وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عمق بخشیدن به ساخت داخل قطعات محصولات جدید در قراردادهای خودرویی، شرط 40درصد ساخت داخل قطعات را در ابتدای کار، در چارچوب قراردادهای خودرویی پسابرجام قرار داد.
تاکنون سه قرارداد ایران خودرو و پژو، سایپا و سیتروئن و ایدرو و رنو به امضا رسیده و نوبت به نقش دادن به قطعه سازان ایرانی است. مدیرصادرات گروه عظام می گوید که این شرکت به عنوان یکی از بزرگ ترین قطعه سازان ایرانی که در زنجیره تأمین سیتروئن و رنو در ایران حضور داشته اکنون در قراردادهای جدید خودرویی همکاری خود را با این شرکت ها ادامه خواهد داد .
حسن باقری در گفت وگو با «فرصت امروز» در این زمینه بیان کرد: در قراردادهای جدید خودرویی تولید تعدادی از قطعات برای خودروهای گروه رنو و هم برای سیتروئن نهایی شده است. با توجه به اینكه شركت های زیرمجموعه گروه عظام عمدتاً دانش بنیان بوده و بر پایه تكنولوژی روز فعالیت می كنند و به علاوه با شركت های رده یك دنیا ارتباط و همكاری تكنولوژیكی دارند، زمانی كه بحث تولید خودروی جدید مطرح می شود، ما به پشتوانه پارتنرهایی مانند شركت ولئو، بوش، شفلر، ماندو، موبیز، پاناسونیك، بنتلر، دائسون و. . . محصولات مورد نیاز را با كمك این شركت ها برای موتورها و خودروهای جدید تولید می كنیم و معمولاً برای داخلی سازی قطعات به واسطه بهره گیری از دانش فنی به روز و تکنولوژی مدرن، اولین تولیدکننده ای كه به ذهن شركت های خودروساز خطور می كند کارخانجات گروه عظام است و به همین دلیل ما همیشه در مناقصه های تکوین قطعات جدید شركت داریم.
او در پاسخ به اینکه وضعیت صادرات گروه عظام به چه صورت است؟ اظهار كرد: در حال حاضر محصولات مان را به 15 کشور از جمله تركیه، روسیه، قزاقستان، اوكراین، ایتالیا، سوریه، عراق، امارات متحده عربی، آذربایجان و… صادر می كنیم.
باقری با اشاره به اینكه انواع قطعات ریخته گری و ماشین كاری، انواع كلاچ و كمك فنر از جمله اقلام اصلی صادراتی گروه عظام است، اضافه كرد: علاوه بر این محصولات، پیستون خودروهای دیزلی و سواری نیز به چند كشور صادر می شود.
مدیر صادرات گروه عظام با بیان اینكه صادرات ما بازار خدمات پس از فروش را نشانه گرفته است، خاطرنشان كرد: همزمان با شركت های OEM در روسیه و تركیه نیز همكاری داریم و قطعات شركت های OEM را نیز صادر می كنیم.
باقری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه با توجه به رفع محدودیت های تحریم ها آیا برنامه ای برای توسعه محصول و بازار در گروه عظام دارید؟ گفت: به واسطه همین بهبود ها در روابط بین المللی، رویكرد تولید صادرات محور را مورد توجه بیشتری قرار داده ایم و با وجود بالا بودن هزینه های بازاریابی در بازارهای بین المللی، براساس ضرورت به دنبال پیدا كردن جایگاه خودمان هستیم.
او ادامه داد: رقابت با شركت های درجه یك دنیا و حتی تولیدكنندگان كشورهای هدف صادراتی در برنامه ما است. به عنوان مثال در روسیه با برندهای مختلف تولیدكننده مشهور دنیا، برندهای تولیدكننده روسیه و همچنین برندهای چینی رقابت می كنیم بنابراین در یك فضای اینچنینی باید محصولات با كیفیت، مطابق با خواست مشتری و استانداردهای روز و بر پایه شرایط اقلیمی تولید كنیم ضمن اینكه قیمت هم باید منطقی باشد.
مدیر صادرات گروه عظام با اشاره به اینكه باید بتوانیم با استفاده از بهترین روش های لجستیكی محصولات مان را به كشورهای هدف برسانیم، تاكید كرد: بازار را نیز به طور دائم رصد می كنیم تا شرایط و جایگاه مان نسبت به رقبا تبیین و تحلیل شود تا بتوانیم حضور دائم داشته باشیم.
باقری با اشاره به اینكه عمده محصولات تولیدی گروه عظام قابلیت صادر شدن دارد، درباره وضعیت صادرات پس از برجام تاكید كرد: اگرچه ارتباطات ما قطع نشده بود اما با اجرایی شدن برجام، شركای ما با اطمینان خاطر بیشتری وارد مذاكره شدند و اكنون گردش مالی و انعقاد قراردادها تسهیل شده و به طور كلی می توان گفت كه بهبود قابل توجهی ایجاد شده است.
مدیر صادرات گروه عظام با اشاره به اینكه با همه خودروسازان داخلی و همچنین زیرگروه های آنها كار می كنیم، افزود: تولیدكننده ای مثل گروه عظام با این تنوع محصول در داخل كشور نداریم و به علاوه٤٠٠ نماینده توزیع در همه شهرهای ایران داریم كه در زمینه توزیع و ارائه خدمات پس از فروش تحت نظارت دائمی گروه عظام فعال هستند.
او درباره سهم بازار گروه عظام خاطرنشان كرد: سهم بازار ما در مورد قطعات مختلف متفاوت است اما عمدتاً لیدر بازار هستیم و اصولاً در مواردی كه دوم باشیم ترجیحاً وارد نمی شویم.
ارتباط با نویسنده: dadashloo@gmail.com