نمایشگاه فناوری امسال CES لاسوگاس از نظر توجه به خودرو و آینده آن در دنیای متصل به اینترنت کم سابقه بود و خودروسازان در این رویداد، سرمایهگذاری برای ساخت خودروهای برقی را مورد تاکید قرار دادند. به گزارش ایسنا، فورد، جنرالموتورز و فولکس واگن تاکید کردند که بر روی خودروهای برقی برای آینده سرمایهگذاری خواهند کرد حتی اگر بخش کوچکی از صنعت جهانی خودرو را تشکیل دهند. بعضی از خودروهایی که در نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی لاسوگاس به نمایش درآمدند، مدلهای مفهومی یا نمونه اولیه بودند اما جنرال موتورز مدل نهایی شورولت بولت را نمایش داد که هدف آن جذب خریداران علاقهمند به خودروهای برقی ارزان قیمتتر نسبت به خودروهای برقی لوکس تسلا است.
با این همه شرکت تازه تاسیس کالیفرنیایی فارادی فیوچر با رونمایی خودروی مفهومی FFZERO1 که گفته میشود صنعت خودرو را متحول خواهد ساخت و ممکن است به رقیب جدی تسلا تبدیل شود، نمایش را از آن خود کرد. ابرخودروی FFZERO1 با ظاهر مبهوتکننده و امکانات داخلی باورنکردنی، یک خودروی مسابقه برقی است که سقف آن شیشهای بوده و پنل آن اطلاعات مسیر رانندگی را نشان میدهد و همزمان اطلاعات بیومتریک راننده را تهیه میکند.
راننده خودرو میتواند از یک کلاه ایمنی استفاده کند که آب و هوا را به او میرساند و سیستم باتری تعبیه شده در کف خودرو براساس نیاز صاحب خودرو میتواند تغییر اندازه داده شود. این شرکت که درباره حامیان مالی یا مدیریت خود اطلاعات چندانی افشا نکرده است، اعلام کرده یک کارخانه یکمیلیارد دلاری در نوادا خواهد ساخت و تا دو سال آینده خودرو تولید میکند. فولکس واگن از نمایشگاه CES استفاده کرد تا مدل برقی مینی ون Kombi را معرفی کند. این خودروساز آلمانی که گرفتار رسوایی جهانی آلایندگی خودروهای دیزلی خود شده، پیشبینی کرده است این خودرو تا پایان دهه جاری به بازار عرضه شود. جنرال موتورز در اقدامی که قیمت خودروهای برقی را برای بازار انبوه ارزانتر میکند، مدل نهایی شورولت بولت را نمایش داد و اعلام کرد این خودرو اواخر امسال به تولید میرسد.
بولت با هر بار شارژ قادر به طی 320 کیلومتر مسافت بوده و با تخفیف مالیاتی، کمتر از 30هزار دلار قیمت خواهد داشت. این خودرو همچنین همانند رقیبانش، امکانات اتصالی مانند هات اسپات وای فای را برای دسترسی به برنامه و خدمات دارد. ماری باررا، مدیرعامل جنرال موتورز در این نمایشگاه گفت: بولت حقیقتا نخستین مدل برقی است که در عین داشتن قیمت مناسب، قادر به طی مسافت طولانیتری است.
در این بین فورد برنامهاش برای سرمایهگذاری 3.5میلیارد دلاری برای طراحی خودروهای برقی در پنج سال آینده را مورد تاکید قرار داد و عرضه 13 مدل برقی یا هیبریدی تا سال 2020 را هدفگذاری کرد. غرفه فورد در این نمایشگاه با قرار دادن خودروی مسابقه فورد جی تی که عنوان خودروی رسمی 2016 CES را یدک میکشید، هیجان زیادی ایجاد کرده بود با این همه این فورد فوژن هیبریدی بود که با حسگرهای بهکار رفته در سقفش جمعیت حاضر در نمایشگاه را به سوی خود جلب کرد. فورد اعلام کرده است شمار خودروهای مورد استفاده برای تست فناوری خودران در جادههای میشیگان، آریزونا و کالیفرنیا را در سال 2016 به 30 دستگاه افزایش خواهد داد.
تویوتا که پرفروشترین خودروساز جهان است، مدل مفهومی اف سی وی پلاس را به نمایشگاه 2016 CES آورد. این خودروی کوچک که شبیه یک موتورسیکلت چهار چرخ قرن 22 است، برق را مستقیما از هیدروژن ذخیره شده در داخل خودرو تولید کرده و از آن بهعنوان منبع نیرو برای حرکت استفاده میکند. این خودروساز ژاپنی در این نمایشگاه اعلام کرد که تلاشهای موسسه تحقیقاتی تویوتا برای طراحی هوش مصنوعی را که به خودروها کمک میکند بدون دخالت انسان با یکدیگر ارتباط داشته باشند افزایش میدهد و یکمیلیارد دلار به پروژهای اختصاص خواهد داد که به اتفاق دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست در سالهای آینده انجام خواهد داد.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سایر خودروسازان هم با پیشبینی پیشرفت خودروهای برقی در بازار، قصد دارند در این عرصه سرمایهگذاری کنند. به نظر میرسد مصرفکنندگان استقبال گرمتری از خودروهای برقی داشتهاند، بهعنوان مثال در نروژ از هر پنج خودرویی که سال گذشته ثبت شد، یک دستگاه برقی بود.