پیشرفت در علوم و صنعت کامپیوتر، مخابرات و فناوری اطلاعات تا به حال تاثیر عمدهای در جذب و تعامل مشتریان توسط شرکتها ایجاد کرده است. رونق تکنولوژی همواره دسترسی به مشتریان برای توسعه و توزیع بهتر و موثرتر محصولات مورد نیاز آنها، ارائه خدمات دیداری نمایندگان شرکت با مشتری و ارتباط با مشتریان در گروههای بزرگ یا یک به یک از طریق ویدئوکنفرانس برای شرکتها را تسهیل کرده است، بهعنوان مثال، محققان بازاریابی در ساختمان مرکزی شرکت مورد نظر در یک شهر میتوانند با استفاده از چند کلیک موس از طریق ویدئو کنفرانس نکاتی را به مشتریان خود در شهرهای دیگر یادآور شوند.
بازاریابان با استفاده از رایانههای بسیار قوی که امروزه در دسترس است میتوانند با ایجاد پایگاه دادههای دقیق و استفاده از آنها برای هدف قرار دادن مشتریان با پیشنهادات طراحی شده جهت برآورده شدن نیازهای آنها فعالیتهای ویژهای را در دستور کار خود قرار دهند. الگوهای خرید با موج جدیدی از ارتباطات و ابزار تبلیغاتی در رسانهها و ویدئوهای تعاملی که از دکهها در فرودگاهها و مراکز خرید منعکس میشوند، ایجاد شده و از طریق آن بازاریابان میتوانند مشتریان انتخاب شده را با پیامهای با دقت بالا هدف قرار دهند.
از طریق تجارت الکترونیک، مشتریان میتوانند طراحی، سفارش و پرداخت هزینه برای محصولات و خدمات خود را ارائه دهند بدون اینکه از خانه خارج شوند. با استفاده از صفحههای نمایش میتوان فروشگاههای مجازی آنلاین را جهت فروش محصولات شرکت خود طراحی کنند. اگر بازاریابی امروزه رونق وسیعی دارد به علت پیشرفت علم در حوزههای کامپیوتر، مخابرات و فناوری اطلاعات است. برجستهترین شاهراه اطلاعات و ستون فقرات فناوری اینترنت است. اینترنت هر روز گسترده میشود و شبکههای جهانی کامپیوتر بدون هیچ گونه محدودیتی رو به رشد هستند.
اینترنت را باید بزرگترین سامانهای دانست که تاکنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده است. ریشه این شبکه عظیم جهانی به دهه ۱۹۶۰باز میگردد که سازمانهای نظامی ایالات متحده آمریکا برای انجام پروژههای تحقیقاتی برای ساخت شبکهای مستحکم، توزیع شده و باتحمل خطا سرمایهگذاری کردند. این پژوهش به همراه دورهای از سرمایهگذاری شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون فقرات جدید، سبب شد تا مشارکتهای جهانی آغاز شود و از اواسط دهه ۱۹۹۰، اینترنت بهصورت یک شبکه همگانی و جهانشمول درآید. وابسته شدن تمامی فعالیتهای بشر به اینترنت در مقیاسی بسیار عظیم و در زمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین در عرصههای گوناگون علوم فناوری و بهخصوص در نحوه تفکر انسان دارد.
با استفاده از اینترنت ارتباط کارکنان دفاتر از راه دور، بیشترین سرعت در توسعه و توزیع محصولات و اطلاعات خریدوفروش آنها و ایجاد روابط نزدیک با مشتریان و تامینکنندگان به سادگی صورت میپذیرد. شرکتها در شبکه جهانی وب توانستهاند علاوه بر دسترسی به میلیونها مشتری جدید، هزینههای تبلیغات تلویزیونی محصولات خود را بهشدت کاهش دهند.
شرکتها در تلاش هستند به هر نحوی مشتریان جدیدی را به سمت وب سایت خود جذب کنند. برای مثال سازندگان خودرو تویوتا، از سایت خود در اینترنت برای توسعه روابط با دارندگان محصولات این شرکت و همچنین فروش اتومبیل استفاده میکنند. این شرکت علاوه بر اطلاعات کالاها در سایت خود، خدمات فروشنده، اطلاعات لیزینگ، موارد دیگری را نیز جهت جذب بیشتر مخاطبان در سایت خود منعکس میکند، بهعنوان مثال بازدیدکنندگان میتوانند با ورود به سایت مجلاتی مانند: زندگی یک مرد، زنان، هنر زندگی، خانه زندگی، فرهنگ خودرو و... را مورد مطالعه قرار دهند. طرفداران ورزش میتوانند با رفتن به سایت نایک، علاوه بر جدیدترین محصولات این شرکت آخرین آمار رکوردهای مایکل جردن یا آخرین حرکات تایگر وودز را تماشا کنند. این شرکت علاوه بر رسانههای جمعی با تمامی کاربران میتواند ارتباط برقرار کند.
به نظر میرسد امروزه تمامی کسبوکارها از همان ابتدا به راهاندازی فروشگاه آنلاین محصولات خود روی اینترنت تمایل دارند. همه در حال مسابقه برای به دست آوردن فرصتهای بازاریابی در اینترنت هستند، با توجه به تلاش شرکتها و پتانسیل اینترنت باید توجه داشت ورود به فضای مجازی مشکلات فراوانی را به همراه دارد. چگونه میتوان میلیونها مخاطب را به سمت سایت خود جذب و آنها را به مشتریان واقعی تبدیل کرد؟ و چگونه میتوان مشکلات امنیتی را شناسایی و آنها را رفع کرد؟
شرکتهایی که شبکههای کامپیوتری داخلی خود را در ارتباط با جهان خارجی قرار میدهند باید توجه داشته باشند حملات احتمالی توسط خرابکاران همیشه وجود دارد. بهعنوان نمونه، مصرفکنندگان باید در مورد ارسال شماره کارت اعتباری حساب خود و سایر اطلاعات شخصی که بسیار محرمانه هستند محتاط باشند؛ اطلاعاتی که ممکن است در فضای مجازی مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در نهایت، استفاده از وبسایت میتواند ریسکپذیر باشد. شرکتها میتوانند با بهکارگیری کامپیوترهای قدرتمند، خطوط تلفن امن و فناوریهای پیشرفته و پیچیده که ضریب امنیت آنها بسیار بالاست از خطرات احتمالی بکاهند.