اگر شما تا به حال طراحی برنامه کسب و کار را تجربه کرده باشید، خیلی خوب می دانید که جنبه نظری این کار بسیار ساده تر از زمان اجراست. بسیاری از کارآفرینان گمان می کنند با برخی از تکنیک های ساده در زمینه طراحی برنامه کسب و کار امکان موفقیت در این حوزه را دارند. با این حال در عمل مشکلات پیش روی شان در این فرآیند بسیار بیشتر از آن چیزی است که حتی تصورش را هم می کنند.
کارآفرینانی که نیاز به سرمایه اولیه برای شروع به کار دارند، در صورت ناتوانی برای ارائه یک برنامه درست هرگز نظر سرمایه گذارها را جلب نخواهند کرد. درست به همین خاطر طراحی برنامه کسب و کار برای کارآفرینان تازه کار امری حیاتی محسوب می شود. هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از راهکارهای اساسی و کاربردی برای طراحی برنامه کسب و کار به طور حرفه ای است. با این حساب اگر شما هم در زمینه طراحی برنامه کاری مشکل دارید، هرگز این مقاله را از دست ندهید. ما در ادامه برخی از گام های مهم در زمینه طراحی یک برنامه کاری استاندارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
خلاصه اجمالی برنامه
هر برنامه ای باید با یک خلاصه جمع و جور شروع شود. این خلاصه به مخاطب امکان آگاهی از شکل کلی کار را می دهد. با این حساب سرمایه گذار موردنظر شما در همان نگاه نخست درک اولیه ای از برنامه تان خواهد داشت. ایراد برخی از کارآفرینان تلاش برای حذف این بخش و طرح تفصیلی هر کدام از ایده های شان در متن برنامه است. چنین امری نه تنها کاربرد کافی را ندارد، بلکه از نظر سرمایه گذارها یک اقدام غیرحرفه ای نیز محسوب می شود.
مطلب مرتبط: برنامه کسب و کار چیست؟
چشم انداز کلی کسب و کار
وقتی شما قصد ورود به یک بازار و حوزه کاری را دارید، باید چشم انداز از آن نیز داشته باشید. این امر شامل بیان اجمالی روند تحول در عرصه کسب و کارتان است. به این ترتیب شما سرمایه گذارها را نسبت به زمان مناسب برای ورودتان به بازار متقاعد خواهید کرد. یکی از دغدغه های همیشگی سرمایه گذارها در مواجهه با چنین شرایطی مربوط به ترس از زمان بندی نادرست برای تاسیس کسب و کار است. به این ترتیب شما در بخش کنونی اطمینان کامل به مشتریان درباره زمان درست برای ورود به بازار را خواهید داد.
مرور محصول یا سرویس برند
پس از اینکه شما سرمایه گذارها را نسبت به حضور در کنار کسب و کارتان متقاعد کردید، نوبت به معرفی محصول یا سرویس تان می رسد. بدون تردید هر برندی با ارائه یک محصول در بازار قصد جلب نظر مشتریان را دارد، در غیر این صورت هیچ دلیلی برای حضور در بازار نخواهد بود.
مرور شما نسبت به محصول تان باید به اندازه کافی برای مخاطب هدف تان جذاب و کاربردی باشد. با این حساب طراحی بخشی ویژه برای این امر در برنامه کسب و کار ضروری خواهد بود. چنین امری نه تنها یک نوع تمرین برای معرفی مناسب محصولات و خدمات برندتان به مشتریان است، بلکه نقش مهمی در نظر سرمایه گذارها نیز خواهد داشت. بنابراین اگر شما بخش مرور محصولات را مورد توجه قرار دهید، تاثیرگذاری تان بر روی مشتریان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا خواهد کرد و هیچ مشکلی برای تعامل با سرمایه گذارها و سپس مشتریان در بازار نخواهید داشت.
برنامه بازاریابی
شما به غیر از تولید محصول باید فکری به حال بازاریابی برای آن نیز انجام دهید. این امر به شما امکان تضمین فروش بالای محصولات تان را می دهد. بنابراین اگر در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید از همان لحظه اول برنامه ای ویژه برای بازاریابی داشته باشید، در غیر این صورت به احتمال زیاد در میانه راه با مشکلات فراوانی رو به رو خواهید شد.
مطلب مرتبط: طراحی برنامه کسب و کار در 12 گام
یک برنامه بازاریابی مناسب شامل مشخص ساختن پلتفرم های مناسب برای سرمایه گذاری تبلیغاتی و همچنین میزان سرمایه موردنیاز برای ساماندهی فرآیند موردنظر است. شما باید در این بخش با آمار و ارقام دقیق سرمایه گذارها را قانع کنید. به این صورت انگیزه آنها برای سرمایه گذاری بر روی کسب و کارتان افزایش پیدا خواهد کرد.