ویروس کرونا یک درس بسیار بزرگ را به تمامی مدیران جهان داده است. درواقع مشکلات بزرگی که اکثر کسب و کارها با آن مواجه هستند بیانگر آن است که هنوز نحوه مدیریت بحران، در هاله ای از ابهام قرار داشته و افراد نمی دانند که چگونه چنین شرایطی را مدیریت نمایند. با این حال در این رابطه فراموش نکنید که ایچاد آمادگی، امری یک شبه نبوده و لازم است تا برای مدت زیادی تمرین نمایید. به همین خاطر اگر از همین امروز در این زمینه اقدام نمایید، شانس بسیار خوبی را برای موفقیت در آینده خواهید داشت. در این راستا قصد داریم تا راز برندهای موفق در مدیریت بحران را بررسی نماییم.
1-کارمندان را آموزش دهید
اگر تیم شرکت آماده نباشد، حتی بهترین تصمیمات مدیریتی نیز بی فایده خواهد بود. درواقع نخستین اقدامی که شما باید انجام دهید این است که آمادگی مواجهه با بحران را در تیم خود ایجاد نمایید. این امر باعث خواهد شد که شما در شرایطی که بسیاری از برندها با توقف اقدامات مواجه شده اند، به راحتی به کار خود ادامه دهید. خوشبختانه امروزه آموزش بسیار ساده شده و با اقدامات متنوعی نظیر دوره های آنلاین، می توانید انواع نیاز خود را برطرف نمایید. در این راستا فراموش نکنید که در کنار آموزش های همگانی، هر بخش از شرکت به موارد جداگانه هم نیاز دارد. به همین خاطر در این زمینه ابدا نباید خود را محدود به چند اقدام کوچک نمایید.
مطلب مرتبط: مدیریت بحران در کسب و کارهای مختلف
2-در استخدام خود نهایت دقت را داشته باشید
این امر یک واقعیت است که بسیاری از شرکت ها معیارهای استخدامی کاملا غلطی دارند. در کنار این موضوع اولویت این است که این روند، کاملا کوتاه باشد. درواقع اکثر شرکت ها سیاست استخدام سریع و اخراج بدون عجله را در دستور کار خود قرار داده اند. این امر در حالی است که همه چیز باید کاملا عکس باشد. درواقع استخدام شما باید با مکثی طولانی همراه باشد تا نسبت به انتخاب بهترین گزینه، اطمینان داشته باشید. در کنار این موضوع شما نباید نسبت به اخراج کارمندان خود تردید داشته باشید. درواقع حتی اگر یک نفر برخلاف قوانین و مسیر روبه رشد قرار دارد، لازم است تا سریعا کنار گذاشته شود. در غیر این صورت تاثیر منفی خود را بر روی کل تیم به همراه خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که شما باید دلایلی به غیر از کسب درآمد را برای کارمندان خود ایجاد نمایید. این امر باعث خواهد شد که حتی در سخت ترین بحران ها نیز اولویت آنها ماندن در شرکت باشد.
3-خدمت رسانی به مشتری مهمترین اصل است
اگر بخواهیم تنها یک معیار را برای مقایسه برندها به کار ببریم، بدون شک کیفیت خدمت رسانی به مشتری، بهترین گزینه خواهد بود. درواقع در بازار حال حاضر، تفاوت کیفیت برندها بسیار کم شده است. به همین خاطر شما باید به دنبال نفوذ بر قلب مشتری خود باشید. این امر تنها با خدمت رسانی فراتر از حد تصور، امکان پذیر خواهد بود. این امر باعث می شود تا به علت رابطه ای که صرفا اقتصادی نیست، مشتری تا حد امکان تمایلی برای امتحان کردن سایر برندها را نداشته باشد. درواقع در رابطه با هر بحرانی هیچ چیز به اندازه اطمینان از وفاداری مشتری، ضامن آرامش نخواهد بود. درواقع برندهایی که با وفاداری مناسب مشتریان خود مواجه هستند، در بحرانها با مشکلات به مراتب کمتری نیز مواجه می شوند.
4-از هر بحران درس بگیرید
اکنون زمان مناسبی است تا از بحرانی که با آن مواجه هستیم، برای پیدا کردن ضعف های خود استفاده نماییم. در این راستا تنها کافی است تا مشاهده کنید که پیامدهای کرونا، بیشتر چه حوزه هایی از کسب و کار شما را تحت تاثیر قرار داده است. در این رابطه مشاهده برندهایی که همچنان موفق ظاهر شده اند نیز به شما کمک خواهد کرد تا ایده های جدیدی را به دست آورید. برای مثال برندی نظیر آمازون، حتی با رشد بالاتر از گذشته نیز مواجه شده است. درواقع اکنون به جای آنکه نگران آینده برند خود و ناراحت از اوضاع پیش آمده باشید، بهتر است که خود را برای عدم تکرار چنین نتایجی در آینده، آماده نمایید.
مطلب مرتبط: برنامه ریزی در مدیریت بحران
5-برای آینده برنامه ریزی نمایید
آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که چه عاملی بیش از همه باعث خواهد شد که حتی در بدترین شرایط نیز کارمندان، مشتریان و سرمایه گذارها شما را رها نکنند؟ در این نمایش چشم اندازی جدید، تنها راهکاری است که بقای شما را تضمین خواهد کرد. درواقع شما باید این اطمینان را بدهید که شرایط سخت حال حاضر، کاملا موقتی بوده و به زودی شرکت به روزهای خوب خود باز می گردد. در این راستا فراموش نکنید که تمامی وعده های شما باید مطابق واقعیت باشد، در غیر این صورت نتایجی کاملا عکس را به دست میآورید.