چند سالی است که بازیهای آنلاین توانستهاند جای خود را در دل کودکان و نوجوانان بازکنند و اگر بخواهیم تعارفها را کنار بگذاریم باید بگوییم حتی کاربران سن و سالدار هم علاقه وافری به این دست بازیها پیدا کردهاند. این ابراز علاقه نسبت به انواع بازیها بهویژه آنلاینها رقابت زیادی در بین بازیسازان در سراسر جهان ایجاد کرده است و البته ایرانیها هم از قافله عقب نماندهاند و با انتشار چندین بازی موفق بومی، نام خود را در صنعت بازیسازی آنلاین دنیا با افتخار حک کردهاند. یکی از بازیهای آنلاین خارجی که طی دو سال گذشته سروصدای زیادی به پا کرده و در ایران هم توانسته کاربران زیادی را مجذوب خود کند بازی آنلاین جنگ قبایل یا همان «کلش آف کلنز» است که این روزها در اغلب تبلتها و تلفنهای هوشمند نصب و همیشه آماده اجرا است.
به گفته کارشناسان و مسئولان بازیسازی کشورمان، کلش آف کلنز توانسته حدود 5.5 میلیون ایرانی را سرگرم کند و جالب اینکه کاربران آن حدود چهار ساعت از وقت روزانه خود را صرف این بازی میکنند. از سوی دیگر گفته میشود بازی کلش آف کلنز حدود 50 میلیون تومان ارز را روزانه از کشور خارج و به حسابهای شرکت سازنده این بازی یعنی «سوپرسل» واریز میکند. طبیعی است که موفقیت این بازی و آمارهایی که درباره آن اعلام میشود برخی کارشناسان را نگران کند تا جایی که اخیرا بعضی از آنها خواهان مسدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به سرورهای این شرکت شدهاند.
به گفته مخالفان بازی جنگ قبایل، این بازی سد محکمی پیش روی بازیسازان داخلی ایجاد کرده و رمق نفس کشیدن از تولیدکنندههای ایرانی را گرفته است. از سوی دیگر برخی کارشناسان این ادعاها را رد میکنند و معتقدند که این بازی میتواند مسیر توسعه بازیسازان داخلی را هموار و الگوی مناسبی برای آنها باشد. در همین حال تصمیم گرفتیم گفتوگوی اختصاصی با مهرداد آشتیانی، معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای کشور داشته باشیم تا از وضعیت این روزهای بازیسازان ایرانی و مشکلاتی که رقبای خارجی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کردهاند، بپرسیم.
***
فکر میکنید کشور ما در بازیهای آنلاین توانسته موفق عمل کند و آیا بازی کلش آف کلنز جای بازیهای ایرانی را تنگ کرده است یا خیر؟
در حال حاضر موفقترین بازیهای ایرانی بازیهای آنلاین هستند و به علت رقابت و هیجانی که دارند بازار را برای ورود سازندگان بازیها جذابتر کردهاند. اینکه بخواهیم بازی کلش آف کلنز را با نمونههای داخلی مقایسه کنیم باید بگویم کلش آفکلنز موفقترین بازی آنلاین در سراسر جهان است و بزرگترین شرکتهای بازیسازی دنیا نیز نمیتوانند به سادگی با آن رقابت کنند.
اما اگر بخواهیم بهطور نسبی به بازیسازان داخلی نگاه کنیم باید گفت که آنها توانستهاند به موفقیتهای زیادی دست پیدا کنند و میتوانند سرمایهای را که برای ساخت بازیهای آنلاین صرف شده است در بازه زمانی نسبتا کمی برگردانند. به نظر من بازی کلش آف کلنز تهدیدی برای بازیهای داخلی نیست و حتی توانسته بسیاری از کاربران را با بازیهای آنلاین آشنا کند تا از این طریق از نمونههای داخلی هم استفاده کنند.
بازی کلش آف کلنز مخالفان زیادی در داخل کشور دارد که خواستار فیلتر شدن آن در ایران هستند، چقدر این احتمال وجود دارد که دسترسی به این بازی مسدود شود؟
کلش آف کلنز از دسته بازیهای غیرمجاز به حساب میآید و اگر بخواهد به صورت قانونی در ایران فعالیت کند باید یکسری مراحل راطی کند تا جواز ورود به بازار ایران را کسب کند به همین دلیل امکان فیلتر شدن آن هست اما تا به حال بنیاد تمایلی به مسدود کردن آن نداشته است.
نمایشگاه بازی که دو دوره از برگزاری آن میگذرد و مخاطبان زیادی را توانست جذب کند، امسال و سال گذشته برگزار نشد، علت آن چیست و آیا سال آینده این گردهمایی دوباره به ثمر مینشیند یا خیر؟
بزرگترین دلیل برگزار نشدن این نمایشگاه کمبود بودجه و تجمیع نشدن منابع مالی بود چون در دو سال گذشته بنیاد هزینه زیادی را متحمل شد و دستش در برگزاری نمایشگاه خالی ماند و این باعث شد تا نتوانیم نمایشگاه را امسال هم برگزار کنیم اما تلاش میکنیم بودجه آن را برای سال آینده تامین کنیم که اگر این اتفاق بیفتد در سال 95 شاهد برگزاری این نمایشگاه پرمخاطب خواهیم بود. ما امیدواریم با جذب حامیان مالی و بخشهای مختلف دولتی وخصوصی بودجه لازم برای نمایشگاه سال آینده را تامین کنیم چون در این گردهمایی فارغ از اینکه بازیسازان داخلی میتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند مکان مناسبی برای آشنایی با محصولات ایرانی به حساب میآید.
هزینه تولید بازیهای ایرانی چقدر است؟
هزینه تولید بازیهای تلفن همراه و رایانههای شخصی متفاوت است و هر کدام از آنها با توجه به محتوا هزینه خاصی را برای تولید میطلبند اما بهطور میانگین میتوان گفت سرمایه اولیه تولید بازیهای تلفن همراه حدود 80 میلیون تومان و بازیهای رایانهای 400 میلیون تومان است.
در حال حاضر کشور ما چند تولیدکننده بازی دارد و آیا در منطقه حرفی برای گفتن داریم؟
ما حدود 300 شرکت بازیسازی داریم که از این تعداد حدود 80 تا 100 عدد فعال هستند و علت غیرفعال بودن سایرین نیز وجود مسائل اقتصادی برای آنها است. ما در بحث صادرات موفق عمل کردهایم و محصولات مختلفی داشتهایم که منتقدان از آنها تمجید کردهاند و توانستهاند در استورهای خارجی با موفقیت وارد شوند. اما در منطقه نیز میتوان گفت که در حال حاضر جدیترین رقیب ما کشور ترکیه است و اگر بتوانیم از پتانسیلهای موجود بهخوبی استفاده کنیم و سطح کیفی محصولات را بالا ببریم و از سوی دیگر تعامل با بازارهای بینالمللی بهویژه در زمینه صادرات را تقویت کنیم میتوانیم از ترکیه نیز عبور کنیم.
لغو تحریمها برای بازیسازی ایران تهدید به حساب میآید یا فرصت؟
لغو تحریمها میتواند ورود و توسعه ما در بازارهای بینالمللی را تقویت کند و این فضا را مهیا کند که بتوانیم از تجربیات شرکتهای بزرگ دنیا نیز در روند تولید محصولات خود استفاده کنیم. ما در حال حاضر حضور فراگیری در کنسولهای بازی نداریم اما لغو تحریمها میتواند شرایط را برای حضور بازیسازان ایرانی در این بازار نیز مساعد کند و میتوانیم ظرف چندسال با کیفیت بالایی وارد بازار کنسولهای بازی شویم.
از سوی دیگر لغو تحریمها بازیسازان ما را نیز از جهاتی تهدید میکند اما برنامههایی برای این دوران تدارک دیده شده است تا بازیهای خارجی از یکسری قوانین برای ورود به بازار ایران تبعیت کند و البته برای این بازیها نیز عوارضی درنظر گرفته خواهد شد تا از درآمد حاصل از آن به صنعت بازیسازی بومی خودمان کمک کنیم.