دنیای دیجیتال چند سالی است از سوی فعالان اقتصادی به چشم فرصتی برای بازاریابی خلاقانه و متفاوت دیده می شود و سال به سال فعالیت های تازه ای در این حوزه گسترش می یابد. حالا در آستانه سال جدید میلادی پیش بینی های مختلفی توسط متخصصان بازاریابی دیجیتال انجام شده است که نشان می دهد این فضا همچنان پر از ظرفیت و زوایای تازه برای رشد کسب و کارها و ترویج آنها و حضورشان در میان کاربران است. اینها پیش بینی های بعضی از متخصصان است درباره آنچه در سال جدید میلادی در این حوزه مهم خواهد بود.
گوشی های موبایل در درجه اول اهمیت
اگر گوشی موبایل تنها ابزار بااهمیت بازاریابی دیجیتال در سال آینده نباشد قطعا مهم ترین آنهاست. بنابراین سازگاری با گوشی برای وب سایت ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است. حتی می شود گفت سایت ها قبل از دسکتاپ، لازم است با گوشی سازگار باشند! اغلب مردم اکنون دو یا چند ابزار دیجیتال در اختیار دارند و از کانال های مختلفی اطلاعات را دریافت می کنند.
همین باعث شده بازاریابی بین رسانه ای یا بین ابزاری یکی از ضرورت های آینده باشد. سیاست گذاران بازاریابی باید محتواهای شان را برای اندازه های مختلف تصویر (گوشی، تبلت، کامپیوتر و...) طراحی کنند. همچنین به بازاریابی با پست الکترونیکی یا ایمیل مارکتینگ هم متناسب با دسکتاپ و هم متناسب با گوشی توجه کنند.
بازاریابی اینفلوئنسرها و میکرواینفلوئنسرها
در سال جدید هم انتظار می رود اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی نقش مهم خود را ایفا کنند، یعنی تاثیرگذاری بر تصمیم های مخاطبان شان. همچنین میکرواینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار با تعداد فالوورهای کمتر هم رشد می کنند و بخشی از این وظیفه را برعهده می گیرند. آنها نیاز برندهای کوچک تر را هم تامین و با هزینه کمتری برای شان تبلیغ می کنند. ممکن است دستمزد آنها همیشه پول نباشد و گاهی در ازای کارشان از خدمات بهره مند شوند.
آنها به مخاطبان کمتری دسترسی دارند اما مخاطبان شان علایق مشخصی دارند که هدف گیری آنها توسط برندها را راحت تر می کند. بعضی از اینفلوئنسرها هم اکنون در پست های تبلیغاتی شان به اعلام تبلیغاتی بودن پست با هشتگ هایی مثل #ad و #spon روی آورده اند تا از خطراتی که آینده شغلی شان را تهدید و اعتماد مخاطبان شان را سلب می کند، دور شوند.
تبلیغات Native یا بومی شده
یکی از علایق کسب و کارهای این روزها داشتن تبلیغات بومی شده در صفحات مختلف دیجیتال است؛ تبلیغات بومی شده شبیه آگهی نیستند و متناسب با فضایی که در آن منتشر می شوند تهیه شده اند، گرچه برای شان پول پرداخت شده است. مثلا اگر در یک سایت خبری بیایند شبیه خبر می شوند، اگر در صفحه شخصی یک اینستاگرامر بیایند شبیه تجربه شخصی او می شوند و اگر در یک وبلاگ بیایند مثل پیشنهادهای همیشگی و آشنای وبلاگ نویس برای مخاطبانش به نظر می رسند.
تبلیغات بومی شده و متناسب با هر رسانه در سال آینده در اوج رونق خواهند بود. این شکل از تبلیغات مخاطب را با چیزی متفاوت از آنچه در هر فضایی دنبالش می گردد روبه رو نمی کند و پس نمی زند. همین باعث شده میزان کلیک کاربران در این تبلیغات بسیار بالا باشد.
همه چیز در لحظه
ویدئوهای زنده در سال 2016 با اقدامات فیس بوک و اینستاگرام جان تازه ای گرفتند. در سال 2017 اهمیت آنها باز هم بیشتر می شود. مردم جهان می توانند ببینند که هر لحظه در هر نقطه از جهان چه خبر است و دیگر ابزارهای خودکار برای انتشار پست های از قبل برنامه ریزی شده اهمیت پیشین را نخواهد داشت.
حالا آن چیزی مهم است که در لحظه در حال وقوع است و از قبل آماده نشده است. این به معنی از بین رفتن همه محتواهای آماده شده از قبل نیست، بلکه به معنای ضرورت اضافه کردن برنامه های زنده به فعالیت های دیجیتال و بیشتر کردن ویدئوهای زنده است.
اهمیت شخصی سازی
همزمان با اینکه گوشی موبایل به مهم ترین ابزار ارتباطی دیجیتال تبدیل شده، شخصی سازی محتوا هم اهمیت بیشتری پیدا کرده است. کاربران حالا انتظار محتوای اختصاصی از سوی کسب و کارها دارند و حتی نوشتن نام کوچک شان در ابتدای ایمیلی که برای آنها می فرستید می تواند توجه شان را جلب کند. اما فراتر از آن لازم است کسب و کارها رفتارها، علایق و عادت های مخاطبان شان را بشناسند و به زبان خودشان و متناسب برای هر کدام شان برای شان محتوا ارسال کنند.
اولویت جلب مشارکت مخاطبان بر کمیت محتوا
با افزایش عجیب و غریب تولید محتوای دیجیتال در سال های اخیر، اهمیت محتوای زیاد روز به روز کمتر می شود و آنچه در اولویت قرار می گیرد کیفیت محتوا و جلب مشارکت مخاطبان است. اینفوگرافیک ، پست های وبلاگی و محتواهای تصویری می توانند شیوه های خوبی برای انتشار یک محتوای واحد در اشکال مختلف طی هفته ها و ماه ها باشند و لازم نیست کسب و کارها هزار نوع پیام را با انواع روش ها منتشر کنند. محتواها باید گزیده ای از بهترین محتواهایی باشند که مورد توجه مخاطبان هر کسب و کار قرار گرفته اند و خواهان دارند.
اهمیت تحلیل داده ها و ارزیابی فعالیت دیجیتال
بسیاری از برندها و کسب و کارها از شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی استفاده کرده اند، اما اغلب آنها از ارزیابی فعالیت های شان غافل بوده اند. 2017 سالی است که ورق برمی گردد و همه چیز براساس ارزیابی ها پیش می رود. کسب و کارها باید متوجه شوند چه چیزی مخاطبان شان را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و در کدام شبکه اجتماعی فعالیت شان مهم تر است.
اطلاعات و آمار بخش مهمی از سیاست گذاری های بازاریابی دیجیتال خواهند بود. هم اکنون بسیاری از کسب و کارهای کوچک به استفاده از Insights یا ابزار ارزیابی فعالیت ها در فیس بوک، توییتر و آنالیزهای اینستاگرام روی آورده اند.
قصه گویی به جای ترغیب به خرید
یکی از ویژگی های نوشته خوب این است که نمی گوید، بلکه نشان می دهد. نوشتن با شیوه قصه گویی به مخاطب کمک می کند آنچه را می خواند تصور کند و همین کار خواندن نوشته را به فعالیتی همراه با مشارکت تبدیل می کند و مخاطب دیگر منفعل نخواهد بود. حالا بیش از هر زمانی روایت و قصه گویی می تواند مخاطبان و مصرف کنندگان را نسبت به برندها وفادار و توجه شان را جلب کند.
کسب و کارها باید پیام را از دیدگاه مخاطب شکل بدهند، چرا که مخاطبان دیگر تبلیغات صریحی نمی خواهند که آنها را مستقیما ترغیب به خرید و سفارش دادن ترغیب می کند، نمی خواهند بلکه خواهان محتوایی هستند که آنها را با برند همراه کرده و از طریق دنبال کردن پست های متعدد بتوانند ابعادش را کشف کنند.
ویدئو این بار دیگر پیشتاز است
چند سالی است که در آستانه سال جدید گفته می شود ویدئو در سال آینده پیشتاز همه اشکال ارتباطی دیجیتال خواهد بود، اما 2017 دیگر همان سال موعود است! حالا تقریبا همه شبکه های اجتماعی امکانات ویدئویی شان را به عنوان خدمات اصلی شان به حساب می آورند و مردم اقبال بسیاری به آن پیدا کرده اند.
فیس بوک مدعی است هر روز بیش از 100 میلیون ساعت ویدئو در این شبکه اجتماعی تماشا می شود و این فقط آمار یکی از شبکه های اجتماعی محبوب است. کسب و کارهای کوچک هم حالا باید بخشی از محتوای شان را به صورت ویدئویی بسازند و این کار با وجود ابزارهای ساده دیگر کار سختی نیست.