نمایندگان صنعت بیمه کشور با حضور در نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران از مشکلاتی که این صنعت با آن مواجه است، گفتند و دخالت دولت در تعیین نرخ حق بیمه را یکی از چالش های این صنعت عنوان کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در این جلسه کارشناسانی چون اعضای انجمن حرفه ای صنعت بیمه، مدیر بیمه ای امور حوادث شرکت بیمه رازی و یکی از مدیران شرکت بیمه ایران حضور داشتند و توضیحاتی در رابطه با وضعیت بیمه در کشور ارائه دادند.
پیش از آنکه اعضای کمیسیون و مدعوین این نشست وارد دستور جلسه شوند، علی سنگینیان رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به طرح تحول نظام بانکی که از سوی رئیس جمهوری مورد اشاره قرار گرفت، گفت: در قالب این طرح، ساماندهی بدهی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی در دستورکار قرار گرفته است و با توجه به اینکه این موضوع یکی از دغدغه های بخش خصوصی بود، شاهد همراهی دولت برای رفع این مشکل هستیم.
علی سنگینیان همچنین خاطرنشان کرد که یکی از مشکلات عمده واحدهای تولیدی و صنعتی، میزان حق بیمه ای است که سازمان تامین اجتماعی بر آن اصرار دارد. او در ادامه تصریح کرد: در حالی کل سود شرکت های بورسی صنعت بیمه حدود 100 میلیارد تومان است که به تازگی و به دنبال آتش سوزی بخشی از مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا، پرداخت خسارت 60 میلیون یورویی از سوی یکی از شرکت های بیمه برای این واحد تولیدی اعلام شده که به نظر می رسد رقمی سنگین برای بیمه هاست.
دخالت دولت در قیمت گذاری نرخ بیمه
در ادامه این نشست، عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه در حال حاضر 28 شرکت بیمه فعال در کشور وجود دارد، گفت: اگرچه افزایش شرکت های بیمه در کشور به نفع این صنعت است، اما بحث نظارت بر این شرکت ها نیز جدی تر می شود درحالی که در کشور، نهاد ناظر بر بیمه ها به نوعی شریک این صنعت محسوب می شود که چندان نتوانسته قوی عمل کند. علی صلاحی نژاد افزود: برخی از آیین نامه ها و بخشنامه های صنعت بیمه متعلق به دست کم چهار دهه گذشته است و نیاز به بازبینی دارد. وی با اشاره به اینکه 50 تا 60درصد بیمه های صادر شده در ایران، مربوط به بیمه خودرو است، افزود: نرخ حق بیمه را دولت تعیین می کند، درحالی که شرکت های بیمه هیچ نقشی در آن ندارند.
او گفت: از سال 88 که تعهدات فوت ثالث بیمه ها حدود 27 میلیون تومان بود تاکنون این رقم 10 برابر افزایش یافته، اما حق بیمه حداقل سه برابر افزایش داشته است.
صلاحی نژاد در ادامه افزود: با روند کنونی و تداوم مشکلات، پیش بینی می شود که طی پنج سال آینده چندین شرکت بیمه ای دیگر در کشور به سرنوشت شرکت بیمه توسعه دچار شوند. عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه، یکی دیگر از مشکلات این بخش را دریافت مالیات عنوان کرد و گفت: بارها از سوی دولت وعده حذف مالیات از حق بیمه ها داده شده اما تاکنون به این وعده توجهی نشده است. صلاحی نژاد با بیان اینکه بنگاه داری بانک ها در صنعت بیمه تداوم دارد، افزود: بسیاری از شرکت های بیمه به برخی بانک ها وابسته هستند که این خود خطر بزرگی برای بیمه هاست چراکه در صورت هرگونه چالش برای بانک ها، بیمه ها نیز دچار مشکل می شوند.
این فعال حوزه صنعت بیمه در ادامه به ورشکستگی بیمه توسعه اشاره کرد و گفت: بیمه توسعه در یک سال، 800 میلیارد تومان فقط بیمه خودرو صادر کرد درحالی که میزان تعهداتی که متوجه این شرکت شد رقم بسیار بالایی بود. او افزود: آمار نشان می دهد که در سال 1390، نزدیک به 32 هزار فوتی ناشی از تصادفات اتفاق افتاد که رقمی معادل 4500 میلیارد تومان تعهدات آن بود که بیمه ها باید پرداخت می کردند. صلاحی نژاد با بیان اینکه در این سال، شرکت های بیمه رقمی معادل 13 هزار و 500 میلیارد تومان تعهدات ناشی از جرح در تصادفات پرداخت کردند، گفت: در مجموع در این سال رقمی معادل 18هزار میلیارد تومان تعهدات شرکت های بیمه بود، درحالی که کل پرتفوی صنعت بیمه در این سال 12هزار میلیارد تومان بود.
صلاحی نژاد یکی دیگر از چالش های صنعت بیمه را سهامداری افراد و اشخاص در این صنعت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سهامداران عمده شرکت های بیمه افراد و اشخاص هستند و این موضوع خطراتی را به همراه دارد، چراکه پول های وارد شده به شرکت ها به دلیل مدیریت غلط سهامداران، وارد چرخه های اقتصادی از جمله ساخت و ساز می شود که بعضا بازگشت سرمایه ها به سختی اتفاق می افتد. عضو انجمن حرفه ای صنعت همچنین وجود رقابت ناسالم را میان شرکت های بیمه که به نرخ شکنی های متعدد انجامیده است، یکی دیگر از مشکلات و چالش های این صنعت عنوان کرد. صلاحی نژاد با بیان اینکه شرکت های بیمه در زمینه بیمه های زندگی عملکرد خوبی داشته اند، گفت: مدیران دولتی همچنان بیمه را یک نوع هزینه می پندارند و اعتقادی چندانی به آن ندارند، درحالی که باید این فرهنگ در دولت ایجاد شود که بیمه، هزینه نیست.
این فعال حوزه بیمه در ادامه به موضوع تحریم ها و آثار آن بر این صنعت اشاره کرد و افزود: به دنبال اعمال تحریم ها، صندوق ویژه تحریم در داخل کشور ایجاد شد که تمامی ریسک ها را در خود جای داد و موفق شد بیمه های کشور را پوشش دهد. صلاحی نژاد همچنین به آمار دیگری اشاره کرد و افزود: براساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، تعداد خودروهای سواری کشور طی سال گذشته 19 میلیون دستگاه بود که از این میزان، 7 میلیون دستگاه فاقد بیمه بوده است.
نیمی از خودروهای کشور فاقد بیمه است
مدیر بیمه ای امور حوادث شرکت بیمه رازی نیز در این جلسه، با اعلام اینکه بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی فاقد بیمه هستند، گفت: براساس آمار پلیس راهنمایی و رانندگی، نیمی از خودروهای شخصی در کشور فاقد بیمه هستند. عباس رنجبر، برخلاف علی صلاحی نژاد از میزان بیمه های زندگی در کشور رضایت نداشت و آن را پایین تر از عدد اعلام شده از سوی او دانست. وی عدم فرهنگ سازی مناسب در جامعه را عامل اصلی بی توجهی مردم به موضوع بیمه عنوان کرد. رنجبر، سهم بیمه درمان را 23درصد و بیمه خودرو را 38 درصد اعلام کرد و گفت: باوجود مشکلات و اتفاقاتی که طی چند سال در صنعت بیمه رخ داده، استقبال از تأسیس شرکت بیمه در کشور بالا است.