 شماره خدماتی عمومی تلفن ثابت از جمله 118 دیگر رایگان نیست و از این پس هزینه شمارهگیری این کدها مطابق تعرفه تماس درون شهری محاسبه خواهد شد. طبق این مصوبه تماس با هفت کد اضطراری ملی شامل ۱۱۰ (نیروی انتظامی)، ۱۱۲ (جمعیت هلال احمر)، ۱۱۳ (وزارت اطلاعات)، ۱۱۴ (سپاه پاسداران)، ۱۱۵ (مرکز فوریتهای پزشکی)، ۱۲۳ (سازمان بهزیستی) و ۱۲۵ (آتش نشانی) همچنان رایگان است.
مخابرات منتظر مجوز افزایش تعرفهها
اما گفته میشود شرکت مخابرات ایران که بعد از خصوصیسازی و البته اجرای طرح «همکدسازی» با مشکلات مالی دستوپنجه نرم میکند طی سالهای اخیر به طرق مختلف سعی در افزایش درآمد خود داشته است. بعد از پایان اجرای طرح همکدسازی کدهای مخابراتی در سراسر کشور، طرحی که با اجرای آن تعرفه تماسهای تلفنی از حالت پالسمحور به دقیقه محور تبدیل شده و در نهایت به ازای هر دقیقه مکالمه درون استانی هزینهای 30 ریالی و برای هر دقیقه مکالمه بین استانی تعرفهای معادل 330 ریال برای مشترکان اعمال شود. پیش از اعلام این تعرفهها هزینه هر پالس مکالمه تلفن ثابت درون شهری حدود 50ریال محاسبه میشد که با توجه به اینکه هر پالس تلفن درونشهری معادل سه دقیقه بود، با اجرای طرح همکدسازی به نوعی تعرفه تماسهای درونشهری برای مشترکان تلفن ثابت افزایش پیدا کرد و حدود دو برابر شد، البته از سوی دیگر، اجرای این طرح موجب میشد تماسهای درون استانی با کاهش تعرفه مواجه شوند و افرادی که داخل یک استان سکونت دارند بتوانند با هزینه کمتری با یکدیگر مکالمه کنند.
اما گویا این تغییر در تعرفهها همچنان مخابراتیها را راضی نکرده است و پس از پایان طرح همکدسازی از وزارت ارتباطات خواستند تا اجازه افزایش تعرفه را به آنها بدهند. وزیر ارتباطات هم این قول را داده است که راهحلی برای جبران ضرر شرکت مخابرات پیدا کند و مجوز تغییرات تعرفهها به مخابرات را در آینده نزدیک بدهد. محمود واعظی اظهار کرد: تصمیم امسال دولت برای افزایش تعرفه دستگاههای مختلف این است که باید برای این منظور، در دولت هماهنگی انجام شود. وی افزود: طبق سیاست دولت، اگر تعرفهای افزایش پیدا میکند باید به اندازه کافی توجیه داشته باشد و حداکثر افزایش باید متناسب با تورم 15 درصدی باشد.
شهروز میلانی، کارشناس ارتباطات و سیستمهای مخابراتی درباره افزایش تعرفههای تلفن ثابت به «فرصت امروز» گفت: اصولا شرکت بزرگی مثل مخابرات که خدمات زیادی ارائه میکند منطقی نیست که زیان زیادی از اجرای طرحهایی مثل همکدسازی ببیند و با افزایش تعرفه به سوددهی برسد. وی افزود: البته هرگونه تــغـیـیری در تعرفههای تلفن، باید به اطلاع وزارت ارتباطات برسد و با کنترلها و بررسیهای این وزارتخانه مجوز چنین اقدامی صورت پذیرد. میلانی درباره هزینهدار شدن تماس با برخی کدهای خدماتی مثل 118 نیز گفت: مسلما این اقدام برای درآمدزایی شرکت مخابرات درنظر گرفته شده است که باتوجه به تماسهای زیادی که بهطور روزانه با این شمارهها گرفته میشود، هزینه قابلتوجهی را عاید مخابرات خواهد کرد. وی افزود: فکر میکنم با این اقدام دیگر بهانهای برای افزایش تعرفههای مخابراتی وجود نداشته باشد.