دیدار وزیر راه و شهرسازی با هیات ترکیه نورالدین جانیکلی، وزیر گمرک و تجارت ترکیه و هیات همراه روز گذشته برگزار شد و در این نشست توافق شد که پروژه رازی- خوی- اوغلو با سرمایهگذاری ۳۰۰میلیون دلار از سوی طرف ترکی انجام شود. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر گمرک و تجارت ترکیه با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه در تمامی ابعاد مکمل یکدیگر هستند و جغرافیا، شرایط کشور، منطقه و جهان ما را به اینسو رهنمون میکند، ادامه داد: ترکیه از طریق ایران به تمامی کشورهای آسیای شرق و ایران از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی راه دارد. با وجود ظرفیت بالای ارتباطهایی که وجود دارد، سطح مناسبات دو کشور بسیار پایینتر از ظرفیت بود.و واقعیت این است که دو کشور مکمل یکدیگر هستند.
وی افزود: رؤسای جمهور دو کشور به توافق رسیدند که حجم روابط را به ۳۰ یا ۳۵ میلیارد دلار برسانند. برای رسیدن به این اهداف باید منافع هر دو طرف در شرایط مساوی و برابر مورد توجه قرار گیرند. گاهی ممکن است مشکلات و فراز و نشیبهایی پیش آید اما هدف اصلی آسیب نمیبیند. مثلا در گذشته مشکل کامیونها وجود داشت که حل شد. درست است که این مسئله آنچنان بزرگ نبود اما تاثیر عمیقی در سایر ابعاد گذاشت که خوشبختانه با اراده شما حل شد.
حجم مبادلات ایران و ترکیه افزایش مییابد
وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ادامه نشست با بیان اینکه روابط تاریخی بسیار حائز اهمیت است به ارتباط گسترده مردم دو کشور ایران و ترکیه و ارادهای که میان رؤسای جمهور دو کشور در راستای ارتباطات بیشتر وجود دارد اشاره کرد و گفت: در سفر دکتر حسن روحانی به ترکیه این مسئله مطرح شد که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به ۳۰میلیارد دلار در سال افزایش یابد که جناب اردوغان نسبت به این رقم تاکید داشت. وظیفه ما و شماست که مقدمات اجرایی این کار را فراهم کنیم. در سفری که چند روز گذشته به ترکیه داشتم به وزیر حملونقل و کشتیرانی و ارتباطات ترکیه پیشنهاد دادم که برنامه عملیاتی برای این کار بنویسیم.
آخوندی با بیان اینکه در همین موضوع سه پیشنهاد به لطفی الوان ارائه دادم، توضیح داد: نخست آنکه در حال حاضر حجم مبادلات دو کشور حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار است، نیاز داریم که خط اعتباری متقابلی ایجاد کنیم. پیشنهاد دادم که در ارتباط با پروژههایی که در وزارت راه و شهرسازی داریم، خط اعتباری یک میلیارد دلاری را از طرف ترکیه داشته باشیم.
وی درباره پیشنهاد دوم توضیح داد: ما میتوانیم دو بستر حقوقی برای روابطمان فعال کنیم که یکی بحث ترید فاینانس است. ما تمایل داریم که برخی کالاها و تجهیزاتمان را که برای اجرای پروژههایمان نیاز داریم از ترکیه خریداری کنیم اما در برابر یک اعتبار تجاری. نخستین محمولهای که پیشنهاد کردم، خرید ۲۰۰ میلیون دلار ریل طویل بود که در ادامه بلافاصله آقای فخریه کاشان دو روز پیش به ترکیه سفر کرد و مذاکرات مالی و فنی این کار را انجام داد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر آنچه گفته شد، پیشنهاد کردم که ترکیه در یکسری از پروژههای ما بهصورت پروژه فاینانس کمک کند. نخستین پروژه پیشنهادی در این حوزه خط آهن میانه- تبریز بود. کل عملیات سویل و زیرسازی این پروژه انجام شده است و عملیات ریلگذاری، ساخت ایستگاهها، علائم و سیستمهای ناوبری خط باقی مانده که این مسیر، مسیر قطار برقی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
ایران وارد مذاکره با بانکهای ترک شد
آخوندی افزود: همچنین پیشنهاد شد که اگزیم بانک ترکیه بهعنوان اینوست بانک خدمات تامین مالی و تامین سرمایه به ایران دهد. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد پروژه تاسیسات زیربنایی در کشور داریم که با یکسری از بانکهای هندی و چینی بهعنوان اینوست بانک مذاکره کردیم.
وی ادامه داد: این پیشنهاد برای اگزیم بانک ترکیه ارسال شد تا بهعنوان مشاور مالی برای کشور ایران ایفای نقش کند. در سفری که آقای فخریه کاشان به آنکارا داشت راجع به جزییات این مسئله بحث کرد و مقرر شد که موضوع به معاون اقتصادی رییسجمهور گزارش شود. ما امیدواریم که دولت ترکیه از این طرح حمایت کند تا با همکاری مشترک به هدفی که رؤسایجمهور دو کشور تعیین کردند، با تنظیم برنامه عملیاتی برای این طرح، از فرصت موجود نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی افزود: باید در راستای منافع دو کشور گام برداشت و از فشارهای سیاسی که به طرفین وارد میشود، هراسی نداشته باشیم. قطعا ملتها دوستان دوران سختی خود را از یاد نمیبرند به همین خاطر فکر میکنم، پیشنهادهایی که از سوی ما ارائه شد کاملا عملی و اجرایی است و میتواند سطح روابط را به خوبی افزایش دهد.
ترکیه توان تامین منابع مالی را دارد.
جانیکلی در ادامه گفت: من هم معتقدم که نباید فقط صحبت کرد و باید در عمل نیز در راستای منافع دو کشور فعالیت کرد. ما به راحتی میتوانیم مبالغی را که بهعنوان فاینانس طرف ترک عنوان شد تامین کنیم. فکر میکنم تنها بحث پروژهها محدود به پروژه راهآهن نیست و فعالیت بانکها تنها محدود به اگزیم بانک نباشد و بخشهای دیگری را شامل شود و همچنین بانکها و روشهای دیگر مورد توجه قرار گیرد.