پرسش: صاحب یک شرکت خدماتی هستم که دو سال است فعالیت خود را آغاز کرده ام. در این مدت هنوز نتوانستهام بانک اطلاعاتی قابل قبولی را از مشتریانم تهیه کنم. برای تهیه این بانک باید چه مراحلی را طی کنم؟
پاسخ کارشناس: مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) یک تخصص است. برای اینکه شما بتوانید بانک اطلاعاتی از مشتریان خود جمعآوری و بعدها از این بانک به نحو احسن بهرهبرداری کنید، ضروری است که یک سیستم CRM مناسب در شرکت خود ایجاد کنید. پیشنهاد میکنیم در ابتدا یک کارشناس CRM باتجربه استخدام و با مشورت او یک نرمافزار CRM تهیه کنید.
وقتی این سیستم در یک شرکت راهاندازی میشود، راهکارهایی را در بخشهای مختلف تثبیت میکند که در ابتدا منجر به ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل از مشتریان شما خواهد شد. علاوه بر این مشتریان را طبقهبندی میکند و شما میتوانید مشتریان درجه یک و دو و سه خود را بشناسید و متناسب با این موضوع از آنها قدردانی کنید یا آنها را مورد بازاریابی پیامکی، ایمیلی یا تلفنی
قرار دهید.
به یاد داشته باشید که صرف داشتن یک بانک ارزش چندانی ندارد. زمانی این بانک میتواند منجر به فروش بیشتر شما و پایداری بیشتر کسبوکارتان شود که بتوانید بهترین استفاده را از این بانک کنید و تنها راهحل آن ایجاد یک سیستم CRM است.
بنابراین توصیه میکنیم راه اصولی را در پیش بگیرید و از جمعآوری سطحی شماره و آدرس از مشتریان خود صرفنظر کنید.