خریداران عمده کالاهای ایرانی در 14 سال گذشته به کلی در قاره آسیا متمرکز شدند.به گزارش خبرآنلاین، بررسیها نشان میدهد درحالیکه در سال 2000 در میان 10 کشور عمده خریدار کالاهای ایرانی، چهار کشور اروپایی وجود داشت، در سال 2014 بهطورکلی 10 خریدار عمده کالای ایرانی، آسیایی بودند. تغییر قابل توجه ترکیب خریداران کالاهای ایرانی به اعمال تحریمهای شدید از سوی غرب علیه ایران برمیگردد.در پی تشدید تحریمها علیه ایران کشورهای اروپایی به طور کامل از فهرست خریداران کالاهای ایرانی خارج شدند.
در میان شرکای آسیایی ایران نیز برخی از فهرست خریداران عمده کالاهای ایرانی خارج شدند و کشورهایی چون کره و ژاپن نیز به کاهش واردات تن دادند. در این میان چین بیشترین تغییر را در این 14 سال شاهد بود. چین در شرایطی که در سال 2000 میلادی تنها 9 درصد کالاهای ایرانی را میخرید، در سال 2014 بزرگترین خریدار کالای ایرانی در جهان معرفی شد بهطوریکه 41 درصد صادرات ایران به این کشور صورت گرفته است.
نمودار نشاندهنده ترکیب خریداران کالاهای ایرانی در سال 2014 است (منبع: صندوق بینالمللی پول).پیشبینی میشود با لغو تحریمها در سال 2016، اروپاییها دوباره در فهرست واردکنندگان کالا از ایران قرار گیرند.