معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش عمر ناوگان اتوبوسی به دلیل عدم سرمایهگذاری در این بخش گفت: پس از افزایش قیمت ارز، قیمت اتوبوس افزایش پیدا کرد و در حال حضر تعاونیها قدرت خرید ندارند.
به گزارش ایلنا، داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: متأسفانه در سه سال گذشته به دلیل افزایش چشمگیر قیمت اتوبوس که پس از افزایش قیمت ارز اتفاق افتاد، استقبال سرمایهگذاران برای خرید اتوبوس کم شد. شاید بتوان گفت به همین دلیل عمر متوسط ناوگان اتوبوسی هم در سه سال گذشته قدری افزایش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه اصولا ناوگان اتوبوسی کشورمان فرسوده و قدیمی نیست، گفت: در مقایسه با ناوگان مینیبوسی و باری عمر ناوگان اتوبوسی بالا نیست که ما نگران فرسودگی ناوگان اتوبوسی باشیم. معتقدم این بحثی که عدهای مطرح میکنند مبنی بر اینکه به جای هواپیما اگر اتوبوس میخریدیم به نفع حملونقل عمومی بود یک بحث انحرافی است.
کشاورزیان با اشاره به عدم استقبال سرمایهگذاران از دریافت وامهای ارزان قیمت خرید اتوبوس اظهار داشت: در حال حاضر افراد برای خرید یک دستگاه اتوبوس باید سرمایه نزدیک به 800 میلیون تومان داشته باشند حال اگر دولت وامهای ارزانقیمت 300 الی 350 میلیون تومانی با نرخ بهره 8 الی 10 درصد در اختیار متقاضیان قرار دهد باز هم افراد باید آورده 500 میلیون تومانی داشته باشند که این رقم هم برای افراد زیاد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر عمر متوسط ناوگان اتوبوسی چیزی حدود 11 الی 12 سال است و خیلی فرسوده نیست. معتقدم مشکل عمر ناوگان اتوبوسی نیست، بلکه عوامل دیگری باعث بروز مشکل در این صنعت میشود.
وی تأکید کرد: سیاستهای قیمتگذاری و کنترل قیمت که هنوز در کشور ما حاکم است به شرکتها این اجازه را نمیدهد که با یک مدل اقتصادی مشخص حرکت کنند. ماهیت این صنعت بهگونهای است که در ایام پرمسافر باید این امکان را داشته باشد که نرخها را تا حدی بالا ببرد تا بتواند کاهش قیمت ایام غیرپیک را جبران کند، بنابراین مجموعه عواملی دست به دست هم میدهند که انگیزه سرمایهگذاران برای خرید اتوبوس کاهش پیدا کند.