معاون ساخت بزرگراهها با بیان اینکه حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی بندر امام خمینی (ره)-تهران تا سال 94 به اتمام میرسد، از تسریع عبور بارهای ترانزیتی در این مسیر خبر داد و گفت: با تکمیل این مسیر بندر آستارا در ساحل غربی دریای خزر به بندر امام در غرب خلیج فارس متصل میشود. به گزارش فارس، خیرالله خادمی، اظهار کرد: برنامهریزی شده تا در کل کشور هشت هزار و 100 کیلومتر بزرگراه و راه اصلی جدید در قالب تکمیل شبکه بزرگراهی یا برخی از مسیرهای جدید ارتباطی ترانزیتی احداث شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی در پروژههای مذکور آغاز شده است، افزود: جهت اتمام عملیات اجرایی این میزان پروژه 17 هزار میلیاردتومان اعتبار مورد نیاز است که این رقم از ارقام بودجه سالانه بسیار بیشتر است اما لازم است این کریدورها تکمیل شود. معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها افزود: طبق هدفگذاریهای انجام شده برنامه داریم با توجه به آنکه 75 درصد ترافیک کل کشور روی 25 هزار کیلومتر از راههای کشور است، این میزان جاده از راههای اصلی، شریانی و ترانزیتی کشور (25هزار کیلومتر) طبق برنامهریزی تکمیل شود.
وی ادامه داد: از این 25 هزار کیلومتر جاده، حدود13 هزار کیلومتر از مسیر مشخصات بزرگراه دارد و دو هزار کیلومتر از آن نیز آزادراه است بنابراین 15 هزار کیلومتر از این مسیر چهارخطه شده است. خادمی اظهار کرد: در برنامه طولانیمدت هدفگذاری کردیم 10 هزار کیلومتر باقیمانده از این راههای ترانزیتی را که چهارخطه نیستند به بزرگراه تبدیل کنیم، این 10 هزار کیلومتر به دو پروژه پنج هزار کیلومتری تقسیم شده که در حال حاضر احداث باند دوم در پنج هزار کیلومتر از مسیر راههای اصلی آغاز شده است.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراهها بیان کرد: با توجه به کمبود منابع اعتباری، در اولویتبندی جزئیتر حدود دو هزار و 400 کیلومتر از این بزرگراهها و راههای اصلی که برای شبکه حملونقلی کشور ضروری است، دستهبندی شدهاند تا در برنامهای سه ساله به بزرگراه تبدیل شود. وی یادآور شد: هدف این است که در شبکه موجود بزرگراهی هر چه گلوگاه وجود دارد رفع و حلقههای مفقوده تکمیل شود، بنابراین تکمیل این حلقههای مفقوده در اولویت بیشتری قرار دارد.