امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی بدل به راهکار اصلی بسیاری از برندها به منظور توسعه جایگاه شان و جلب نظر شمار هرچه بیشتری از مشتریان به حساب می آید. بدون تردید چنین رویکردی درست و منطقی است. به عنوان مثال، نگاهی به آمارهای مختلف مربوط به کسب سود شرکت های مختلف از فعالیت در دنیای آنلاین بیندازید. شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از پرمخاطب ترین سرویس های آنلاین نقش انکارناپذیری در فروش برندهای سراسر دنیا بازی می کند.
هنگامی که برند نایک تصویری مربوط به آخرین طراحی کفش های اسنیکر خود را در اکانت اینستاگرامی اش با بیش از 86 میلیون فالوور پست می کند، مخاطب هدف آنها افراد علاقه مند به کفش های ورزشی است. کسب 86 میلیون فالوور نیز نشانه معتبری در زمینه علاقه بسیاری از کاربران اینستاگرام به حوزه فعالیت نایک به حساب می آید. داستان در مورد حوزه فعالیت سایر شرکت ها نیز به صورت مشابه است، بنابراین فعالیت اصولی در شبکه های اجتماعی منجر به موفقیت خواهد شد.
اجازه دهید دوباره به برند نایک بازگردیم. این برند در اینستاگرام محتوای مناسب را در اختیار مخاطب مناسب قرار می دهد. به این ترتیب استقبال کاربران اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی دیگر از مطالب نایک جای هیچ تعجبی ندارد. نکته جالب در مورد فعالیت برندهای بزرگ در شبکه های اجتماعی عدم نیاز آنها به صرف هزینه های تبلیغاتی است. بسیاری از برندهای نوپا برای نمایش محتوای شان به کاربران اقدام به پرداخت هزینه های تبلیغاتی به شبکه های اجتماعی می کنند. ماجرا در مورد برندهای بزرگ به طور کلی متفاوت است. برندی مانند نایک به دلیل شهرت بالای خود هیچ نیازی به تبلیغ محتوایش ندارد.
به عقیده دکتر جین مک بارون (استاد بازنشسته دانشگاه و کارشناس شبکه های اجتماعی) شرکت ها در پلتفرم های اجتماعی نیازمند اختصاص زمان مناسب به منظور ایجاد برنامه ای منسجم هستند. در غیر این صورت موفقیت های آنها حالت مقطعی پیدا خواهد کرد. درست در همین مرحله پایه تمام شهرت و بازگشت سرمایه شان رقم می خورد. متاسفانه بسیاری از برندها فعالیت در شبکه های اجتماعی را به عنوان پروژه ای کوتاه مدت و بدون نیاز به برنامه ریزی قلمداد می کنند. به این ترتیب در عمل هیچ فعالیتی در راستای برنامه ریزی دقیق انجام نمی دهند. به هر حال افزایش آگاهی مردم پیرامون برندمان از طریق بازاریابی مدرن کار نسبتا دشواری است. دلیل عمده چنین امری حضور برندهای بسیار بزرگ و بین المللی در بازارهای مختلف است. وقتی با چنین شرایط پیچیده ای مواجه هستیم، نیاز به خلاقیت و نوآوری به منظور جلب نظر مخاطب افزایش پیدا می کند.
مطلب مرتبط: 10 برند با هنر کامبک در شبکه های اجتماعی
هدف اصلی من از نگارش این مقاله پرداختن به پنج توصیه کاربردی به منظور برندسازی و بازاریابی مناسب در شبکه های اجتماعی است، بنابراین در ادامه به بررسی پنج توصیه مورد نظر خواهیم پرداخت.
1. منحصر به فرد و خلاق باشید
دکتر جین مک بارون یکی از شخصیت های عجیب دنیای کسب وکار به حساب می آید. وی استاد بازنشسته رشته فیزیک، یکی از نخستین افراد تاثیرگذار در شبکه های اجتماعی، نویسنده کتاب های تخصصی در زمینه بازاریابی و برندسازی و مشاور شرکت های بزرگ است. بدون تردید باتوجه به سابقه فعالیت های وی امکان چشم پوشی از توصیه هایش وجود ندارد. به عقیده وی یکی از کلیدهای موفقیت در شبکه های اجتماعی مربوط به توانایی برندها در ارائه مفهوم و المانی نو به مخاطب است. به عنوان مثال، اگر اکانت فیس بوک یک برند دقیقا از محتوای یکسان با سایر اکانت های آن برند در شبکه های اجتماعی دیگر استفاده کند، آنگاه هیچ جذابیتی برای مخاطب نخواهد داشت. بی شک مخاطب نیز به هنگام مشاهده چنین محتوایی در نهایت آرامش و بی توجهی از کنارش عبور خواهد کرد. با توجه به این نکته دیگر فهم دلیل بی تفاوتی کاربران شبکه های اجتماعی نسبت به اکانت رسمی بسیاری از برندها دشوار نیست.
نتیجه آنچه در دو سطر بالا گفته شد، ضرورت توجه برندها به تولید محتوای منحصر به فرد و خلاقانه در شبکه های اجتماعی است. البته منظور اصلی من در اینجا اختصاص زمان مناسب برای تولید حتوای منحصر به فرد برای هر کدام از اکانت های برندمان در شبکه های اجتماعی مختلف است. چنین شخصی سازی ای با توجه به ماهیت پلتفرم مورد نظر و تفاوت آن با سایر شبکه های اجتماعی صورت می گیرد.
2. فهم درست از مخاطب
به منظور جذب تعامل فالوورها طراحی یک برنامه درست برای تولید محتوا کافی نیست. در اینجا شناخت درست از مخاطب نیز ضرورت دارد. به عنوان مثال، اگر یک شرکت در زمینه فروش محصولات رایانه ای برند دل فعالیت دارد، سرمایه گذاری بر روی مشتریان وفادار به محصولات اپل به هیچ وجه منطقی نخواهد بود. برخی از مشتریان در بازارهای مختلف علاقه زیادی به یک برند خاص دارند. تلاش برای جلب نظر آنها به برندی دیگر یکی از دشوارترین کارهای دنیا محسوب می شود.
نکته مهم در اینجا کسب شناخت مناسب از مخاطب هدف مان است. به این ترتیب دیگر بودجه و محتوای خود را هدر نخواهیم داد. به علاوه فرآیند دستیابی به اهداف مان نیز سرعت خواهد یافت.
3. بارگذاری مداوم مطلب
دکتر جین مک بارون تاکید فراوانی بر روی بارگذاری مداوم مطلب در شبکه های اجتماعی دارد. در حقیقت کشنده ترین اقدام برندها در شبکه های اجتماعی فعالیت اندک شان است. به این ترتیب مخاطب در عمل از آنها ناامید می شود. وقتی یک برند در تلاش برای جلب نظر مخاطب است، انتظارات مشتریان از آنها به طور مداوم افزایش پیدا می کند. در نتیجه بی تحرکی و عدم فعالیت برندها ذوق مخاطب را کور می کند. از همه مهم تر، وقتی کاربران صفحه یک برند را دنبال می کنند، انتظار مشاهده مطلب تازه دارند. فعالیت ضعیف و اندک عامل اصلی از دست رفتن فالوورها در شبکه های اجتماعی است.
نتیجه و معنای سطر فوق برای برندهای متمرکز بر روی توسعه برندشان چیست؟ نخستین معنای آن ضرورت به کارگیری نیروی تازه برای فعالیت شدیدتر در شبکه های اجتماعی است. خوشبختانه امروزه همکاری با بازاریاب های حرفه ای در زمینه شبکه های اجتماعی کار چندان دشواری نیست. به این ترتیب باید اندکی از بودجه برندمان را به همکاری با بازاریاب های حرفه ای و کاربلد اختصاص دهیم.
4. اهمیت جذب مخاطب
در کنار بارگذاری مداوم مطلب، جذب مخاطب نیز اهمیت بالایی دارد. به معنایی ساده، نظرخواهی و دریافت بازخوردهای مخاطب، پاسخگویی به پیام ها و کامنت ها و بازنمایی نظرات کارشناس های حرفه ای پیرامون محصولات مان از اهمیت بالایی برخوردار است. این کار ارتباط برند ما با مخاطب را عمیق تر خواهد کرد. به این ترتیب اعتماد آنها به ما افزایش پیدا می کند. جلب اعتماد مخاطب نخستین گام در راستای تبدیل آنها به مشتریان ثابت محسوب می شود.
وقتی یک برند برای نظرات تک تک مشتریان اهمیت قائل باشد، ذهنیت مشخصی را در مخاطب ایجاد می کند. بدون تردید هیچ فردی نگاه منفی نسبت به برندی موفق در زمینه ارتباط پایدار با مشتریانش نخواهد داشت. توجه داشته باشید، شهرت برندها در زمینه رابطه با مشتریان اهمیت بالایی دارد. به این ترتیب شهرت منفی برخی از برندها در عمل موجب حذف شان از دنیای کسب وکار می شود.
مطلب مرتبط: شبکه های اجتماعی، راهکاری برای روایت داستان برند شما
5. ترویج به اشتراک گذاری محتوا
ارتقا از سطح چند هزار فالوور به میلیون ها طرفدار کار ساده ای نیست. در عین ناباوری، برخی از برندها با کمپین های ساده و در عین حال هوشمندانه چنین کاری را در کمترین زمان ممکن انجام می دهند. نکته مهم درخصوص این کمپین ها بهره مندی شان از ترندهای برتر است. اگر با مفهوم ترند در شبکه های اجتماعی آشنایی ندارید، معنای آن موضوعات داغ و جذاب است. به طور معمول ترندها هر ماه تغییر می کند. با این حال برخی از ترندها تا چند سال نیز پایداری دارند. نکته مهم درخصوص انتخاب ترند مناسب در کمپین های بزرگ توجه به میزان پایداری شان است. به این ترتیب انتخاب یک ترند کوتاه مدت برای کمپینی بزرگ و حداقل شش ماه اقدام منطقی محسوب نخواهد شد.
بدون تردید استفاده از ترندهای برتر همیشه تاثیرگذار خواهد بود، با این حال چرا باید همیشه از ترندهای دیگران استفاده کرد؟ چرا برندمان اقدام به تولید ترند منحصر به فرد نکند؟ شاید در نگاه نخست چنین کاری بی نهایت دشوار و غیرممکن به نظر برسد. با این حال تولید محتوای باکیفیت و ترغیب مخاطب به بازنشر آن ما را هدف مان نزدیک خواهد کرد. برگزاری مسابقه آنلاین نیز راهکار جالبی برای توسعه ترندهای مخصوص برندمان است. در اینجا برند ما باید مسابقه ای مرتبط با ماهیت خود برگزار کند. استفاده از المان های جذاب در این مسابقه کلید موفقیت ما در توسعه ترندهای مان است. براساس تجربه، پلتفرم های اینستاگرام و فیس بوک بهترین گزینه برای برگزاری مسابقه محسوب می شوند.