پنجشنبه, ۸ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

گوگل لوگوی خود را تغییر داد. این اتفاق عصر سه‌شنبه اول سپتامبر برابر با دهم شهریور رخ داد. این پنجمین‌بار است که گوگلی‌ها از زمان تولد خود در سال 1998 دستی به سر و صورت لوگوی خود می‌کشند. گوگل در توضیح این تغییر الفبایی در وبلاگ رسمی خود چنین می‌گوید: «در 17 سال گذشته گوگل تغییرات زیادی را به خود دیده است. این تغییرات در همه جنبه‌های گوگل رخ داده، از محصولات مختلف گرفته تا سیر تکاملی احساسی که نسبت به این برند جهانی ایجاد شده است و امروز ما یکبار دیگر تغییر ایجاد کردیم.»

235363636363634634646746در وبلاگ گوگل دلیل اصلی تغییر لوگو هماهنگ‌سازی آن با دستگاه‌های گوناگون عنوان شده است: «زمانی بود که شما تنها از یک طریق گوگل را باز می‌کردید و آن کامپیوترهای خانگی بود. این روزها اما مردم در سراسر دنیا با استفاده از پلتفرم‌ها، برنامه‌ها و دستگاه‌های گوناگون -گاهی همه در یک روز - می‌خواهند از خدمات گوگل استفاده کنند. شما از گوگل انتظار دارید که در هر جا و هر زمان که اراده کردید در اختیارتان باشد. فرقی نمی‌کند این خدمات از راه گوشی همراه، ‌تلویزیون، ساعت هوشمند، داشبورد ماشین یا حتی کامپیوتر شخصی توی خانه ارئه شود!»

گوگلی‌ها می‌گویند دلیل طراحی تازه لوگوی این غول جست‌وجوگر همین سازگار‌سازی است. این لوگو می‌تواند در کوچک‌ترین صفحه‌های نمایش هم نشان داده شود.

چرا تغییر لوگوی گوگل منطقی به نظر می‌رسد؟

تغییر لوگوی گوگل که از ابتدای ماه جاری میلادی رخ نمایاند، نشان از این دارد که غول محترم دنیای فناوری به دنبال تغییرات دراماتیک بزرگی در خود است. در نگاه اول فونت تازه گوگل تا حدی نگران‌کننده به نظر می‌آید. در ادامه موضوع وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم تمامی شش حرف گوگل خیلی شبیه به لوگوی یاهو و علامت تعجب پایانی‌اش از آب درآمده‌اند. اما این همه ماجرا نیست. برای توجیه این تغییرات دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند به پرسش‌های رنگارنگ دوستداران این لوگوی رنگارنگ پاسخ دهد. در اینجا به برخی از این دلایل اشاره می‌شود:

1- ساده‌سازی؛ نیاز امروز لوگو

لوگوی تازه گوگل تصادفی و صرفا برای تنوع انتخاب نشده است. داستان تغییر لوگو بازمی‌گردد به اوت (مرداد) همین امسال که گوگل اعلام کرد یک کمپانی مادر به نام Alphabet تاسیس کرده و شرکت گوگل از این پس زیرمجموعه این کمپانی مادر خواهد بود.
این بدان معناست که گوگل کار خود را ساده‌تر و کمی همه‌جا را خلوت کرده است. در این نقل و انتقال، بخش‌های نامداری چون اندروید، کروم، گوگل‌مپس و یوتیوب همچنان زیرمجموعه گوگل باقی خواهند ماند اما بعضی از زیرمجموعه‌های تازه‌تر شرکت، مثل بخش سرمایه‌گذاری و تحقیقات، واحد خانه هوشمند به نام نست و بازوی هواپیماهای بدون سرنشین زیر نظر آلفابت اداره خواهد شد.

گوگل خلوت شده نیازمند لوگوی ساده شده است. لوگویی که بتواند بهتر با مخاطب ارتباط برقرار کند. این لوگو که به سادگی نوشته و دیده می‌شود، از تمرکز بر سبک و سیاق نوشتن کاسته و به جوهر و ذات کار افزوده است.

2- لوگویی برای تمام دستگاه‌ها

گوگل این روزها و به اذعان طرفدارانش همه جا هست. حالا دیگر 17 سال پیش نیست که لوگوی غول جهانی را تنها می‌شد روی کامپیوترهای خانگی دید. موتور جست‌وجوگر حالا روی برخی از بهترین تلفن‌های همراه، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها، ساعت‌های هوشمند و خودروها و البته کامپیوترها باز می‌شود. بنابراین لوگو باید بتواند در کوچک‌ترین صفحه‌های نمایش هم باز شود.پس همان‌طور که در توضیح وبلاگ رسمی گوگل آمده، لوگوی این برند جهانی باید به شکلی تغییر می‌کرد که بتواند پاسخگوی تمام کاربران با دستگاه‌ها و وسایل مختلف باشد. 

تازه این لوگوی ساده در تب‌های گوناگون مرورگرها نیز تغییر کرده و شکیل‌تر شده است. در واقع گوگل با آن حرف G رنگارنگ که در تب هر مرورگر به جای G آبی رنگ می‌آید، به رنگ‌ها وفادار مانده و شادابی‌اش را در هر گوشه و کناری یادآوری می‌کند.

3- شرکت نوآور گوگل به دنبال سطحی تازه از طراحی

گوگلی‌ها از سال گذشته و پس از کنفرانس گوگل IO 2014 و نیز راه‌اندازی اندروید 5. 0 به نام لی‌لی‌پوت بیشتر به سمت طراحی‌ها براساس شکل‌های هندسی رفته‌اند. لوگوی تازه کاملا این ادعا را تایید می‌کند. این تغییر رویکرد نسبت به طراحی لوگو البته منحصر به لوگوی موتور جست‌وجو نیست و در سایر محصولات و خدمات گوگل پیدا می‌شود. نقشه، مترجم و اخبار گوگل همگی یک نشان سفید رنگ در کنار لوگوهای خود دارند و گوگل پلاس نیز باوجود کم رمقی و کم‌رنگی‌اش در فضای مجازی لوگوی تازه‌ای را به خود می‌بیند.

4- تغییر بدون ترس

گوگلی‌ها آنقدر در میان طرفداران فناوری محبوب هستند که تغییر لوگو چندان تنشان را نمی‌لرزاند. این لوگوی سرزنده با رنگ‌های شاد واقعا در تضاد با ترس و همسو با دوستی و صمیمیت است. تغییر این لوگو که با رنگ‌های شاد با مردم جهان ارتباط برقرار کرده با توجه به حفظ ماهیت اصلی خود چندان ترسی به دل گوگلی‌ها راه نداده است.

5- نیاز به لوگوی کم‌حجم‌تر

لوگوی تازه گوگل اگرچه در ظاهر تنها از نظر فونت تغییراتی داشته است اما از نظر حجم صفرهای زیادی را از دست داده است. لوگوی تازه، هندسی و مثل همیشه سرزنده گوگل از حجم 14 هزار بایت به 305 بایت کاهش پیدا کرده است. طبعا و همان‌طور که گفته شد، این لوگو مناسب تمام دستگاه‌ها از بزرگ تا کوچک است. این لوگو به‌ویژه برای کوچک‌ترهایی چون صفحه نمایش ساعت هوشمند یا داشبورد خودرو بسیار به کار می‌آید.

کارشناسان چه می‌گویند؟

در میان کارشناسان نظرات گوناگونی درباره بزرگ‌ترین بازطراحی لوگوی گوگل از سال 1998 تاکنون وجود داشته است. برخی این تغییرات را بچگانه توصیف کردند و عده‌ای دیگر آن را درخشان و جذاب دانستند. به اعتقاد درک جانسون، طراح وب مجله اسلیت برداشته شدن خطوط اضافه از انتهای حروف لوگو کاری فوق‌العاده بود. برین هوف، کارشناس تایپوگرافی در گفت‌وگو با وب‌سایت فشن از ریتم و توازن به وجود آمده در طراحی تازه استقبال کرد.

شرکت‌های گوناگون سبک حروف لوگوی‌شان را به دو دلیل تغییر می‌دهند؛ یا می‌خواهند به‌روز باقی بمانند یا لوگوی‌شان دیگر با استراتژی تازه همخوانی ندارد. این را دیوید ایری، طراح گرافیک می‌گوید و با طرفداری از لوگوی تازه می‌افزاید: «اضافه کردن خطوط به انتهای حروف، مناسب شرکت‌هایی است که پیشینه‌ای بسیار طولانی داشته و به‌عنوان شرکتی قدیمی شناخته می‌شوند. بنابراین برای گوگلی که تنها 17 سال از آمدنش می‌گذرد، لوگویی با آن شکل و شمایل مناسب نبود.»

در کل اگرچه لوگوی تازه گوگل مخالفانی به‌ویژه در شبکه‌های مجازی داشته اما طرفداران لوگوی تازه در میان کارشناسان بیشتر بوده‌اند. آنها این لوگو را صمیمانه و دوستانه دانسته و از این حرکت غول جست‌وجوگر استقبال کرده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/keS7VJPF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتامحاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه