پایگاه اینترنتی «المانیتور» نوشت: با برداشته شدن تحریمهای ایران، بسیاری امیدوارند که صنعت خودروسازی ایران احیا شود و خودروسازان غربی با همتایان چینی خود برای برخورداری از سهمی در بازار خودروی ایران رقابت کنند. به گزارش ایرنا، المانیتور افزود: پس از توافق 14 ژوییه (23 تیر) بین ایران و شش قدرت جهان، یکی از مسائلی که در رسانههای داخلی ایران به آن پرداخته شده صنعت خودروسازی این کشور بوده است. برای درک بهتر اهمیت این صنعت در اقتصاد ایران و چرایی مباحث داغ و گسترده درباره آن یادآوری برخی مسائل لازم است.
ایران بزرگترین تولیدکننده خودرو در خاورمیانه است. قبل از اعمال تحریمها، این کشور یازدهمین کشور بزرگ تولیدکننده خودرو در جهان بوده است. صنعت خودروسازی، دومین صنعت بزرگ در ایران پس از نفت است که بیش از 700 هزار نیرو در سال جذب میکند. «امین آزاد» روزنامه نگار ایرانی که از نزدیک وضعیت صنعت خودرو در ایران را دنبال میکند به المانیتور گفت: تحریمهای اقتصادی بزرگترین وقفه برای این صنعت بهویژه در زمانی بود که صنعت خودروی کشور آماده جهشی بزرگ بود.
آزاد تأکید کرد: تحریمهای غرب نهتنها پیشرفت این صنعت را متوقف نکرد، بلکه روی تولید و قیمتها تأثیر گذاشت. وی گفت: تولید به دلیل تحریمها کاهش یافت و در عین حال، قیمت خودرو به همین دلیل حدود 300درصد افزایش یافت. تولید از 1.5 میلیون خودرو در سال به کمتر از 700 هزار خودرو کاهش یافت. مهمتر اینکه کیفیت خودروها افت کرد. روشن است که تحریمها تأثیری مخرب بر این بخش مهم داشت. اکنون به نظر میرسد که با گذشت دو سال از روی کار آمدن حسن روحانی، رییسجمهوری ایران و در دسترس بودن توافق هستهای، وی روی احیای دومین صنعت بزرگ کشور متمرکز شده است.
معاون وزیر صنعت ایران در نشست اخیر با هیأت اقتصادی بازدیدکننده از تهران اعلام کرد که این کشور قصد دارد ظرفیت تولید خودرو را به 3 میلیون خودرو تا سال 2021 افزایش دهد. وی همچنین تأکید کرد که برای دستیابی به این هدف، کشور نیاز دارد با شرکتهای بینالمللی تولید وسایل نقلیه همکاری کند. درحالیکه ایران به خاطر تولید خودرو در داخل به خود میبالد، این کشور همچنان به قطعات وارداتی وابسته است. آزاد در گفتوگو با المانیتور با اشاره به نیاز ایران به واردات برخی قطعات و فناوری گفت: تولیدکنندگان ایرانی مجبور بودند با شرکتهای چینی همکاری کنند. به نوشته المانیتور، خودروسازان چینی که از خلأ ناشی از تحریمها برای ورود به بازار ایران بهره بردند، اکنون با چالشی چشمگیر مواجه هستند. شرکتهای بزرگ خودروساز غربی که عمدتا فعالیت خود را متوقف یا کاهش داده بودند اکنون تلاش میکنند بار دیگر به بازار ایران وارد شوند و مقامات و رسانههای ایرانی به خوبی از این امر آگاه هستند.