برخی معتقدند که بیمه عمر و سرمایهگذاری اختراع همین آدم دو پا، آن هم در عصر جدید است و برخی دیگر اعتقاد دارند که این بیمه از اکتشافات حضرت آدم ابوالبشر است! ادله دسته اول این است که یکی از نیازهای عصر جدید این بود...
که بازار سرمایه جدیدی اختراع شود به نام «بازار سرمایه بیمه» که فرزند خلف آن شد «بیمه عمر و سرمایهگذاری» و ادله دسته دوم هم آن است که از لحظهای که دست حضرت آدم از میوههای بهشتی کوتاه و ناچار به کشت گندم روی زمین شد، در واقع تصمیم گرفت از طریق پسانداز گندم آن هم در فصل مناسب، عمر خود را برای زندگی در سرمای بیحاصل زمستان بیمه کند!
به هر حال میشود نتیجه گرفت که همه انسانها از آدم ابوالبشر گرفته تا شهروندان قرن بیستویکم، چه بخواهند و چه نخواهند و آگاهانه یا نا آگاهانه، در تلاشند عمر خود را یا بهعبارت بهتر و دقیقتر، زندگی خود را بیمه کنند. البته روشها متفاوتند. برخی از طریق توسل به عالم غیب این کار را میکنند و برخی دیگر از طریق کار و فعالیت در همین دنیا و برخی دیگر نیز، هم کار میکنند و هم توکل.
در هر حال، روی سخن ما فعلا و در اینجا با شهروندانی است که میخواهند بخشی از نقدینگی خود را برای روز مبادا پسانداز و بیمه کنند نه بیشتر. (زیرا چنانچه میدانید و قبلا هم اشاره کرده بودیم، معنای کلمه «بیمه» در فرهنگ لغت و عرف مردم ما، از آنچنان وسعت و عمقی برخوردار است که سطح توقع مشتری را از آنچه واقعیت دارد و امکانپذیر است، بسیار بیشتر میکند!)
برای این دسته از مخاطبان، نخستین پرسشی که مطرح میشود این است: «آن بخش از نقدینگی خود را، کجا و چگونه برای روز مبادا، پسانداز و بیمه کنیم؟» و پاسخ حساب شده این است: «در بازار سرمایه بیمه و از طریق تهیه بیمه عمر و سرمایهگذاری.»
پرسش دومی که احیانا مطرح میشود نیز این است: «بازار سرمایه بیمه»، دیگر چه صیغهای است؟ و پاسخ این پرسش، البته کمی مفصلتر است:
موضوع از این قرار است که انسان در طول حیات خود و بنا به ضرورت، اقدام به ایجاد بازارهای گوناگونی کرده است.
برای مثال بازار تهاتری یا همان بازار دادوستد خودمان که در اوایل کار و بارش ایجاد کرد و به مرور و تا همین اواخر که «بازار سرمایه بانک» را تاسیس کرد، اما از آنجایی که نیازهای این آدم دو پا حد و مرزی ندارد، ناچار بازارهای سرمایه دیگری نیز اختراع شدند، از جمله: بازار سرمایه بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه اوراق قرضه، بازار سرمایه سرمایهگذاری و فراسرمایهگذاری، بازار سرمایه سپردهگذاری، بازار سرمایه لیزینگ، بازار سرمایه قرضالحسنه، بازار سرمایه تامین اجتماعی (اعم از صندوقهای بازنشستگی، درمانی و رفاهی)، انواع بازارهای سرمایهای جهانی، منطقهای و کشوری، بازار سرمایه صندوق ذخیره و پشتیبان، بازار سرمایه ارزی، بازار سرمایه برای نسلهای آینده و... و بالاخره بازار سرمایه بیمه. همانطور که میدانید هر بازار سرمایهای، ساز و کار خود را دارد، اینکه کدام منابع مالی، تامینکننده سرمایه صندوق آن باشند و سرمایه آن در دست چه کسانی و به چه مصارفی برسد و عواید آن شامل حال چه اشخاص حقیقی یا حقوقی گردد و سقف و کف سرمایه صندوق و همچنین حق عضویت در آن چگونه تعریف شود؟ و قس علی هذا.
برای مثال، حق بیمههای پرداختی از سوی بیمهگذاران عمدهترین منابع مالی «بازار سرمایه بیمه» را تشکیل میدهد و سرمایه صندوق آن نیز توسط خود بیمهگذاران، بیمهشدگان و بازماندگان یا خسارتدیدگان به مصرف (وام، مستمری و خسارت) میرسد و کف و سقف سرمایهگذاری در آن نیز توسط بیمه مرکزی ایران تعریف و تعیین میشود.
بنابراین «بازار سرمایه بیمه» یکی از انواع بازارهای سرمایه است که یکی از اهداف مهم اختراع آن، دسترسی آسان و سریع عموم شهروندان به سرمایههای مورد نیازشان (اعم از اندوخته، وام، مستمری، بیمه و...) در مقیاس متوسط و کوچک (خانواده/انفرادی) است تا بازارهای سرمایه دیگر به کار تخصصی خود بپردازند. کارهایی که عموما در مقیاس بزرگ یا بسیار بزرگ و احیانا متفاوت از نیازهای مستقیم زندگی افراد و خانوادهها تعریف میشود. (تا بدین ترتیب، بازارهای سرمایهای دیگر و بهخصوص «بازار سرمایه بانک» نفس راحتی بکشد و بتواند به جای پرداختن به کار پردردسر اعطای وامهای ریزهمیزه از قبیل وام ازدواج و تعمیرات و قرضالحسنه و... به کار کارشناسی خود در خصوص اعطای وامهای بالای 3 هزار میلیارد تومان که وظیفه اصلی آن است بپردازد!)
از این رو سمت و سوی طراحی بیمههای عمر و سرمایهگذاری در جهان عبارت است از ایجاد آرامش خیال و انتفاع شهروند بیمه شده در زمان حیات و همچنین رفاه دوران بازنشستگی وی و نیز تامین پشتوانه مالی بازماندگان در زمان خطیر غیبت سرپرست خانواده. تمام اینها را گفتیم تا به شما همکار و مشاور محترم پیشنهاد کنیم، از آنجایی که بیمه عمر و سرمایهگذاری یکی از تخصصیترین و در عین حال مفیدترین و پرطرفدارترین بیمهنامههای جهان است، لطفا و حتما، «سس مشاوره» خود را دلچسبتر، سادهتر و غنیتر عرضه کنید.