در بخش قبلی به بررسی دو نمونه جالب در مورد اهمیت پایه گذاری ارزش های شرکت پرداختیم. در این بخش به یک نمونه دیگر خواهیم پرداخت و در نهایت نتیجه گیری کلی از این مثال ها می گیریم.
سابراتی باقچی یکی از معدود کارآفرینان موفق هندی است. دلیل کمیاب بودن شخصیت هایی شبیه به باقچی، قدرت بالای وی در انطباقش با شرایط متغیر و تکنولوژی های جدید است.
وی یکی از بنیان گذاران شرکت MindTree است که در زمینه IT فعالیت دارد. MindTree دو دفتر مرکزی در هند و نیوجرسی آمریکا دارد که نشان دهنده موفقیت این برند در بازار آمریکای شمالی است. ایده جالبی که این شرکت به هنگام استخدام کارمندانش به کارگرفت در ارائه چنین پرسشی است: «به نظر شما ارزش های ضروری که یک شرکت ملزم به رعایت آنهاست، چگونه باید باشد؟»
طیف پاسخ ها به این سوال گسترده بود. با این حال پنج ارزش اصلی در اغلب آنها به چشم می خورد. این ارزش ها عبارتند از:
1- مراقبت از کارمندان که شامل توجه به شرایط ساعات کاری و وضعیت سلامت آنان است.
2- آموزش کارمندان در راستای افزایش کیفیت کاری و مهارت آنها.
3- تقویت روحیه رقابت طلبی به منظور نمایش عملکرد بهتر در راستای تقویت موقعیت شرکت در برابر سایر رقبا.
4- اشتراک گذاری که به طور کلی شامل تقسیم منصفانه و عادلانه درآمدها در شرکت است.
5- حساسیت به امور اجتماعی. این مورد در برگیرنده حمایت شرکت از جریان های اجتماعی عدالت طلب است. یک نمونه کوچک آنکه در پاسخ های خانم ها بیشتر به چشم می آمد، حمایت از جریان های فمینیستی است.
سابراتی باقچی در مورد به کارگیری پیشنهادات کارمندان و تاثیر آن چنین اعتقادی دارد: « در دنیای امروز به هر میزانی که کارمندان تان را به شرکت بیشتر علاقه مند سازید، سود بالاتری را هم به دست خواهید آورد. این یک معادله بسیار ساده است.
تعجب من این است که چرا در طول تاریخ بسیاری از شرکت ها نسبت به این نکته بی توجه بوده اند.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- ارزش های هر شرکتی به طور طبیعی از نقطه نظر مدیر آن سرچشمه می گیرند. به همین دلیل در این مورد نحوه تفکر و باور مدیر اهمیت حیاتی دارد. همچنین باید ارزش های پذیرفته شده شرکت را به خوبی برای کارمندان و مشتریان بیان کنید تا بتوان انتظار واکنش مناسب را از آنها داشت.
- ارزش های یک شرکت نباید برخلاف عرف جامعه باشند. در غیر این صورت تصور پذیرش عمومی و استقبال از ان تنها در حد آرزویی خام باقی خواهد ماند.
- تفاوت در برخورد با کارمندان می تواند موجب ایجاد شک و تردید در میان افراد شود. این نوع تبعیض ها معمولا با پاسخ های غیرقابل پیش بینی از سوی کارمندان همراه است.
- ارائه ارزش های شرکت به صورت واضح باعث خواهد شد که همکاری میان شرکت هایی با ارزش های یکسان بسیار راحت تر صورت گیرد. البته باید توجه داشت که عکس این قاعده نیز جاری است و مشکلاتی به همراه دارد.