بازاریابی تجربی مسیر همیشگی خود را از دست داده و اكنون باید نشان داد كه این نوع بازاریابی چه قابلیتهایی در زمینه هدایت و جذب واقعی مصرفكننده دارد...
بازاریابی تجربی متولد شده تا با ایجاد اختلال، مستقل از دیگران عمل كند. در جهان چند لایهای ارتباطات یك بعدی، این نوع بازاریابی به برندها زندگی دمید و یك عنصر انسانی را به دنیای ارتباطات معرفی كرد اما بهعنوان یك قانون، قابلیت تجربی و سنتی بودن كمتر با دنیای مدرن امروز ارتباط دارد؛ دنیایی كه از قضا در آن تجربه همه چیز است. در جهان امروز كه موبایل و شبكههای اجتماعی همه جا را در بر گرفته و اینستاگرام محبوبیت فراوانی دارد، مصرفكنندگان به طور مدام در پی جستوجو برای كشف فرصتهای دیگر به اشتراكگذاری هستند.
در لحظه زندگی كنید
امروز مردم دیگر برای تماشای گروههای موسیقی محبوب خود به فستیوالها نمیروند. آنها به سراغ هر چیزی میروند كه وایرلس برای آنها از نمایشگاههای كوچك، كمدی، سیركها، فرصتهای خرید و غیره میگوید. این اتفاق برای همه رخ داده و فقط شامل موسیقی نمیشود. صنعت خرده فروشی رشد كرده است. محیطهای خرید توسعهیافته و شما میتوانید روزهای آخر هفته خود را صرف خرید در این مكانها كنید.
ورزش نیز فقط به بازی محدود نشده و بازاریابی و درآمدزایی بین دو نیمه یك مسابقه به سرعت به عنصر اصلی ورزشهای مختلف تبدیل میشود. با نگاهی به لیگ برتر هند (IPL) میبینید كه چگونه كریكت، محافظهكارانهترین بازی دنیا، شروع به درك قدرت تجربه مصرفكننده میكند اما شما نمیتوانید این احساس را كمرنگ كنید كه بازاریابی تجربی به این تغییرات پاسخ نداده است. بازاریابی تجربی مسیر همیشگی خود را از دست داده است. فقط با سپری كردن یك صبح شنبه در نزدیكترین مركز خرید شهر خود، نمونهای از رفتار آزمایشی محرك یك برند تولیدكننده كالاهای پرمصرف را میبینید كه یك كمپین سمپلینگ بیروح را راهاندازی كرده است. یك عرضهكننده تلفن همراه هم بدون هیچ زرق و برق خاصی به شما یك نوع تكنولوژی جدید را نشان میدهد تا دریابید كه نظم و انضباط كم كم در میان جزر و مد قریب به اتفاق دیگر تجارب موجود غرق میشود.
بیپروا باشید
بنابراین چنین نظم و انضباطی از این جا به كجا میرود؟ ما باید در رویكرد خود استراتژیكتر عمل كرده و این موضوع را بفهمیم كه تجربه همان چیزی است كه مصرفكنندگان امروز از ما تقاضا میكنند. اینها همان فعالیتهای تاكتیكی یك بارهای نیستند كه در كوتاهمدت فروش را به اوج میرسانند. تجربه به بحث درباره نحوه جذب واقعی مصرفكنندگان و ایجاد عشق و علاقه در آنها میپردازد.
ما چگونه میتوانیم كاری كنیم تا آنها به جستوجوی ما پرداخته، محصول جدید ما را كشف كرده و داستانهای برندمان را با دیگران به اشتراك بگذارند؟ ما باید انتظارات مصرفكنندگان را پذیرفته و در وهله اول به نكات عالی درباره ارتباطات «زنده» بازگردیم. بیپروا، شجاع، بیباك، محرك و شگفتانگیز باشیم. ما باید برندها و مشتریان را تشویق كنیم تا شجاعتر شوند. باید تاكید كمتری روی یكسری معیارهای ساده نظیر تعداد نمونه و افرادی داشته باشیم كه در یك زمان مشخص به مراكز خرید وارد میشوند.
در جهانی كه محتوا بر همه چیز رهبری میكند، رمز موفقیت برندها كشف خود توسط مردم و به اشتراكگذاری محصولشان توسط آنهاست، پس بیایید بازاریابی تجربی را از جعبه ابزار بیرون آورده، در استفاده از آن استراتژیكتر رفتار كرده و شجاعت بیشتری از خود نشان دهیم.
بازاریابان باید این سوال را از خود بپرسند كه ترجیح میدهند از کمپین تجربی بعدی خود چه چیزی را به دست آورند؛ چند هزار مورد آزمایش محصول در روزهای آخر هفته، یا تبدیل شدن به برند بعدی پر هیاهو در مدارس، دفاتر کار و سرتاسر كشور؟ marketingmagazine.co.uk