یک مهندس فولکس واگن اعتراف کرد به این خودروساز آلمانی برای دور زدن استانداردهای آلایندگی آمریکا کمک کرده و وکیلش اعلام کرد وی با مقامات فدرال در تحقیقات کیفری شان همکاری خواهد کرد.
به گزارش ایسنا، جیمز لیانگ از سال ۱۹۸۳ برای فولکس واگن کار کرده است و جزو تیم مهندسان این شرکت بوده که یک موتور دیزلی طراحی کرده اند. وی به تبانی برای ارتکاب کلاهبرداری و نقض قوانین هوای پاک آمریکا متهم شده است.
لیانگ نخستین فردی است که در ارتباط با پرونده تقلب فولکس واگن در تست های آلایندگی دیزلی با اتهامات کیفری روبه رو می شود.
این شهروند آلمانی ۶۲ ساله که در نیوبری پارک کالیفرنیا زندگی می کند، در دادگاه منطقه ای آمریکا در دیترویت حاضر و با اعتراف به جرم، وارد یک توافق شد که شامل همکاری وی با دولت آمریکا در تحقیقات آلایندگی است.
در کیفرخواست صادره علیه این مهندس آلمانی گفته شده لیانگ با کارمندان سابق و کنونی فولکس واگن برای گمراه کردن دولت آمریکا در مورد نرم افزار غیرقانونی همکاری کرده است.
این نرم افزار به فولکس واگن امکان داد خودروهای دیزلی بفروشد که آلایندگی آنها چندبرابر حد مجاز در آمریکاست.
لیانگ در دادگاه اعلام کرد: من مطلع بودم که فولکس واگن وجود این نرم افزار را برای رگولاتورهای آمریکایی فاش نکرده است. وکیل وی پس از جلسه دادگاه گفت: موکلش بسیار پشیمان است.
لیانگ ممکن است با حداکثر پنج سال زندان روبه رو شود، اما در صورتی که دولت آمریکا ببیند وی همکاری مورد توجهی داشته، ممکن است مجازاتش مشمول تخفیف شود.
یک هیأت منصفه در ماه ژوئن لیانگ را متهم شناخت، اما این مسئله به تازگی علنی شده است.
سخنگوی فولکس واگن در این باره حاضر به اظهارنظر نشد و تنها اعلام کرد که این خودروساز به همکاری با وزارت دادگستری آمریکا ادامه می دهد.
براساس گزارش رویترز، فولکس واگن در حال حاضر موافقت کرده است برای جبران خسارت های محیط زیستی و همچنین خسارت مالکان خودروهای آلاینده در آمریکا حداکثر ۱۶.۵ میلیارد دلار هزینه کند.
براساس کیفرخواستی که علیه لیانگ صادر شده است، وی یکی از مهندسانی بوده که در وولفسبورگ آلمان مستقیماً در طراحی این نرم افزار برای فولکس واگن جتا در سال ۲۰۰۶ دست داشته است.
این مهندسان به سرعت دریافتند که موتورهای دیزلی که آنها برای خودروهای بازار آمریکا طراحی می کنند نمی تواند مطابق با استانداردهای هوای پاک دولت آمریکا باشد و مصرف کنندگان را جذب کنند، بنابراین لیانگ و سایر کارمندان فولکس واگن نرم افزاری را طراحی کردند که کنترل های آلایندگی را در زمان تست دولتی فعال کرده و پس از آن این کنترل ها غیرفعال می شوند.