رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استانداردهای 52 گانه تولید خودرو بازنگری میشود، گفت: اخذ استاندارد به معنای کسب حداقل کیفیت است و بالا رفتن کیفیت علاوه بر اینکه یک ویژگی استانداردی است، در نوآوری و قیمت هم تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش خانهملت، نیره پیروزبخت، در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردها و توانمندیهای سازمان ملی استاندارد ایران درباره بحث استاندارد خودروها گفت: در این زمینه ابتدا باید میان تعریف استاندارد و کیفیت، تفاوتهایی را قائل شد، یعنی استاندارد یک ویژگی قابلقبول و حداقلی بوده و اگر خودروسازی کف کیفیت را رعایت کند، استاندارد را دریافت کرده است.
رییس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: پس از اخذ استاندارد، کیفیت حرف اول را میزند، به هر حال بالا رفتن کیفیت علاوه بر اینکه یک ویژگی استانداردی است، در نوآوری و قیمت هم تاثیرگذار خواهد بود و انتظار میرود که ما همواره به دنبال ارتقای کیفیت باشیم.
وی تصریح کرد: ما از مجموع هزاران قطعه تشکیلدهنده خودرو، تنها 52 قطعه موثر در ایمنی را کنترل میکنیم و در صورتی که مشکلی در این قطعات وجود نداشته باشد، نشان استاندارد اعطا خواهد شد، البته اکنون در حال بازنگری در استانداردهای 52 گانه هستیم و در صورت نیاز به ارتقا، به یقین این اقدام را انجام خواهیم داد.
وی درباره ضرورت بازبینی آزمایشگاههای سازمان ملی استاندارد گفت: در صورتی که مشکلی در این بازبینی رصد شود، بهطور حتم آن را برطرف خواهیم کرد تا مواردی از قبیل ایمنی خودرو با درصد خطای کمتری مورد آزمایش قرار گیرند.
پیروزبخت، با درخواست از مردم برای همراهی با سازمان استاندارد افزود: ما تمام مواردی را که در ایمنی خودرو تاثیرگذار است، به مرور لحاظ خواهیم کرد، اما مردم میتوانند در این زمینه با ما همراهی داشته و سایر مواردی را که از چشم کارشناسان پنهان میماند، اعلام کنند. عملکرد سازمان استاندارد بیشتر متکی بر اسناد است، اما مردم به مواردی توجه دارند که از دید کارشناسان سازمان ملی استاندارد پنهان است. رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا خودرویی مانند پراید، استانداردهای لازم را دارد یا خیر؟ گفت: پراید در زمان ورود به کشور استانداردهای مورد نیاز را اخذ کرده و همچنان دارای استاندارد لازم است، اما باید اکنون به جای کسب استاندارد، به فکر ارتقای کیفیت بود.
وی ادامه داد: البته در این بین مباحثی وجود دارد که یکی از آنها به استانداردهای لازم برای تردد در جادههای برونشهری مربوط است، شاید پراید این شرایط را نداشته باشد، اما این موضوع دلیلی برای فاقد استاندارد بودن این خودرو نبوده و قوانین حاکمیتی چنین طبقهبندی برای تردد ندارند. پیروزبخت با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، زمانی که خودرو در چرخه حرکت قرار میگیرد، باید استانداردهای دیگر را اخذ کند، گفت: این اقدام در ایران صورت نمیگیرد و همانطور که اعلام کردم، داشتن استاندارد به معنای دستیابی به حداقل کیفیت است، پس باید خودروها در این شرایط کیفیت خود را افزایش دهند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم تعبیه کپسول آتشنشانی در خودروها باعث جلوگیری از شمارهگذاری میشود یا خیر؟ تصریح کرد: این موضوع به دلیل افزایش حوادث جادهای مطرح شد، اکنون هم در تلاشیم تا به جای کپسول آتشنشانی از پارامترهای دیگری برای جلوگیری از حوادث استفاده کنیم.
رییس سازمان ملی استاندارد افزود: ما تمام مقررات، ضوابط و مصوبات هیات وزیران و دولت سابق را بازنگری میکنیم. موضوع نصب کپسول آتشنشانی نیز یکی از همین قوانین بوده که باید از اول مهرماه اجرایی میشد، بنابراین، در صورت عدم اجرا، برخلاف قانون عمل کرده بودیم و اکنون هم در حال بررسیهای لازم برای تصویب یا تغییر قانون هستیم.