اقتصاد جهان در طول چند دهه گذشته دستخوش تغییر اساسی شده است. فاصله جغرافیایی و فرهنگی در جوامع مختلف با ظهور نسلهای جدید هواپیماهای پیشرفته کم شده و جهان امروز بهوسیله کامپیوترهای هوشمند، ماهوارههای پیشرفته و ماشینآلات فوق حرفهای اداره میشود، در این میان کسبوکارها، تا حد زیادی امکان گسترش محصولات خود را در بازارهای مختلف به دست آوردهاند. بسیاری از شرکتها در حال تلاش برای ایجاد یک ساختار جهانی بسیار پیچیده و پیشرفته در جهان هستند که علاوه بر شرکتها مصرفکنندگان نیز از آن استفاده کنند.
امروز، تقریباً بیشتر شرکتهای بزرگ و کوچک، برخی از راههای رقابت جهانی نوین را لمس کردهاند. برای مثال، شرکتهای اروپا و ایالات متحده با نوعی بازاریابی ویژه، در حال به چالش کشاندن ساختمانهایی هستند که توسط شرکتهای چند ملیتی آسیایی ساخته شدهاند.شرکتهایی مانند تویوتا، هوندا، فوجیتسو، سامسونگ و سونی اغلب عملکرد بهتری نسبت به رقبای غربی خود در بازارهای خارج از کشور از خود نشان داده میدهند.بهطور مشابه، شرکتهای غربی نیز طیف گستردهای از فرصتهای جدید را در خارج از کشورهای خود به دست آوردهاند.
شرکتهایی مانند گلاکسو، ای بیبی گروپ، کوکا کولا، ای کیا و شرکتهای تولیدی اسباببازی محصولات خود را در فرآیند جهانیسازی توسعه دادهاند. این کسبوکارها با سرعتی باور نکردنی از تمامی فرصتهای بازاریابی بینالمللی نهایت استفاده را میبرند، آنها علاوه بر تلاش برای فروش بیشتر تولیدات بومی خود در بازارهای بینالمللی، همزمان به فکر خلق محصولات جدید نیز هستند. بهطور فزاینده، شرکتهای بینالمللی باید برای هماهنگی عملیات کاربردی در سراسر مرزها و افزایش بهرهوری، بسیاری از کالاها و خدمات داخلی خود را که در داخل کشور تولید میکنند آنها را بهصورت مونتاژ یا بازارمشترک در کشورهای دیگر به فروش برسانند، در برخی از کشورها که شما تمایل دارید در بازارهای آن محصولات خود را به فروش برسانید، موجهای ناسیونالیستی وجود دارد که ممکن است برخی شرکتها با استفاده از ترفندهای خاصی از آنها بهرهبرداری کرده و علیه شما کمپینهایی را راهاندازی کنند.
این کمپینها که بیشتر با عنوان حمایت از تولید ملی در نظر گرفته میشود و استفاده از محصولات برخی شرکتهای خارجی را منع میکنند. در گذشته شرکت سونی برای فروش محصولات خود در بریتانیا با شرکت الکترونیکی «آمستراد» قراردادهایی را مبنی بر همکاری مشترک برای جلوگیری از، واکنش کمپینهای تبلیغاتی ملیگرا امضا کردند که طی آن تمامی قطعات شرکت سونی توسط شرکت آمستراد در بریتانیا مونتاژ شود.
شرکتهای خودروسازی ژاپن مانند هوندا (آکورا) و تویوتا (لکسوس) نیز از این استراتژی استفاده کردهاند و توانستهاند به داخل بازار آمریکا نفوذ کنند. شرکت مرسدس بنزن آلمان کارخانههای مونتاژ خود در آلاباما را جهت ساخت وسایل نقلیه ورزشی راهاندازی کرده است و به رقیب سرسخت بیام دبلیو در کارولینای جنوبی تبدیل شده است، هدف این شرکتها جذب مشتریانی است که تمایل دارند محصولات باکیفیت را با قیمت پایین خریداری کنند. بنابراین مدیران کسبوکارها در سراسر جهان میپرسند: «بازاریابی جهانی چگونه بازاریابی است؟ چقدر با بازاریابی داخلی متفاوت است؟ تأثیرگذاری آن بر رقیبان خارجی و کسبوکارهای قوی به چه نحوی است؟
تا چه میزان شرکتها را به سمت جهانی شدن گسیل میدهد؟ نقش رسانهها در وادار کردن شرکتها به انتخاب شریک تجاری در بازارهای بینالمللی چگونه است؟» بسیاری از شرکتها در حال ایجاد همکاریهای استراتژیک با شرکتهای خارجی هستند، حتی به دنبال مؤسسههایی هستند که بهعنوان تأمینکننده یا در زمینه بازاریابی خدمت میکنند. در چند سال گذشته برخی کسبوکارها ائتلافهای شگفتآوری را ایجاد کردهاند، رقبایی مانند مزدا و فورد، شرکتهای مخابرات فرانسه، جنرال الکتریک و ماتسوشیتا، فیلیپس و زیمنس، دایملر بنز و شرکت فناوری ایالات متحده و حتی شرکتهایی مانند مایکروسافت و داوجونز در حال همکاری برای توسعه نرمافزار برای بازارهای مالی جهانی هستند. درآینده شرکتهایی برنده هستند که توانسته باشند بهترین همکاریهای جهانی را در دستور کار خود قرار دهند.
با این حال باید توجه داشت در زمان کنونی که اقتصاد جهانی رشد پایینی دارد، شرایط سختی برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به وجود آمده است.در سراسر جهان، مردم بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند کالاها هستند، اما در بسیاری از مناطق، آنها نمیتوانند وسایل مورد نیاز خود را از بازارهای جهانی خریداری کنند. امروزه پایههای اصلی بازار افرادی با نیازهای زیاد و قدرت خرید قوی را تشکیل داده که در بعضی از مکانها عنصر دوم وجود ندارد. در کشورهای توسعهیافته غربی و آسیایی، هرچند دستمزدها افزایش یافته اما قدرت خرید واقعی روبه کاهش است، بهویژه برای افرادی که مهارت کاری کمتری دارند. بسیاری از خانوادهها موفق شدهاند که قدرت خرید خود را حفظ کنند و این امر تنها به دلیل شاغل بودن زن و شوهر است. شرایط اقتصادی فعلی، مشکلات و فرصتهایی را برای بازاریابان به وجود آورده و برخی از شرکتها با کاهش تقاضا روبهرو هستند و به دنبال راهحلهای جدید برای از بین رفتن مشکلات مصرفکننده هستند.