به طور معمول مدیران و به طور کلی افراد نسبت به تحصیلات دوره دبیرستان و دانشگاه خود با دید منفی می نگرند. به عبارت بهتر به عقیده آنان این دوره های آموزشی طولانی و در بعضی اوقات طاقت فرسا درنهایت کمترین دستاورد ممکن را برای افراد در پی خواهد داشت. این عقیده هنگامی در ذهن کارآفرینان جوان بیشتر نقش خواهد بست که وارد دنیای کسب و کار شوند.
در دنیای کسب و کار، جریان امور برخلاف تئوری های داخل کتاب هاست. یکی از مسائل عمده ای که مدیران بسیاری با آن دست و پنجه نرم می کنند، عدم در اختیار داشتن زمان کافی است. این موضوع بیانگر ضعف آنان در مدیریت بهینه زمان است که تاثیر غیر قابل انکاری روی عملکرد نهایی برندشان خواهد داشت. به طور معمول جملاتی مانند «اگر فقط می توانستم به گذشته برگردم همه چیز را درست می کردم» از زبان مدیران شکست خورده بیان می شود.
در هرصورت اهمیتی ندارد که شما به عنوان مدیر شرکت خود در طول دوره های آموزشی توصیه های مناسب درخصوص مدیریت زمان را دریافت کرده اید یا خیر، در بازار رقابتی امروز که از شما انتظار می رود تا بتوانید شرکت تان را به خوبی اداره و به سوی اهداف بزرگ هدایت کنید. در غیر این صورت سرانجامی بهتر از ورشکستگی نخواهید داشت.
ایده
بهترین گزینه ای که در شرایط بحران به کمک شما خواهد رسید، تفکر رو به جلو و آینده نگری است. تجزیه و تحلیل نوسانات بازار، نحوه عملکرد کلی برندتان در بازار فروش و چگونگی جذب بیشتر مشتریان راهکارهایی است که در هنگام نیاز به تصمیم گیری های فوری که به اصطلاح بحران کمبود زمان نامیده می شود، به کار شما خواهد آمد.
در همه موارد سعی کنید به جای تمرکز روی تاثیرات کوتاه مدت حوادث روی اوضاع شرکت تان، تاثیرات بلند مدت آن را مدنظر قرار دهید. در وهله بعد می توان گام را فراتر از این گذاشته و به بررسی علت و ریشه یابی وقوع بسیاری از اتفاقات به ظاهر معمولی در کسب و کار پرداخت.
به این ترتیب شما با پی بردن به علل وقوع یک حادثه راحت تر (اگر نگوییم به آسانی) جلوی آن را بگیرید. این شیوه مدیریت برخلاف روش روزانه که در آن هدف های کوتاه مدت پیگیری می شوند، امکان وسیع تر کردن زاویه دید شما نسبت به حوادث را میسر می سازد.
با این حال مانند هر تغییر و تحول دیگری، استفاده از این ایده در ابتدا ممکن است اندکی دشوار به نظر برسد. در عین حال فراموش نکنید که برخی تحولات چنان توانایی را به شما خواهند داد که نسبت به دشواری آنها کاملا معقول به نظر می رسد.
در این میان شاید تنها لازم باشد اندکی جسارت به خرج داده و با شیوه های نوین مدیریتی روبه رو شوید.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- گاهی اوقات آینده نگری بدون دراختیار داشتن برنامه ای دقیق بسیار دشوار خواهد بود. در این موارد بهتر است همان طور که قبلا نیز توضیح داده شد، ابتدا برنامه های جاری شرکت را به طور دقیق روی برگه پیاده کرده و سپس اطلاعات دریافتی از تحلیل حوادث آتی را در برگه ای جدا یادداشت کنید. به این ترتیب به راحتی قادر به هماهنگ سازی و اصلاح برنامه جاری برندتان با اطلاعات به دست آمده از تجزیه و تحلیل های خود خواهید بود.
- نکته ای که در مورد این ایده اهمیت بسیار زیادی دارد، عادت به تفکر رو به جلو است. در حقیقت نباید تنها برای مدت کوتاهی این شیوه را به کار بگیرید. بهتر است پیش از اقدام به عملی ساختن ایده مذکور، اطمینان حاصل کنید که تا آخر به آن پایبند خواهید ماند. در غیر این صورت نباید انتظار تاثیر چندانی از سوی این ایده روی کسب وکارتان داشته باشید.