مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه وظیفه داریم برجام دریایی را تهیه کنیم، از ضرورت خاتمه دادن به فرصتطلبی کشورهای منطقه در حملونقل دریایی تاکید کرد. به گزارش تسنیم، محمد سعیدنژاد اظهار داشت: در بخش دریایی و بندری کشور باید با توجه به شرایط منطقه دوست و دشمن از امکانات و تجهیزات بهره مناسبی ببریم. وی با اشاره به اینکه در دوره تحریم کشور شرکت ملی نفتکش تمام تلاش خود را به کار بست تا برای کشور مشکلی پیش نیاید، به تصویب طرح دموراژ (خسارت تاخیر در بنادر) اشاره کرد و افزود: شماری از نمایندگان مجلس به دلیل نگرانیهای موجود طرح دموراژ را سال گذشته مطرح کردند که در این کمیسیون با حضور کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و با اصلاحاتی به صحن مجلس رفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه دیروز قبل از ورود رئیسجمهور به مجلس طرح دموراژ تصویب شد، بیان کرد: یکی از محورهای مهم حوزه حملونقل دریایی باید بهگونهای باشد تا با اتکا به سرزمینهای آبی بنادر و تجهیزات آن بتوانیم کالای ایرانی را مستقیم وارد بنادر کنیم. سعیدنژاد گفت که بخش عمده کالای ایرانی در خلیج فارس و دریای عمان به بنادر دیگر کشورهای منطقه میرود و پس از آن بهصورت فرانشیز به بنادر کشور حمل میشود. وی با تاکید بر اینکه این رویه در شأن ملت ایران نیست، گفت: در دوران پساتحریم بهعنوان محورهای اساسی کالای ایرانی باید تماما وارد بنادرکشور شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به قانون گفت: براساس ماده اول این قانون، سازمان بنادر و دریانوردی مکلف شده تعرفه بنادر را بهگونهای تعریف کند تا ورود کشتیهای بزرگ به کشور نسبت به کشتیهای کوچک (فیدر) از مزیت بالاتری برخوردار باشد. سعیدنژاد همچنین با بیان اینکه در بخش دریایی وظیفه داریم برجام دریایی را تهیه کنیم مهمترین هدف این بخش را ورود مستقیم کالای ایران به کشور اعلام کرد و افزود: به فرصتطلبی کشورهای منطقه در بحث حملونقل دریایی خاتمه میدهیم. به این ترتیب ترانزیت و فرانشیز کالا به بنادر کشور به سرعت افزایش خواهد یافت.
وی همچنین از تقاضای بالای کشورهای بزرگ خارجی برای سرمایهگذاری در بنادر خبر داد و گفت: در آیندهای نزدیک برای سرمایهگذاران فراخوان میدهیم تا خارجیها بتوانند از امکانات بنادر ایران استفاده کنند. وی با اشاره به اجلاس چهارجانبه باکو خاطر نشان کرد: در این اجلاس مقرر شد کالاها و کانتینرها به ایران وارد و با حداقل قیمت به کشورهای حاشیه دریای خزر حمل شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشوربا تاکید بر ارائه خدمات دهی مناسب در عرصه ترانزیت و ترانشیب افزود: در حال حاضر با توجه به امکانات مناسب داخلی، با تقاضای مشارکت و همکاری ازسوی شرکتهای بزرگ بینالمللی برای سرمایهگذاری در بنادر کشور روبهرو هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مصوبه 400میلیون دلاری برای سرمایهگذاری در بندر چابهار از امضای قرارداد با هندیها خبر داد و گفت: دربخش دریایی از ناوگان ملی کشور و دانش موجود در این بخش حمایت میکنیم. سعیدنژاد در پایان یادآور شد: هماکنون ناوگان دریایی کشور 227 فروند شناور دارد که از این حیث در دنیا بیست و یکمین کشور هستیم.