این هفته برند تسلا شرکت Deep Scale را خریداری کرد. این استارت آپ در زمین توسعه فناوری های رایانه محور فعالیت دارد. اقدام تسلا برای خرید این استارت آپ بخشی از استراتژی اش در راستای توسعه هرچه سریع تر ایجاد سرویسی مشابه اوبر است. در حقیقت هدف اصلی تسلا توسعه خودروهای بدون سرنشین و استفاده از آن به عنوان استارت آپی موفق برای غلبه بر دنیای حمل و نقل عمومی است.
شرکت Deep Scale در سال 2015 تاسیس شده است. میزان درآمد آن از جذب سرمایه برای انجام پروژ ه های عمدتا تحقیقاتی بالغ بر 15 میلیون دلار است. هر دو موسس این شرکت (فارست یاندولا و کورت کوتزر) دارای مدرک دکترا در زمینه علوم کامپیوتر هستند. به این ترتیب فعالیت شرکت در زمینه توسعه فناوری های رایانه ای به خوبی با سطح تخصص صاحبان شان هماهنگی دارد.
بدون تردید پشت اقدام تسلا برای خرید Deep Scale استراتژی هدفمندی نهفته است. کریس نیکولسن، موسس و مدیرعامل شرکت اسکی مایند، در این زمینه نظر جالبی دارد: «شرکت Deep Scale گزینه مناسبی برای تسلا محسوب می شود. این دو شرکت زمینه فعالیت مشترک زیادی دارند. به این ترتیب سرمایه گذاری تسلا بر روی توسعه تحقیقات زیرشاخه جدیدش کمک فراوانی به تحقق رویای آن در زمینه ساماندهی سیستم حمل و نقل خودکار و بدون سرنشین خواهد کرد. بدون شک توسعه خودروهای بدون سرنشین نیازمند سطح بالایی از تخصص و دانش رایانه ای است. به همین خاطر سرمایه گذاری تخصصی بر روی شرکت هایی نظیر Deep Scale برای تسلا منافع متعددی در پی خواهد داشت.»
بدون شک شروع کار برای تسلا از سال های قبل رقم خورده است. آنها تا به حال پیشرفت زیادی در زمینه تولید خودروهای دارای فناوری های نوآورانه داشته اند، با این حال هنوز راه درازی برای رسیدن به موفقیت باقی است. یکی از نکات مهم درخصوص سرویس حمل و نقل بدون سرنشین بحث جلب اعتماد مردم است. تصادف های رانندگی امری رایج در دنیای امروز است. تسلا باید اعتماد مسافران در مورد توانایی هوش مصنوعی در زمینه ارائه خدمات بهتر را کسب کند. در غیر این صورت استارت آپش با شکست مواجه خواهد شد.
مزیت اصلی تسلا در مسیر تولید خودروهای بدون راننده حجم بالای داده های قبلی شرکت در این زمینه است. طرح های آزمایشی تسلا برای توسعه خودروهای بدون سرنشین از سال های قبل شروع شده است. به این ترتیب بانک اطلاعاتی آنها فرصت مناسبی در اختیار پژوهشگران قرار می دهد. تنها نکته مهم در این میان استفاده درست از این بانک اطلاعاتی است. به نظر همکاری با شرکت Deep Scale گامی موثر در راستای پردازش درست و کاربردی اطلاعات موردنظر باشد.
براساس اظهارنظر نیکولسن، تسلا پیشرفت قابل توجهی در زمینه تولید خودروهای بدون سرنشین داشته است، اما نکته مهم استفاده از فناوری هوش مصنوعی در این زمینه است: «اکنون تولید خودروی بدون سرنشین فقط با استفاده از فناوری هوش مصنوعی امکان پذیر خواهد بود. این امر نیازمند ایجاد سازگاری میان شیوه هدایت خودرو از سوی هوش مصنوعی است. برند تسلا با گردآوری نیروی کار ماهر، متخصص های حوزه هوش مصنوعی و سرمایه گذاری کلان در این حوزه به زودی به این فناوری دست خواهد یافت.» به عنوان سخن پایانی باید بر روی دستیابی دیر یا زود تسلا به فناوری تولید خودروهای بدون سرنشین اشاره کرد. البته در کنار تسلا برخی برندهای دیگر نیز در پی تولید چنین خودروهایی هستند، بنابراین مسئله اصلی زمان دستیابی به این فناوری خواهد بود. هر برندی که نخست به این فناوری دست پیدا کند، امکان توسعه سریع کسب و کارش و کسب سود سرشار را خواهد داشت.