خرید آنلاین دیگر امری نیست که هر ازگاهی اتفاق بیفتد و تبدیل به یک سبک زندگی شده است. مردم در همه جا از مزایای سفارش آسانِ همه نوع محصولی و تحویل آن دقیقاً مقابل درب منزل شان بهره می برند. به منظور سرمایه گذاری در این شیوه زندگی، خرده فروشان به دنیای تجارت الکترونیک راه یافته و هنجارهای جدیدی برای کسب و کار آنلاین در سراسر جهان ایجاد کرده اند.
تجارت الکترونیک همچنان به رقابت بیشتر ادامه می دهد. همگام با پیشرفت تکنولوژی، بازار خرید آنلاین نیز توسعه می یابد.
سایت ها باهوش تر و حمل و نقل سریع تر شده و انتظارات بالاتر رفته است. به منظور حفظ بازار، فروشگاه های آنلاین به روند جدیدی گرایش پیدا کرده اند.
شخصی سازی
مردم عاشق تجربیاتی هستند که با سلیقه و نیازهای شان هماهنگ شده باشد. از آنجایی که فروش دیگر فیزیکی نیست و مشتریان از برآورده شدن نیازهای شان مطمئن نیستند، تکنولوژی باید به کمک بیاید.
ایجاد حس شخصی سازی به طرق متفاوتی انجام می شود. شرکت ها روزانه گزینه های در دسترس و منابع مختلف بیشتری در اختیار مشتریان قرار می دهند. این شرکت ها سوابق خرید مشتری را آنالیز می کنند و آنچه به نظر باب سلیقه اوست را پیشنهاد و مشتری را از انبوه لوازم غیرضروری نجات می دهند.
مطلب مرتبط: 2019؛ سالی انقلابی برای خرید آنلاین
برای پیشرفت بیشتر شخصی سازی در خرید های اینترنتی، شرکت ها شروع به استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در تجارت الکترونیک کرده اند.
شرکت هایی مانند فیس نوت (Facenote)، با استفاده از پلتفرم تشخیص چهره برای شناسایی مشتری، تلاش می کنند در هنگام خرید احساس راحتی بیشتری به آنها منتقل کنند. فیس نوت از تکنولوژی پیشرفته ای استفاده می کند تا با شناسایی چهره مشتری از طریق وب کم، به ایجاد حس وفاداری قوی میان مشتری و برند کمک کند.
واقعیت افزوده
طبق تعریف، واقعیت افزوده (AR) نوعی تکنولوژی برای افزودن تصاویر دیجیتال و گرافیک به محیط است. از آنجایی که افراد از طریق بازی های کامپیوتری با این تکنولوژی آشنا هستند، می توان از آن در خرید آنلاین نیز استفاده کرد.
شرکت های مرتبط با لوازم خانگی مانند مگنولیا مارکت (Magnolia Market)، با استفاده از این تکنولوژی به مشتری تصویری مناسب از نحوه جایگیری وسایل در فضای مورد نظرش ارائه می دهند. برنامه کامپیوتری این شرکت مشتری را قادر می سازد با استفاده از دوربین تلفن همراه، وسیله را در فضای شخصی خود مشاهده کند. این امکان انحصاری تجربه خرید آنلاین را بسیار شخصی تر می سازد.
چت بات ها
همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، شرکت ها به دنبال تکرار تجربه زنده و فیزیکی در فروش آنلاین هستند. چت بات ها در خرید آنلاین بیشترین کمک را در ایجاد حس مراوده فیزیکی می کنند.
چت بات ها با هدف ایجاد رابطه آنی میان مشتری و شرکت ایجاد شده اند. از آنجایی که فروش آنلاین ساعت کاری نامحدود دارد، مشتریان هر زمان که بخواهند می توانند خرید داشته باشند. به همین خاطر شرکت ها به جای استخدام اپراتورهای پشتیبان تماس برای پاسخگویی به سؤالات مشتریان، از تکنولوژی بهره می برند. چت بات ها این اجازه را به مشتریان می دهند که پاسخ سؤالات خود را به صورت آنی دریافت کنند.
چت بات های مختلف، خدمات متفاوتی نیز ارائه می دهند. برخی از آنها به شما کالا پیشنهاد می دهند، برخی در پرداخت و برخی دیگر نیز به شما در ایجاد یک گروه محصول مرتبط کمک می کنند. تحقیق انجام شده در اوراکل نشان می دهد که 80درصد از برندها به دنبال استفاده از چت بات ها تا پیش از 2020 و مطالعه Ubisent نیز می گوید 35درصد از مشتریان به دنبال کاربرد بیشتر چت بات ها هستند، بنابراین می توان گفت چت بات ها عضوی مهم از پارامترهای فروش آنلاین خواهند بود.
پرداخت از طریق ارز رمزنگاری شده
اخیراً خبری از تمایل آمازون به پذیرش ارز رمزنگاری شده در پرداخت توسط مشتریان شنیده شده است. این موضوع می تواند تمام فضای فروش آنلاین را دگرگون سازد. تعدادی پروژه بلاک چین وجود دارد که بر روی پرداخت های فرد به فرد براساس توکن ها متمرکز است. به هر حال چنین تغییری به استانداردها و جریاناتی کاملاً جدید نیاز دارد.
خرید از رسانه های اجتماعی
یکی از روش های خرید اینترنتی به وسیله تلفن های همراه، رسانه های اجتماعی هستند. فیس بوک و اینستاگرام فضای خرید و فروش اینترنتی را ایجاد کرده اند تا کاربران بتوانند از تلفن های همراه خود به عنوان پلتفرم خرید محصولات استفاده کنند. برای مثال اینستاگرام روشی ایجاد کرده است که با استفاده از آن می توان لینک مستقیم خرید محصول و حتی قیمت آن را بر روی پست ها تگ کرد.
مضاف بر آن، شرکت ها برای تبلیغات محصولات شان به رسانه های اجتماعی رو آورده اند. امروزه یک شرکت بدون حساب کاربری اینستاگرام و فیس بوک، عقب مانده تلقی می شود. مردم روزانه ساعت ها صرف اسکرول در صفحات اجتماعی خود می کنند.
حتی اگر شرکت ها هزینه ای صرف تبلیغات آنلاین نکنند، وجود حساب کاربری، خود نوعی ابزار مشوق و مؤثر برای ارائه محصولات است.
پرداخت خودکار
پرداخت های خودکار همچون پی پال (Paypal)، آمازون پی (Amazon Pay) و اپل پی (Apple Pay)، دیگر کاربری در حال توسعه هستند. بسیاری از فروشگاه های اینترنتی روند پرداخت را به این شکل تسهیل کرده اند. با امکاناتی همچون اپل پی، کاربران آیفون باید تنها یک بار اطلاعات حساب خود را وارد کنند. به این شکل، شماره کارت و آدرس آنها ذخیره می شود و در آینده قابل استفاده خواهد بود. اگر سایتی از امکان اپل پی استفاده کرده باشد، کاربر می تواند با یک «تأیید» فرآیند پرداخت را با موفقیت به پایان برساند؛ به همین سادگی.
مطلب مرتبط: 4 مرحله برای ترغیب مشتریان به خرید آنلاین
با برطرف کردن زحمت ورود اطلاعات، خرید آنلاین بسیار ساده می شود. کاربران به سادگی می توانند از طریق اینستاگرام و کلیک بر روی لینک، ضمن پرداخت خودکار هزینه، محصول مورد نظر خود را در کمتر از 5 دقیقه خریداری کنند. با استفاده از این تسهیلات، شرکت ها دشواری موجود در روند خرید محصولات را از میان بر می دارند.
با ظهور این فروشگاه های آنلاین، فروشندگان خرده پا برای تداوم فعالیت شان باید بیشتر تلاش کنند. با امکان شخصی سازی در فروشگاه های آنلاین، خریداران می توانند محصولی را انتخاب کنند که برای شان بهترین است. واقعیت افزوده این امکان را فراهم می آورد تا به صورت عملی محصول را امتحان کنند. چت بات ها نیز کمک بسیاری می کنند. فروشگاه ها در حال ظهور در رسانه های مجازی هستند و پرداخت به صورت خودکار انجام می شود.