ایران با همکاری کشورهای منطقه مهمترین مسیر ترانزیت ریلی از چین به اروپا را راهاندازی میکند که 2هزار کیلومتر طول مسیر ریلی چین به اروپا را کاهش میدهد. به گزارش مهر، موضوع افزایش ترانزیت و توسعه خطوط ریلی از سیاستهایی است که همواره مورد توجه دولتها بوده و درواقع حملونقل ریلی به دلیل ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و امکان جابهجایی کالا در نقاط مختلف، سهم زیادی را در جابهجایی کالا دارد و کشور ما هم که یکی از بزرگترین ذخایر معدنی و نفتی در جهان را داراست، سیاستهایی را برای توسعه حملونقل ریلی طراحی کرده است. در حال حاضر کشور ما دارای ۱۰ هزار و ۳۹۲کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و ۹۶کیلومتر ریل عریض در میرجاوه - زاهدان است که در مجموع راهآهن ایران، ۲۱میلیون نفر مسافر و بیش از ۳۲میلیون تن بار را جابهجا میکند که البته نیاز کشور به جابهجایی مسافر و کالا بیش از این رقم است و باید ساخت راهآهن در کشور توسعه بیشتری پیدا کند.
یکی از مسیرهایی که در حال حاضر بسیار مورد توجه دولت قرار گرفته اتصال ریلی چین به اروپا از مسیر ایران است که در راستای این سیاست، راهآهن ایران- افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین در دولت مطرح شده است که با اتصال ریلی ایران به چین، سهم ترانزیت در کشور افزایش یافته و ایران جایگاه شاهراه ترانزیتی شرق به غرب را به دست میآورد. با تکمیل این مسیر ریلی، کوتاهترین مسیر از آسیای دور به اروپا ایجاد شده و 2هزار کیلومتر از مسیر فعلی کوتاهتر میشود و طول سفر ۴۰درصد کاهش مییابد که این موضوع از مهمترین مزیتهای این خط ریلی محسوب شده و نقش ایران را بهعنوان یکی از مراکز مهم ترانزیت منطقه تثبیت میکند. در حال حاضر اغلب راهآهنها در این مسیر ریلی وجود دارد و فقط بخشی از افغانستان باقی مانده که باید خط آهن در آن ایجاد شود که در حال حاضر توافقهایی در این بخش انجام گرفته تا کشور افغانستان با همکاری ایران ادامه این راهآهن را در داخل خاک کشور خود بسازد.
کاهش ۴۰ درصدی زمان سفر با عبور قطار از ایران
در این رابطه عباس نظری، مدیرکل امور بینالملل راهآهن جمهوری اسلامی در گفتوگو با مهر با اشاره به اینکه ایران از نظر جغرافیایی مابین کشورهای آسیایی و اروپایی قرار گرفته است، گفت: ما هرچقدر که بتوانیم اتصالات ریلی را به کشورهای همسایه افزایش دهیم، امتیاز کریدوری بیشتری به دست میآوریم و سایر کشورها باید به اجبار بارها از سرزمین ما عبور کنند. وی با اشاره به اینکه هر خطی که از کشورهای دیگر به کشور ما متصل میشود به همان نسبت بر جابهجایی بارها تاثیر مستقیم دارد، اظهار داشت: راهآهن گرگان– اینچه برون در آینده ۱۰ میلیون تن جابهجایی بار خواهد داشت در حالیکه رقم کل ترانزیت کشور در حال حاضر ۱۰ میلیون تن است. نظری با تاکید بر اینکه ایران توانسته در این مدت ارتباطات بینالمللی مناسبی ایجاد کند، بیان کرد: ایران با کشورهای افغانستان، پاکستان، کشورهای CIS، ترکیه و آذربایجان اتصال ریلی دارد که از طریق این کشورها به روسیه متصل میشود، ضمن آنکه از طریق مرز شلمچه و خسروی به کشور عراق متصل میشویم.
وی با اشاره به اتصال ریلی چین به اروپا از طریق ایران گفت: مسیرهای ریلی در این بخش وجود دارد و فقط بین ایران و چین، برخی از مسیرها باید ریلگذاری شود که توافقات اولیه هم در این زمینه انجام گرفته است. مدیرکل امور بینالملل راهآهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه اگر این کریدور احداث شود نسبت به کل کریدورهای منطقه نزدیکترین مسیر بین آسیا و اروپا خواهد بود، افزود: با کوتاه شدن مسیر ۴۰درصد از زمان سفر کاهش مییابد و این مسیر ریلی را بسیار پررونق خواهد کرد.