دبیر شورای عالی صنایع دریایی گفت: به تازگی مبلغ یک میلیارد دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی به صنایع دریایی اختصاص یافته است و اجازه نمیدهیم از این رقم حتی یک ریال به واردات اختصاص یابد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد رفعت در هفتمین نشست صنایع دریایی با موضوع «وضعیت صنایع دریایی در دوران پس از تحریم»، اظهار کرد: اعتقادی به دوران قبل از تحریم یا پس از تحریم ندارم. مسئولان رده بالای کشور و رهبری بارها بر تولید داخل تاکید داشتهاند و باید در هر مقطعی از زمان، موضوع اساسی و اولویت ما، تولید داخل باشد.
وی افزود: طبق تعاریف اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ما باید درونزا باشد، در حالی که تاکنون برونزا بوده است اما باید ابزار ضروری برای تولید داخل را فراهم کنیم. دبیر شورای عالی صنایع دریایی تاکید کرد: باید با نگاه تولید داخل به بازارهای خارجی هم توجه داشت، اما متاسفانه همواره به اسم صادرات، واردات را تشویق میکنیم و در عمل تولید داخل در مقابل واردات مغفول میماند.
رفعت به قانون استفاده حداکثری از توانمندی داخل اشاره کرد و گفت: متاسفانه ما به این قانون توجهی نکردهایم. در صنایع کشتیسازی فاز جدیدی آغاز نشده و کماکان مونتاژکار هستیم و این نماد نقض قانون مذکور است. وی تاکید کرد: بهعنوان مثال حتی یک پیچ کشتی آفروماکس که ما مدعی تولید داخل آن هستیم، در داخل تولید نشده است، یک پیچ کشتی ایران-اراک را در داخل تولید نکردیم و همه را وارد و سرهم کردیم و مدعی تولید داخل هستیم. دبیر شورای عالی صنایع دریایی با تاکید بر اینکه به اسم سرمایهگذاری خارجی نباید واردات را تشویق کرد، اظهار داشت: صنعت کشتیسازی ما به مونتاژ ختم شده است، در حالی که هدف تولید، قدرتمند شدن زنجیره تامین است. رفعت بیان کرد: بانک مرکزی و ارگانهای نظارتی باید در این عرصه وارد شوند و پیگیری کنند که چرا قوانین حمایت از ساخت داخل پیاده نمیشود.
دبیر شورای عالی صنایع دریایی اظهارداشت: بعد از ۴۰ سال فعالیت صنعت کشتیسازی در ایران، هنوز به دنبال جذب سفارش آن هم از طریق رابطه هستیم. وی تاکید کرد: اگر قانون استفاده حداکثری از توانمندی داخل اجرا شود سالانه ۳۰۰هزار شغل در کشور ایجاد میشود که حدود ۴۰هزار شغل آن در بخش صنایع دریایی خواهد بود. دبیر شورای عالی صنایع دریایی گفت: به تازگی مبلغ یک میلیارد دلار تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی برای صنایع دریایی با همکاری وزیر صنعت اختصاص یافته است. همین جا تاکید میکنیم اجازه نمیدهیم از این رقم حتی یک ریال هم به واردات اختصاص یابد. رفعت با بیان اینکه ظرفیت ساخت داخل ۶۵درصد یک شناور در کشور فراهم است، گفت: کشتیسازیهایی نظیر صدرا، ایزو ایکو و اروندان امکان ساخت انواع کشتیها را دارند.