اسكات استارتن، با نگارش كتاب «پایان بازاریابی، شروع جذب مخاطب» نكات جالب توجهی را به همكارانش كه در حرفه بازاریابی مشغول هستند، گوشزد كرده است كه از بین آن نكات این شش نكته قابل توجه به نظر میرسند:
1- بازاریابی براساس برقراری ارتباط با دیگران در شرایطی جواب میدهد كه آنها قادر باشند به راحتی شما را بشناسند و به شما اعتماد كنند. رسانههای اجتماعی شاید به تازگی وارد جهان ما شده باشند، اما اگر بخواهیم منصفانه قضاوت كنیم باید بگوییم كه آنها به اندازه حضور ما در جهان قدمت دارند. رسانههای اجتماعی عمدتا امروزه از این جهت مورد استفاده قرار میگیرند كه میخواهیم به دیگران نشان دهیم تا چه حد انسانهای به روزی هستیم و یادمان رفته كه از جنبه رسانه بودن آنها هم میتوان استفاده كرد.
2- بیشتر سعی كنید در اجتماع باشید به جای اینكه مردم فقط شما را در رسانهها ببینند.
برخی از مردم گمان میكنند بازاریابی یك تاكتیك است و كاری است كه باید به هر حال انجام شود. اما بازاریابی حرفهایی بیش از اینها برای گفتن دارد. بازاریابی حتی گاهی اوقات به افرادی كه استخدام میكنیم و فعالیتهایی كه در كمپانی خود مطرح سازیم هم مربوط میشود.
3- بازاریابی تاكتیك نیست، بلكه هر كاری است كه كمپانی شما انجام میدهد.
نام تجاری شما با مشتریانتان توصیف میشود. آنها به شما میگویند كه پای چه چیزی ایستادهاید. مطمئن باشید كه آنها به بروشورها اهمیتی نمیدهند، برای آنها تجربه شما مهم است.
4- برای استفاده از تجربه مشتریانتان برای بهتر شدن تولیداتتان برنامهریزی داشته باشید. همه ما اغلب درباره تجربیاتی كه گمان میكنیم داریم داستان اغلب بیهودهای روایت میكنیم، اما باید بدانیم كه تجربه اصلی نزد مخاطب ماست و نظرات اوست كه سخنان ما را ارزشمند میكند.
5- برای انتشار درست نام خود سرمایهگذاری كنید.
حواستان به این نكته باشد كه افراد امروزه از طریق تلفنهای همراه خود با كلیه شبكههای اجتماعی و ایمیلهای خود در ارتباط هستند و اگر نتوانند تبلیغات شما را از طریق موبایل خود ببینند، ممكن است سرسری از آن بگذرند. پس اول تبلیغات خود را براساس فرمتی تنظیم كنید كه در تلفنهای همراه قابل پخش باشد و سپس آن را براساس فرمتهای دیگر تنظیم كنید.
از رسانههای اجتماعی استفاده كنید تا به دیگران نشان دهید كه چقدر لایق توجه آنان هستید.
6- از رسانههای اجتماعی فقط بهعنوان جایی برای تبلیغات استفاده نكنید. این رسانهها میتوانند بهعنوان فضایی باشند كه شما به وسیله آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار میكنید. حتما تمامی نقدهای آنان را پاسخ دهید و با آنان در ارتباط باشید. سعی كنید از رسانههای اجتماعی برای جذب مخاطبانی استفاده كنید كه بالقوه هستند، اما حواستان هم باشد كه كار را از سامان آن خارج نكنید.