شاید اوبر، گوگل و دیگر شركتهای بزرگ آیتی در آینده به واسطه ماشینهای بدون راننده خود سهم زیادی در صنعت حملونقل داشته باشند اما این به این معنا نیست كه تولیدكنندگان سنتی خودرو بازار خود را از دست خواهند داد. در یك تحقیق مشخص شده كه بیش از نیمی از مصرفكنندگان خودرو دردنیا از ایده ماشینهای بدون راننده استقبال میكنند اما بیشتر آنها دلشان نمیخواهد كه این ماشینها توسط شركتهای آیتی تولید شود.
براساس این تحقیق، 60 درصد مردم در شهرهای بزرگ آماده استفاده از این خودروها هستند اما تنها 16 درصد آنها حاضرند سوار خودروهایی شوند كه شركتهایی مانند اوبر و گوگل آنها را ساختهاند.در این تحقیق كه توسط مجمع جهانی اقتصاد و با همكاری شركت مشاورهای بوستون انجام شده، به این نكته اشاره شده است كه 46 درصد مردم ترجیح میدهند ساختوساز این خودروهای بدون راننده به عهده شركتهای بزرگ خودروسازی باشد. البته این به این معنا نیست كه آنها دوست دارند شركتهای آیتی از این بخش بیرون بروند.
در این تحقیق 5 هزار و 500 نفر در كشورهای مختلف مورد سوال قرار گرفتهاند.69 درصد این افراد وقتی كه ماشینهای بدونراننده محصول شركتهای بزرگ آیتی و خودروسازیهای بزرگ باشند، اعتماد بیشتری به ماشینها خواهند داشت. به بیان دیگر، مردم دوست دارند شركتهای سنتی خودروسازی، خودروهای بدون راننده تولید كنند اما دوست دارند شركتهایی مانند گوگل و اپل هم در ساخت این خودروها مشاركت داشته باشند.
اگر قرار باشد چنین سناریویی در آینده عملی باشد، گوگل دست بالا را خواهد داشت. گوگل گفته كه از همان ابتدا برنامه خاصی برای ساخت و تولید این خودروها نداشته است و تمركزش روی این موضوع است كه شركای بزرگ صنعتی داشته باشد. اپل اما در مقابل ترجیح میدهد ماشین خودش را بسازد.