وقــتـی كـه تـلـویزیون نگاه میكنید، به این فكر كنید كه تلویزیون هم شما را نگاه میكند. یك گزارش جدید كه توسط پروپابلیكا منتشر شده فاش كرده كه ویزیو، تولیدكننده برتر تلویزیون در آمریكا محصولاتی را تولید میكند كه میتوانند رفتار صاحبانشان را بررسی كنند. روش كار این تلویزیونهای هوشمند این طور است كه تمایلات صاحبانشان را هنگام تماشا كردن ثبت میكنند و آنها را در اختیار شركتهای تبلیغاتی قرار میدهند تا این شركتها متوجه شوند مشتریان به چه چیزهایی علاقه بیشتری دارند.
ویزیو 10میلیون مشتری دارد و به همین خاطر منبع خوبی برای شركتهای تبلیغاتی خواهد بود. این تلویزیونها برنامههایی را كه صاحبانشان در نتفلیكس یا شبكههای سنتی تماشا میكنند، لیست و تحلیل میكنند و از طریق آدرس آیپی آنها رفتارشان را در اینترنت هم مشخص میكنند. تلویزیون وقتی كه آیپی صاحبش را دارد، تمام دستگاههای پرتابل مثل موبایلهای هوشمند و لپتاپها و تبلتها را زیر نظر میگیرد. این اطلاعات بعد از جمعآوری و تحلیل با شركای تجاری ویزیو به اشتراك گذاشته میشوند.
ویزیو گفته است كه بهجز آدرس آیپی، هیچ اطلاعات دیگری را با شركای تجاریاش به اشتراك نخواهد گذاشت. این اطلاعات وقتی كه به شركتهای تجاری میرسد، آنها هم تحلیلهای خودشان را از اطلاعات انجام میدهند و مشخص میكنند برای هر طیف از مشتریان، چه تبلیغهایی به آدرس آیپیشان بفرستند. صاحبان تلویزیونها البته این امكان را دارند كه در تنظیمات دستگاهها، جلوی جمعآوری اطلاعاتشان را بگیرند.
در آمریكا دادگاهها به شركتهای تجاری اجازه داده تا از آیپی كاربران استفاده كنند اما شركتها در اروپا به خاطر موانع قانونی به آیپی مشتریان دسترسی ندارند. ویزیو نخستین شركتی نیست كه به خاطر استفاده از آیپی مشتریانش زیرنظر رسانهها در آمریكا قرار میگیرد. امسال سامسونگ هم به خاطر اینكه تلویزیونهایش مكالمات مشتریان را استراقسمع و آنها را جمعآوری میكرد، تحت فشار زیادی قرار گرفت. سامسونگ گفته بود كه برای بهبود سیستم فرمان صوتی تلویزیونهایش این اطلاعات را جمعآوری میكرده است.