استوارت باترفیلد (Stewart Butterfield) کارآفرین و بازرگان کانادایی است که بیشتر بهعنوان موسس وبسایت به اشتراکگذاری عکس و ویدئوی فلیکر (Flickr) و همچنین نرمافزار اسلیک (Slack) شناخته میشود. اسلیک نرمافزاری پیامرسان است که از طریق آن کارکنان یک شرکت یا یک مجموعه میتوانند با یکدیگر بهصورت گروهی ارتباط برقرار کنند و ارتباط تیمی موثر داشته باشند، حتی با ساختن یک کانال برای یک پروژه، یک موضوع، یک تیم و... همه میتوانند نگاهی دقیق به اتفاقات داشته باشند. باترفیلد در سال 1996 در رشته فلسفه از دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria) فارغالتحصیل شد و مدرک کارشناسیارشدش را نیز در همین رشته از دانشگاه کمبریج و در سال 1998 دریافت کرد.
در ابتدا باترفیلد استارتاپی را با نام لودیکورپ (Ludicorp) با هدف ساختن بازیهای آنلاین چندنفره راهاندازی کرد، اما این کمپانی برایش سودی دربرنداشت. بنابراین او از همین ایده برای ماجراجویی بعدیاش یعنی فلیکر استفاده کرد، تغییراتی در این سایت ایجاد کرد و آن را به یاهو فروخت. استوارت باترفیلد سپس اسلیک را راهاندازی کرد و توانست آن را به یکی از اپلیکیشنهایی تبدیل کند که رشد بسیار سریعی در اینترنت داشته باشد و در کمتر از دو سال توانست 25/1میلیون کاربر فعال روزانه به خود اختصاص دهد. همچنین اسلیک با 230 کارمند، سالانه 35میلیون دلار کسب میکند.
ساختن یک نرمافزار فوقالعاده همانند ساختن یک رستوران فوقالعاده است
استوارت معتقد است تفاوت بین یک رستوران خوب و یک رستوران فوقالعاده در جزییات آنها نهفته است.یک رستوران فوقالعاده جایی است که خدمه آن مراقب همه چیز حتی یکدیگر هستند و اهمیت خاصی به نکات کوچکی مثل بشقابها و محیط اطرافشان میدهند؛ محیطی که در آن همه با همکاری یکدیگر شرایط خیلی خوبی را برای مشتریانی که به آنها مراجعه میکنند، فراهم میآورند. این رستوران مکانی است که هر یک از کارکنانش با حضور در تیم کاری با تمام وجودشان کار میکنند.
هیچکس تنبلی نمیکند و هیچ تلاشی بیهوده نیست. به همین ترتیب، ساختن یک نرمافزار فوقالعاده به کار گروهی در سطح بالایی نیاز دارد، به طوری که کارکنان آن از صمیم قلب کار کنند و از همکاری با یکدیگر دریغ نکنند، همچنین در راهاندازی یک نرمافزار، بررسی و دقت به همه جزییات از اهمیت خاصی برخوردار است.
کارآفرینان باید سادگی را در نظر بگیرند
اگر کسبوکاری که راهاندازی میکنید، تعریف سادهای نداشته باشد، یعنی درک آن پیچیدگیهایی داشته باشد که توضیح دادنش برای دیگران کار آسانی نباشد، این کسبوکار ارزش شروع شدن ندارد. سادگی یکی از مفاهیم اصلی کارآفرینی است و در واقع مفهومی است که در آن به این نکته پی میبریم چقدر استفاده از یک کسبوکار برای دیگران آسان است و در استفاده از آن احساس راحتی میکنند و کمتر با مشکلات و پیچیدگیهایش دست به گریبان هستند، یعنی کاربران یا مشتریان استفاده از یک نرمافزار، یک محصول و... را سریع میآموزند و دغدغهای در به کارگیریاش ندارند.
تعریف درستی از بازاریابی داشته باشید
«بازاریابی شامل هر نقطه تماسی میشود که یک مشتری با کمپانیتان دارد.» این تعریف استوارت باترفیلد از بازاریابی است. تجربه محصولات، تجربه فروش، خدمات مشتریان بهخصوص اگر خدمات اینترنتی ارائه میدهید اینکه با چه سرعتی بتوانند صفحات را دانلود کند، استفاده آسان از اپلیکیشنهایی که در دسترس دیگران قرار میدهید، بازاریابی را شامل میشوند.
بازاریابی یعنی تمام این مواردی که به آن اشاره شد و در نهایت آنچه به آن اضافه میشود این است که چگونه مشتریانتان آن را مشاهده و احساس میکنند و چه بازخوردی از محصولتان بین مردم مشاهده میکنید. این برند شماست و روشی است که میتوانید خودتان را به دیگران معرفی کرده و در واقع بازار فروش کسبوکارتان را پیدا کنید و با رعایت این نکات است که میتوانید بازاری مطمئن برای آنچه که قصد دارید ارائه دهید، پیدا کنید.
ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com