گرایش به موسیقی، یکی از تمایلاتی است که در وجود اکثر انسانها نهادینه شده است و کمتر انسانی یافت میشود که علاقهای به این هنر در خود احساس نکند، در دنیای امروز با وفور سبکهای موسیقی روبهرو هستیم و این فراوانی باعث شده که سلایق بسیاری از مخاطبان جهانی آن تامین شود؛ همچنین با توجه به پیشرفتهای روزافزون فناوری در زمینه دیجیتال، صنعت موسیقی نیز با این نوآوریها همگام شده و چهرهای جدید در بازار جهانی یافته است که با توجه به تنوع موسیقی جهانی، افزایش علاقه و تقاضای مردم و ظهور فناوریهای جدید، روند روبهرشدی را میتوان برای این صنعت در نظر گرفت.
چشمانداز بازار موسیقی تا سال 2020
بازار موسیقی جهانی بازاری گسترده را شامل میشود که زیرشاخههای عمدهای مانند تکثیر، انتشار، موسیقی دیجیتال، کپی و فروش بلیتهای کنسرت را در خود جای داده است، موارد ذکر شده از جمله منابع اصلی درآمد این بازار محسوب میشوند. در واقع آنچه بازار موسیقی را در دنیا رقم میزند، تنها تولید یک قطعه موسیقی و فروش آن نیست، بلکه دایره گستردهای از صنایع مربوط به چاپ، تکثیر، فروش، بازاریابی و... این بازار را پوشش میدهد و همه این عوامل در کنار هم بازار بینالمللی این صنعت را رقم میزنند.
همچنین گرایش روزافزون مردم جهان به سوی برنامههای موسیقی، افزایش تعداد کنسرتها در انواع مختلف آن، رشد چشمگیر مدارس موسیقی و شیوع فرمتهای دیجیتال در موسیقی جهانی از جمله عواملی هستند که در روند رشد این صنعت در سالهای آتی تاثیر عمدهای دارند. طبق پیشبینی تحلیلگران اقتصادی، بازار جهانی موسیقی در فاصله سالهای 2016 تا 2020 با نرخ رشد سالانه 5.08درصد رو به جلو حرکت خواهد کرد که این امر نشاندهنده رشد روزافزون این صنعت در جهان است.
بزرگترین بازارهای صنعت موسیقی در جهان
طبق آماری که فدراسیون بینالمللی صنعت ضبط صدا و موسیقی (IFPI) ارائه کرده است، ایالات متحده آمریکا با داشتن درآمد 4.5میلیارد دلاری در سال 2014، بزرگترین بازار موسیقی را در جهان دارا بوده است. جالب است بدانید در سال 2014 خواننده نوظهور انگلیسی، یعنی ادل، بزرگترین رکورد فروش را از آن خود کرده بود. در حال حاضر آمریکا کماکان رهبری خود را در بازار موسیقی جهانی حفظ کرده است. ژاپن نیز با درآمدی معادل 4.4میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد، خصوصا گروه پاپ فوقالعاده و مشهور ژاپنی یعنی (AKB48) یکی از پرفروشترین گروههای موسیقی در این کشور به شمار میرود.
موسیقی انگلستان نیز با درآمد 1.3میلیارد دلاری خود، در رتبه بعدی بازارهای پررونق موسیقی جهان قرار دارد که در سال 2012 با فروش آلبومی از امیلی سندی، جایگاه ویژهای در موسیقی جهانی یافت و نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد. همچنین آلمان نیز با داشتن ستارههای موسیقی مانند لانا دل وی، توانست به درآمد 1.3میلیارد دلاری در بازار موسیقی جهان دست یابد. بازارهای فرانسه، استرالیا، کانادا، برزیل و ایتالیا نیز با درآمدهایی میلیونی در رتبههای بعدی این تقسیمبندی جهانی قرار دارند.
گردانندگان اصلی بازار
از فروشندگان بزرگ بازار جهانی موسیقی در جهان میتوان به شرکتهایی مانند بیامجی، کبالت موزیک، یونیورسال موزیک، وارنر موزیک و. . . اشاره کرد. این کمپانیهای بزرگ اغلب به کار ضبط و پخش و نشر موسیقی میپردازند و طیف عظیمی از مخاطبان جهانی را شامل میشوند. بیامجی (BMG) از جمله شرکتهای موفق در زمینه ضبط و توزیع موسیقی در عصر دیجیتال است که با حفظ قوانین مربوط به کپیرایت، محبوبیت زیادی در بین هنرمندان پیدا کرده است.
همچنین این شرکت علاوه بر ضبط و چاپ و توزیع، مجموعهای از خدمات سمعی و بصری را نیز به مخاطبان خود ارائه داده و با برگزاری کنسرتهای زنده در ایالات متحده آمریکا و اروپا، طیف وسیعی از خواستههای هنرمندان را پوشش میدهد. بیامجی در حال حاضر با تولید بیش از 2میلیون آهنگ، از جمله کمپانیهای موسیقی شناخته شده در سطح جهان است.
گروه موسیقی وارنر نیز از جمله تولیدکنندگان برجسته موسیقی جهان به شمار میرود که با همکاری داشتن با بیش از 6500 شاعر و آهنگساز و خواننده و با داشتن مجموعهای بیش از یک میلیون کپیرایت، از جمله شرکتهای موفق موسیقی در جهان به شمار میرود.سیستم توزیع پیشگام این کمپانی، از جمله نقاط مثبت و قابل توجه آن محسوب میشود. گروه موسیقی کبالت نیز از جمله شرکتهای تولیدکننده موسیقی است که مطابق با فناوریهای روز دنیا عمل کرده و بیشتر از طریق دنیای دیجیتال به معرفی و نشر آثار هنرمندان میپردازد.
این شرکت با داشتن نمایندگی از طرف 8هزارهنرمند و ترانهسرا و پوشش دادن چیزی بیش از 60هزارآهنگ و داشتن 500شرکت چاپ و نشر، شرکتی مستقل و کارآمد در زمینه توزیع و نشر و ضبط موسیقی محسوب میشود. جالب است بدانید هنرمندانی مانند مکس مارتین، کلی کارلوس، نیککیو، رایان تدر و... با این کمپانی همکاری کردهاند.