دریا یک استعداد و یک توانمندی برای مناطق محسوب میشود. در همه دنیا مناطقی که به دریا وصل میشوند یا در جوار دریا هستند، از یک توانمندی و مزیت قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه خود برخوردار است، این در حالی است که کشورمان با داشتن 1500 کیلومتر ساحل در جنوب کشور که به دریاهای آزاد و اقیانوسها وصل میشود و با داشتن بیش از 1000 کیلومتر نوار سواحل شمالی و بهرهمندی از دریای جنوب غرب و شرق کمترین توجه را به اقتصاد دریا محور دارد.
در حالی که کشورهایی که سیاست اقتصاد دریا محور را اتخاذ کردهاند، از کشورهای قوی منطقه هستند و اقتصادهای برتر دنیا معمولا بر اقتصاد دریایی تکیه کردهاند، اما در کشورمان شهرهای دریایی بهخصوص دریای جنوب، ضعیفترین اقتصاد و تراکم جمعیت را دارند و از لحاظ گسترش و آبادانی از محرومترینهای کشور هستند و اینجاست که مسئولان باید اقتصاد دریا محور را جدی بگیرند و توجه ویژهای به آن داشته باشند.
متاسفانه در حالی با بحران کمبود ذخایر آبی مواجه شدهایم که کشورمان از هر طرف به دریا وصل شده است و یکی از راههای تامین آب و متداولترین روش تامین آب آشامیدنی تبدیل آب شور دریا به آب شیرین است، اما متاسفانه مسئولان از این مزیت غافل شدهاند و تنها ابتداییترین حرکتها در این مسیر اتفاق افتاده است، آن هم نه در سطح انبوه. از طرفی دیگر، شهرهای ساحلی میتواند مناسبترین مکان برای احداث صنایعی باشد که به آب نیازمند هستند و با احداث این صنایع در شهرهای ساحلی قطعا از هزینههای گزاف و صرف انرژی برای خنک کردن تجهیزات کارخانههای پتروشیمی و فولاد صرفهجویی خواهد شد.
اما درباره بزرگترین و پولسازترین بندر کشورمان باید بگویم که بندر شهید رجایی بهعنوان چهارمین بندر منطقه نبض واردات و صادرات کشور است که با ظرفیت 100 میلیون تنی توانایی پهلودهی به انواع کشتیهای دنیا را دارد. در حال حاضر، فاز یک و دو این بندر فعال است و فاز 3 و 4 آن هم در حال ساخت است و همچنین دولت فاز 4 و 5 آن را هم در دست طراحی دارد.
خوشبختانه با کار رفتن شرکت تایدواتر بهعنوان پیمانکار سازمان بنادر و دریانوردی از این بندر، میتوان گفت حیات به بندر شهید رجایی برگشت و امیدوار هستیم با ادامه همین روند بتواند رقبای خود را در منطقه کنار بگذارد با توجه به اینکه مسیر دریایی به بندر شهید رجایی از بهصرفهترین مسیرهای دریایی برای شرکتهای اروپایی و آسیایی محسوب میشود.