پس از شکست طرح اعتباری خرید کالای ایرانی که قرار بود از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی با مشارکت تولیدکنندگان لوازم خانگی اجرا شود، سرانجام تولیدکنندگان بخش خصوصی به خود آمدند و طرحی نو درانداختند تا بدون دخالت دولت، طرح فروش اعتباری کالا را اجرا کنند. بر همین اساس هر یک از برندهای تولیدکننده لوازم خانگی داخلی و حتی برخی از برندهای خارجی با انعقاد قراردادهای دوجانبه با بانکها، طرح خرید اقساطی کالا را به اجرا گذاشتهاند.
این طرح تفاوتهایی با طرح نخست دارد و برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان کمی گرانتر تمام میشود اما بانکهای عامل برنده نهایی هستند که با حساب سرانگشتی 28 درصد سود دریافت میکنند. برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفت و گو با «فرصت امروز» چگونگی اجرای این طرح را تشریح کردند.
اطلس کارت برای خرید اقساطی محصولات امرسان
سلطان حسین فتاحی، مدیرعامل گروه صنعتی امرسان در گفت و گو با «فرصت امروز» از انعقاد قرارداد با بانک ملت در قالب فروش اقساطی کالا خبر داده و میافزاید: براساس قراردادی که با «شرکت ارزش آفرین اطلس» وابسته به بانک ملت بستهایم، از اول اسفندماه طرح فروش اقساطی محصولات امرسان آغاز شده است. البته پایلوت طرح فعلا در تهران اجرا میشود و در صورت موفقیت آن را به سراسر کشور تسری میدهیم.
وی با اشاره به چگونگی ارائه کارتهای اعتباری به مردم میگوید: براساس قرارداد منعقد شده، کارمندان دولت، بازنشستگان و حقوقبگیران ســازمــانهای غیردولتی میتوانند با مراجعه به بانک ملت و ارائه درخواست، در لیست فروش اقساطی کالا قرار بگیرند. بانک پس از اعتبارسنجی و تقاضای مشتری، میزان اعتبار مورد نظر را اعلام میکند و اطلس کارت اعتباری برایش صادر میشود.
سود 16 درصدی با اقساط 36 ماهه
فتاحی در خصوص میزان اعتبار، بهره و بازپرداختها تصریح میکند: قرار شده ما (تولیدکننده) از محل فروش این طرح، 12 درصد سود و کارمزد به شرکت اطلس ارزشآفرین بانک ملت بپردازیم. همچنین 16 درصد سود هم از مشتری دریافت میشود با این تفاوت که بازپرداختها 36 ماهه خواهد بود.
مدیرعامل امرسان ادامه میدهد: مصرفکنندگان با کارت اعتباری و مراجعه به فروشگاههای عامل یا سایت شرکت امرسان کالای موردنظر را انتخاب میکنند. اتفاق خوب دیگر این است که مشتریان امرسان میتوانند تغییراتی را که میخواهند روی محصول سفارش دهند و پس از 48 ساعت کالا را در منزل تحویل بگیرند.
انتخاب گام نخست را با موفقیت برداشت
بهجز امرسان، کارخانههای دیگر لوازم خانگی که این روزها باوجود نزدیکی به نوروز بازار خوبی ندارند هم دست به کار شدهاند. گروه صنعتی انتخاب که بنیانگذار طرح فروش اقساطی کالا بود نیز با چند بانک قرارداد همکاری امضا و اجرای طرح را در سراسر کشور آغاز کرده است.
حمیدرضا غزنوی، مدیر ارتباطات و امور بینالملل گروه صنعتی انتخاب در این خصوص به «فرصت امروز» میگوید: ما با چند بانک از جمله بانک مهر اقتصاد، حکمت ایرانیان و کوثر در طرح فروش اقساطی کالا همکاری میکنیم. غزنوی گام نخست طرح فروش اقساطی کالا را موفقیت آمیز دانسته و میافزاید: گروه انتخاب طرح را بهصورت سراسری در کشور اجرا کرده و فروش خوبی داشته است. ما فروشگاههای اختصاصی در همه شهرها داریم و این یک مزیت محسوب میشود. به سایر فروشگاههای عامل نیز در این طرح حقالعمل پرداخت میکنیم.
سود تولیدکنندگان زیر 10 درصد است
وی در توضیح شرایط طرح اظهار میکند: شرایط اعتبار، بهره و بازپرداختها برای همه بانکها یکسان است. گروه انتخاب در سالهای گذشته تجربه خوبی در این زمینه با بانک مهراقتصاد داشته که این طرح ادامه همان تجربه پیشین است. ما در یک طرح جامع نتایج و دستاوردهای طرح را به وزارت صنعت داده بودیم اما بانک مرکزی به تعهداتش عمل نکرد و طرح اعتباری اول متوقف شد.
وی ابراز امیدواری کرد: طرح فروش اقساطی میتواند در شرایط رکود کنونی تا حدودی نگرانیهای تولیدکنندگان را برطرف کند. در حال حاضر تولیدکنندگان لوازم خانگی زیر 10 درصد سود میبرند و اگر بازار راه بیفتد، میتوان به سود منطقی امیدوار بود.
بانکها هم بهانه میگیرند
اما در این میان برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی از قافله عقب ماندهاند و هنوز نتوانستهاند با بانکها قرارداد همکاری ببندند. شرکت سرشار برودت سونیا، یکی از این شرکتهای جامانده است. بخشعلی عربلویی، مدیر عامل شرکت سرشار برودت سونیا در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: در طرح نخست که بانک مرکزی زیربار نرفت و حالا که تولیدکنندگان خودشان میخواهند فروش اقساطی را اجرا کنند، برخی از مدیران بانکها امروز و فردا میکنند و بهانه میگیرند.
وی در بیان تفاوت این طرح با طرح پیشین تصریح میکند: به نظر من اجرای این طرح بهتر است چون خودمان تصمیم میگیریم و کسی نیست که به ما دستور بدهد. البته باز هم تولیدکننده و مصرفکننده هر دو ضرر میکنند و بانکها بیشترین سود را میبرند.
مطالبات پشت پرده بانکها از تولیدکنندگان
عربلویی ادامه میدهد: در این طرح تولیدکنندگان 12درصد و مصرفکنندگان 16درصد سود به بانکها میدهند اما مسئولان 12 درصد ما را رسانهای نمیکنند و خبر از کاهش بهره تا 16 درصد میدهند. در حالی که واقعیت چیز دیگری است و بانکها 12 درصد را پشت پرده از تولیدکننده مطالبه میکنند. در وضعیت بد کنونی هم تولیدکننده چاره دیگری ندارد.
* ارتباط با کارشناس: molood.gholami@yahoo.com